Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Plötsligt händer det, vårt fackförbund tycker också att förskollärare är lärare. Jag har i och för sig har kallat mig lärare i många år, för jag är ju det. Jag har en ganska bred legitimation, är legitimerad att arbeta såväl i förskolan som i fritidshem, grundskolan och på Komvux. Liksom faktiskt ganska mycket lärare.
När jag berättar att jag är lärare är den första reaktionen nästan alltid att det är så lyxigt att jag får vara ledig så mycket. Då måste jag alltid förklara att jag inte är det, för jag har valt att arbeta som lärare i förskolan, och vi har minsann inga lov eller ledigheter. Sen är det ju alltid kul att lägga till att de lärare som är lediga på loven är det för att de arbetar 45 timmar i veckan, de har en massa planering och förtroendetid. Vi som är lärare i förskolan, vi har inget sådant, vi har oftast ingen planering alls och spenderar oftast hela dagarna i barngrupp.
Oklart även för lärare
Trots att vi också har ett undervisningsuppdrag och skyldighet att dokumentera och följa upp barnens utveckling och lärande. Men liksom vadå, vi jobbar ju bara i förskolan… Är vi verkligen lärare, liksom på riktigt? Nja, det är fortfarande lite oklart för många. Även för en del av oss lärare.
När jag pluggade på Lärarhögskolan i slutet på 1990-talet befann sig lärarna i förskolan längst ner på statustegen, tillsammans med lärarna i fritidshemmen. Handen upp den som är förvånad. Inte mycket har väl hänt sedan dess. Man har lite ansträngt sig för att höja lärarna i förskolans status, lönerna höjdes lite grann, ett tag.
Undervisning kräver planering
Men det här med att undervisning kräver planering, det har inte prioriterats, inte alls, faktiskt. En lärare i förskolan kan vara ansvarig för hur många barn som helst, en hel förskola, och vi vet ju alla att en förskola i dag kan husera flera hundra barn. Nu kan läraren i förskolan delegera vissa saker, men det verkar inte gälla lärare i grundskolan, varför är det så? Lärare i förskolan förväntas hoppa över planeringstiden om en kollega är sjuk, eller om något barn har behov av en vuxen. Lärare i grundskolan har garanterad planering varje vecka, oavsett om någon är borta eller ett barn behöver stöd. Kanske att de måste hoppa in på någon rast ibland, men handen på hjärtat, är det inte lärarna i fritidshemmen som oftast gör det?
Lärare i förskolan har uppenbarligen inga behov av återhämtning eller ledighet, för vi arbetar jämt, medan lärare i grundskolan glider hem tidigt på fredagarna och kan vila på loven. Lärare i förskolan tjänar mindre än lärarna i grundskolan, varför är det så?
”Då känns det faktiskt”
Vet ni, jag blir inte upprörd eller provocerad av att människor på stan inte respekterar mitt yrkesval, men när mina kollegor inte gör det, då känns det faktiskt. Jag har en gång fått frågan om jag fick vara med i Sveriges Lärare, av en kollega. Som jobbat som lärare i ungefär 5 minuter. Jag har varit lärare sedan 2002. Man kan ju tycka att lärare borde ha bättre koll, men jag är inte bitter, inte jag inte. Jag är inte bara förskollärare, jag är lärare också, lärare i förskolan, lärare i fritidshem, lärare i grundskolan och bla bla, jag är också medlem i Sveriges Lärare, och jag tycker att vi ska hålla ihop, stå upp för vikten av barns rätt till bra undervisning alla sina år i den svenska skolan. Tillsammans är vi starka.
LÄS OCKSÅ:
Uppmaningen till regeringen: Skrota titeln ”förskollärare”
Sveriges Lärare: Förskollärare får ny titel
Förskollärare eller pedagog – är titeln viktig i förskolan?
Alla lärare är lärare – även i Vi Lärare