
I förskolan finns ett fantastiskt fönster att ge barn motorisk kompetens innan känslan av dåligt självförtroende dyker upp, säger förskolläraren Veronica Hjellström.
Emma och Edla klarar de olika momenten i hinderbanan fint. Foto: Johan Strindberg.
Motoriklarmet För barnen på förskolan Villa Ekbacken i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm är motorikövningar ett dagligt inslag. Varje vecka kör de dessutom hinderbana inomhus där balans, jämfotahopp och kullerbyttor är stående inslag.
Det är torsdagsmorgon på förskolan Villa Ekbacken och barngruppen fylls sakta på. De som dyker upp sällar sig till rörelseleken som just startat intill stora eken. Skratt och glada tillrop ljuder över gården när 3–5-åringarna på avdelningen Fjärilen studsar fram och tillbaka som bollar i snön, därefter förvandlas de även till ålande ålar, jämfotahoppande grodor och rullande korvar.
De hinner även med en hel del annat som exempelvis att balansera på ett ben, göra saxhopp och leka ”Kom alla mina kycklingar” innan de, rödrosiga om kinderna, slår sig ner bakom knuten för att ha morgonmöte tillsammans.
Motorik är ett prioriterat område på förskolan, mycket tack vare de två engagerade förskollärarna Anja Bjurvald och Veronica Hjellström. Rörelse och motorik har alltid funnits med dem, även på förskolor de arbetat på tidigare.
I förskolan finns ett fantastiskt fönster att ge barn motorisk kompetens innan känslan av dåligt självförtroende dyker upp, säger förskolläraren Veronica Hjellström.
– Nu är ju motorik väldigt i ropet igen och man pratar om hur viktigt det är för barns utveckling. Att det inte bara är lattjo lajban utan att det finns en tanke bakom. Men när jag vidareutbildade mig till förskollärare 2015 ingick inte mycket motorik. Det närmaste man kom var lite dans och musik, säger Veronica Hjellström.
När jag vidareutbildade mig till förskollärare 2015 ingick inte mycket motorik.
För Anja Bjurvald, som utbildade sig redan i slutet av 1990-talet, fanns däremot en kurs i motorisk utveckling.
– Jag har dessutom en bakgrund inom gymnastiken, både som aktiv och som ledare, så för mig var det självklart att ta med mig rörelse när jag började jobba i förskolan. Vi har två rörelsepass om dagen och hinderbanan på torsdagar. Men visst tar det tid, och annat får inte lika stort utrymme, vi har till exempel inte lika mycket projektarbete som andra förskolor och ägnar heller inte lika mycket tid åt sådant som miljöarbete, digitalisering och dokumentation.
Balansgång på smal bänk är ett av momenten i hinderbanan.
Förskolan Villa Ekbacken huserar i en av de gamla ingenjörsvillorna som byggdes för anställda vid Värtagasverket 1914. En idyllisk plats på många sätt, men det är ganska trångt och det krävs en hel del ommöblering innan torsdagens obligatoriska hinderbana kan starta.
– En av oss pedagoger är frikopplad från barngruppen på förmiddagen för att bygga banan, och därefter skriva veckobrevet till vårdnadshavarna. Detta medan de andra två pedagogerna lämnar gården med barnen för ett besök i skogen eller parken, förklarar Anja Bjurvald.
De tre pedagogerna på förskolan ansvarar för det dagliga rörelseupplägget och hinderbanans utformning en vecka vardera efter ett rullande schema.
– Den som har byggt banan bestämmer och planerar också vid vilka stationer de andra vuxna ska stå för att stötta och peppa barnen, tillägger Anja Bjurvald.
Dagens bana har många spännande delar och med Pippisångens toner som ljuder ur högtalarna tar barnen sig ivrigt an alla hinder. En efter en klättrar de upp på plinten och gör X-hopp ner på den tjocka madrassen. Intill väntar balansgång, kullerbyttor och några andra övningar följt av ålande genom en tunnel ut till rockringarna i hallen där olika föremål ska kastas upp i luften och fångas igen. Ted kastar fotbollen högt och fångar den med ett stolt leende, Alba kastar upp den orangefärgade sjalen som svävar en stund innan hon fångar den med en knyck.
Någon kanske tänker ”Kära nån vilken militärisk förskola”, men arbetssättet ger ju resultat.
I nästa rum är det dags att bland annat klättra upp och balansera på den avlånga, smala bänken som vilar på två små bord. De mest avancerade häver sig snabbt upp och bryr sig alls inte om höjden och går till och med baklänges över medan andra behöver en stödjande hand för att ta sig upp och sedan peppande ord från en pedagog för att samla mod och stega vidare.
Barnen tar sig runt banan, varv efter varv. Mot slutet, efter nästan en halvtimme av intensiva insatser, är det gott om blanka pannor, rufsiga kalufser och rosiga kinder i gänget.
Lucas tar sig an jämfotahoppen.
Trots att det är ganska trångt och upp-emot 20 barn genomförs hinderbanan utan minsta knussel, inte en konflikt så långt ögat kan nå. Men för att få det att fungera så här bra krävs att barnen kan lyssna, ta instruktioner och koncentrera sig och att det är ett positivt socialt klimat, förklarar Veronica och Anja.
– Vi arbetar mycket just med att få ihop gruppen och skapa god stämning, säger Anja Bjurvald.
– Vi ser också till att alla är med, och stöttar dem lite extra som behöver komma över sin tröskel. Vi deltar också alltid själva i lekar och rörelser, det är ingen som bara står och tittar på, säger Veronica Hjellström.
De är också noga med att de olika rörelserna utförs rätt och att barnen lär sig och utvecklas. Under hösten har de tränat mycket på kullerbyttor, och nu sitter rörelsen perfekt hos nästan alla.
– När de lärt sig nya motoriska rörelser tar de ett jättesprång och fortsätter att utvecklas. Men det gäller att inte göra det för svårt, man får hitta rätt nivå. Det ska vara stimulerande och utmanande för alla, säger Anja Bjurvald.
Förskolläraren Anja Bjurvald.
– Ska de hoppa jämfota så ska alla hoppa jämfota. Någon kanske tänker ”Kära nån vilken militärisk förskola”, men arbetssättet ger ju resultat. Och vi har rörelsemoment som är till bara för att det är kul också, tillägger Veronica Hjellström.
När hinderbanan plockas undan är det strax full fart på alla barn igen. De står i en stor ring på runda mattan och Veronica instruerar, sedan drar de i gång med nya rörelser och Lejonkungensång. När vi besökare lämnar förskolan hörs barnens glada Simba-sång eka ut i entrén – ”Vänta, snart är det jag som är kung”. Ja, väldigt rörliga kungar, ska kanske tilläggas.
Förskollärarnas larm: Barnen klarar inte enkla rörelser
Förskolläraren: Många barn ger upp om de inte kan direkt
Professorn: Därför är det viktigt att pyssla i förskola
Bara en av tio förskolor har plan för rörelse
Här förvandlas förskolan till en hinderbana – varje vecka
Forskaren: För lite om rörelse och motorik på lärarutbildningarna
Experterna: Motoriken är grunden för all inlärning
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.