Så gjorde vi: Spännande musikinstrument
Lektionstipset Musik är ett universellt språk. Därför passar det perfekt för projekt i multikulturella barngrupper.
Två förskolor i olika städer, Göteborg och Jönköping, med multikulturella barngrupper med 1–3-åringar där alla inte pratar svenska, gav förskollärarna Filia Milopoulou och Effie Alexandrou idén till ett gemensamt projekt baserat på musik.
– Musik är det mest världsomfattande språk som någonsin har talats, bortom etnicitet, folk och gränser, säger Filia Milopoulou.
Tanken var att utgå från musik och instrument, verktyg som alla barn kan förstå och uttrycka sig med, och därmed vara delaktiga. Förskollärarna köpte in riktiga instrument från länder som Uganda, Kina, Australien och Kuba. De introducerade ett instrument åt gången och observerade sedan barnen. Alla barn fick utforska instrumenten på sitt eget sätt, producera ljud och lära känna ”verktygen”, vilket gav förskollärarna nya idéer till hur de kunde utveckla arbetet vidare tillsammans med barnen.
– Vi observerade att alla barnen var nyfikna på att lyssna, känna och spela på instrumenten och självklart delade med varandra, säger Effie Alexandrou. Vi vill inspirera pedagoger att arbeta mer med musik. Ett användbart verktyg i vårt arbete i förskolan. Pedagoger behöver inte ha tidigare musikkunskaper, de behöver bara följa musikens magi.
LÄS ÄVEN
Förskolan som jobbar med forskare – djupdyker i naturens under
Förskollärare behöver träffas i mindre grupper
Redaktör Häglund: Förskollärare är naturliga forskare