Podcast: Hur möter vi barnen som inte vill gå till förskolan?

Therése Hember-Rydén, Tove Selvåg Drott och Eva Lindström i senaste avsnittet i podden.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
I skolorna blir barn med problematisk frånvaro allt vanligare och fenomenet finns även i förskolan. Tove Selvåg Drott är biträdande rektor på en förskola i Stockholm där hon tillsammans med barnskötaren Therése Hember-Rydén har utvecklat en metod för att uppmuntra barn med hög frånvaro att lämna hemmet.
– De barnen och de familjerna behöver vi fånga upp tidigt innan det går för långt, säger Tove i avsnittet.
Metoden går ut på att locka till förskolan med hjälp av digitala lekträffar. Idén utvecklades efter ett möte med vårdnadshavarna till ett barn med problematisk frånvaro. I avsnittet berättar duon för Eva Lindström om hur de digitala träffarna är upplagda och dess goda resultat.
– Jag har ju utgått från barnets intressen, men också lagt till lite nytt och något spännande för att få barnet att bli nyfiket, säger Tessan som berättar att barnet ibland efter de digitala träffarna inte kan vänta med att bege sig mot förskolan.
I avsnittet diskuterar Tove, Tessan och Eva vikten av ett gott samarbete med vårdnadshavare, att få med sig hela arbetslaget och förskolans centrala roll för att förhindra problematisk frånvaro i skolan.
LÄS OCKSÅ:
Barnen som behöver förskolan mest är där minst
Lindström: Vad är det som är så hemskt med att vara på förskolan?
Podcast: Så bedriver vi en bra verksamhet när många har semester