
Anläggaren Mattias von Steijern från Skanska förklarar gärna för barnen vad som händer när de bygger. Här bygger barnen sin egen förskola, inspirerade av den riktiga. Foto: Kristina Wirén
Noak utforskar vattenpasset. Ali ska spika. Förskollärare Elin Hägglund vägleder barnen när de snickrar på förskolan. Foto: Kristina Wirén
Reportage Det byggs en ny förskola i Gärdslösa på Öland och barnen följer med stort intresse vad som händer. Pedagogerna ser ett lysande tillfälle att lära barn om byggprocesser.
I den lilla byn Gärdslösa på östra Öland tar en ny förskola form, alldeles intill den befintliga. Fler barn behöver förskoleplats och därför satsar kommunen på att bygga nytt. I dag inryms förskolan i moduler. Här finns 42 barn på tre avdelningar: Vinden, Solen och Havet. Barnen har fascinerat följt bygget från första spadtaget. Förskollärare Elin Hägglund märkte hur spännande barnen tyckte att det var när det kom grävmaskiner. Det ledde till ett pedagogiskt projekt där barnen fått en alldeles egen byggprocess.
– Det var med barnens intresse det började. En del kanske ser svårigheterna i att ha en byggarbetsplats precis utanför, men här kan man verkligen se möjligheterna och ta vara på barnens lärande och få in bygget i pedagogiken. Det har blivit så bra med byggkillarna, som också tycker det är roligt, säger Elin Hägglund, som även är arbetslagsledare.
Tillsammans med några barn visar hon ett projekt som pågår utomhus.
– Vi bygger en förskola, berättar förskolebarnet Ali och pekar på ett byggbord med en gjuten betongplatta.
Det är en ”miniförskola” som ska likna den riktiga. Ett annat barn, Noak, studerar ett vattenpass. Elin Hägglund förklarar för honom hur det fungerar. Här får barnen lära sig att använda tumstock, vattenpass, hammare och spik. Byggare från Skanska har hjälpt dem att blanda betong och anlägga grunden.
– Byggnadsarbetarna är barnens hjältar, för att de är starka och kör maskiner, berättar Elin Hägglund.
Två byggare dyker upp bakom staketet som omger byggarbetsplatsen. Det är kända ansikten för barnen.
– Jag har hjälpt till med gjutning och isolering. Det var roligt. Barnen hade tusen frågor. Man kan hoppas att de blir anläggare när de blir stora, säger Mattias von Steijern.
Anläggaren Mattias von Steijern från Skanska förklarar gärna för barnen vad som händer när de bygger. Här bygger barnen sin egen förskola, inspirerade av den riktiga. Foto: Kristina Wirén
När barnen gör saker med händerna kan det vara enklare att lära sig även om svårare byggtekniska detaljer.
– Att få arbeta praktiskt gör det enklare för barn att förstå vad till exempel betong är, säger Elin Hägglund.
Inne i ateljén på den gamla förskolan sker en annan byggprocess, där barnen också bygger en förskola i mindre modell. Denna har väggar i papp och här är det lim i stället för spikar i väggarna.
Barnen har också gjort egna planritningar. En pool på taket, en luftballong och giraffer på gården är några önskemål.
– Det här är min planritning. Det är hamburgare varje dag på förskolan, berättar Astrid, ett av barnen.
”Nu ska gubbarna få åka grävskopa”, säger Astrid som tillsammans med Leah och Saga ser till att det händer grejer på bygget. Foto: Kristina Wirén
Förskollärarna Jenny Limér och Elin Hägglund är drivande i projektet, men de bjuder även in andra pedagoger.
– Nyckeln är att man har drivet själv och tycker det är kul, för man sänder ut det i sitt kroppsspråk och hur man pratar om det till barnen, säger Jenny Limér.
Kollegan och förskolläraren Karin Krusell har också börjat arbeta med barnen kring bygget.
– Det är så här jag vill jobba. Att utgå från barnen, vad de är intresserade av, men också att leda dem i olika projekt. Det är att ge och ta. Vi kan få dem intresserade av nästan vad som helst, bara genom att vara engagerade. Just nu har vi fått ett tema serverat på silverfat och det vore dumt att inte ta vara på det, säger hon.
Barnens intresse har de jobbat vidare med. De yngre kan ha lättare att prova momenten ute, som att såga och spika.
– Minibygget inomhus fångades upp av barnen på äldrebarnsavdelningen, så det blev naturligt med ett projekt där. Vi har fördjupat oss kring byggkonstruktioner, planritningar, former. Hur olika ledningar grävs ner och varför. Hur fungerar avlopp och hur får vi in elektricitet i förskolan? Många funderingar och spekulationer har kommit fram, säger Jenny Limér.
Förutom praktiska moment som att snickra, måla eller limma lär sig barnen matematik och språk när de mäter och ritar, när de får ta till sig nya begrepp och ord.
– Det är också kommunikation och samspel, för de jobbar tillsammans och hela tiden i olika grupper, säger Jenny Limér.
Det händer att barnen ställer frågor över staketet till anläggarna. Eftersom utegården har blivit mindre när bygget brett ut sig blir det fler utflykter än annars. Bland annat har de gått på upptäcktsfärd i byn för att studera olika tak och deras material.
Pedagogerna vill väcka barnens nyfikenhet. Barnen får testa sig fram när de bygger.
– Man ser lyckan hos barnen när de lyckas med något som de först inte trodde gick att lösa, säger Jenny Limér.
Jenny Limér och Elin Hägglund är nyfikna på hur det ser ut när de får en rundvandring i den nya förskolan. Foto: Kristina Wirén
Från fönstren i ateljén ser de när det händer något nytt och hur den nya förskolan växer fram. Ofta leder det till många frågor.
– Jag har alltid med mig papper och penna för att skriva upp frågor, säger Jenny Limér och klappar på en magväska där hon har sitt anteckningsblock.
Visst kan det vara stökigt att vara granne med en byggarbetsplats, men byggarna försöker undvika ljudliga arbeten när barnen vilar.
– Vi trodde nog att det skulle vara jobbigare, men vi har ett bra samarbete och har hela tiden en dialog med byggarna, säger Elin Hägglund.
Skolan förväntas vara klar till höstterminen 2023. Det blir en större och modernare förskola. Det är också en miljömedveten skola, med en solcellsanläggning på taket. Även parkeringen byggs om, för att det ska bli lättare med hämtning och lämning.
Vi får en rundvandring i den nya byggnaden. Arbetet pågår, men väggar är resta och fönster är på plats. Det är stora och luftiga rum. Tjocka väggar och tak ska skapa bra ljudmiljöer.
– Det finns invändiga fönsterpartier för att ge pedagogerna bra översikt och det ger även ljusinsläpp, berättar Ted Lidskjalf, som är arbetsledare på Skanska.
Det är små barn och pensionärer som brukar tycka att det är kul med byggen. Resten har sällan tid att stå och titta på
I byggnaden finns design som är anpassad till barn. Det är detaljer som låga öppningar där barn kan krypa in i olika utrymmen, låga platser där barn kan sitta och tvättställ i lägre höjd.
– Barnen är väldigt intresserade av bygget. Vi hade lyftkranar här när vi reste huset. Då stod de hela tiden vid stängslet och tittade på. Det är små barn och pensionärer som brukar tycka att det är kul med byggen. Resten har sällan tid att stå och titta på, säger Ted Lidskjalf.
LÄS ÄVEN
Mis lådor väcker barnens matteintresse
Debatt: Bedömning behövs för en likvärdig förskola
Stenkula: När ska jag hinna förbereda alla utvecklingssamtal?
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.