Podcast: Introduktion och inskolning – så gör vi

Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar inskolning.

I senaste avsnittet pratar vi om att ta emot nya barn. Vad är viktigt att tänka på, vad spelar relationen till föräldrarna för roll och vad har det första intrycket för betydelse för resterande tid på förskolan?

På många förskolor runt om i landet tar man just nu emot nya barn och familjer. Förskollärarna Ellinor Lange, Sandra Hollstedt, Eva Lindström och poddebutanten Johan Bispo berättar i ett matigt avsnitt om hur de gör för att välkomna nya barn.

Eva menar att det kan vara förödande om man misslyckas med det första mötet med ett nytt barn och dess vårdnadshavare.


– Gör man det måste man verkligen ta det till sig och be om ursäkt och göra om. Gör om, gör rätt, säger Eva.

I avsnittet hör vi även forskaren Martina Andersson Søe som granskat förutsättningarna för att introducera nya familjer i förskola. Martinas forskning styrker vikten av att tidigt etablera en bra kontakt med vårdnadshavare – något som inte alltid är det lättaste. Sandra berättar om en pappa som vägrade släppa blicken från sin mobil under introduktionsdagarna, till slut gav hon upp.

– Men när han satt med mobilen vid lunchbordet och läste Aftonbladets nyheter då sa jag ut nu får du lägga bort den i alla fall under lunchen tack.

I avsnittet diskuterar kvartetten vikten av se alla introduktioner och inskolningar som unika, hur lång tid de får ta och hur vi som förskollärare kan ta hjälp av vårdnadshavare och andra barn på förskolan när vi tar emot nya familjer.

LÄS OCKSÅ:

Tre förskollärare om inskolning

Fem misstag vid inskolning – så tacklar du dem

Föräldrarnas orimliga krav pressar förskollärarna