Källa: 1 381 förskollärare har svarat på enkäten som tidningen Förskolan skickat i sitt nyhetsbrev till förskollärare som är medlemmar i Sveriges Lärare.
Till startsidan
Tidningen Förskolans enkät visar att åsikterna om bedömning går isär rejält bland förskollärarna. Drygt 40 procent tycker att det är fel att bedöma varje barns utveckling och lärande i förskolan.
Det förbjudna ordet Frågan om barn i förskolan ska bedömas eller inte väcker debatt. Samtidigt visar forskning att bedömning alltid förekommer i förskolan.
När tidningen Förskolan för ett år sedan publicerade en artikel om hur bedömningspraktiken i förskolan kan förbättras ledde det till en het diskussion. Röster höjdes mot att barns kunskaper och förmågor över huvud taget ska bedömas. Vår enkät, som 1 381 förskollärare svarat på, bekräftar att åsikterna i kåren går isär rejält. På frågan om det är rätt att göra en bedömning av varje barns utveckling och lärande var det i stort sett jämnt mellan läger ja och läger nej. Sex av tio svarade att de anser att det ingår i förskollärarens uppdrag att göra bedömningar av varje barn medan var tredje svarade nej på samma fråga.
Källa: 1 381 förskollärare har svarat på enkäten som tidningen Förskolan skickat i sitt nyhetsbrev till förskollärare som är medlemmar i Sveriges Lärare.
De olika uppfattningarna framgår även av de kommentarer som förskollärarna kunde lämna i enkäten: ”Då vi inte har uppnåendemål bör vi heller inte göra någon bedömning av barnens utveckling och lärande”, ”Genom bedömning kan vi synliggöra vad vi behöver utveckla i vår verksamhet för att det ska bli ett lärande för barnen”, ”Barn ska få vara barn och utvecklas i sin egen takt utan krav på att utvecklas”, ”Det ingår inte i förskolans uppdrag”, ”Man behöver bedöma för att veta hur man ska arbeta vidare och hur undervisning ska planeras”.
Att bedömning är ett begrepp som splittrar kåren är ingenting som förvånar Eva M Johansson, förskollärare och forskare vid Högskolan Väst.
Eva M Johansson
– Jag känner igen de här olika uppfattningarna om bedömning, det är något med själva ordet. Men man måste titta på varje barn och bedöma hur de fungerar i gruppen. Jag tycker ändå att det framgår i läroplanen hur det är tänkt. Däremot krävs det mer diskussioner i arbetslagen om vad, hur och varför man ska bedöma, säger hon.
Enkäten visar även att den egna verksamheten och undervisningen är det som förskollärarna i första hand tycker ska bedömas. Hälften av de tillfrågade tycker även att gruppens utveckling och lärande ska bedömas, och nästan lika många svarar att det även gäller det enskilda barnet. Hur barnens utveckling och lärande dokumenteras skiljer sig också åt. Var femte som svarade uppger att de har färdiga bedömningsmallar till hjälp och var fjärde svarade att de skriver loggbok. Individuella utvecklingsplaner används också i ganska stor utsträckning, och några få, runt tre procent, uppger att de inte dokumenterar barnens lärande över huvud taget.
I en studie från 2021 av professor Ann-Christine Vallberg Roth vid Malmö universitet framgår att bedömning förekommer i förskolan även om många undviker att använda själva begreppet. Studien visar också att det inte alltid är barnens individuella utveckling och lärande som bedöms utan själva undervisningen, om den är effektiv och leder till lärande.
Det finns alltså en levande bedömningspraktik i förskolan, även hos dem som värjer sig mot begreppet. Kanske är det som Eva M Johansson påpekade: Det är något med själva ordet.
Förskollärare ska ansvara för att varje barns utveckling och lärande kontinuerligt och systematiskt följs, dokumenteras och analyseras för att det ska vara möjligt att utvärdera hur förskolan tillgodoser barnens möjligheter att utvecklas och lära i enlighet med läroplanens mål.
Arbetslaget ska kontinuerligt och systematiskt följa, dokumentera och analysera varje barns utveckling och lärande.
Ur Skolverkets allmänna råd, Måluppfyllelse i förskolan:
Målen anger en riktning att sträva mot och är inte utformade som mål att uppnå eller krav på jämförelse mellan enskilda barn.
Granskning: Laddat ord delar förskollärarna
Forskarna: Bedömning behövs för rättvis förskol
Här bedömer förskollärarna varandra
Förskolläraren Katrin: ”Bara dumt att bedöma barn i förskolan”
Förskolläraren: ”Utan bedömning missar vi barn som behöver stöd”
Läraren i förskoleklass: ”Vi behöver veta mer om barnen”
Skolverket: ”Medvetna om förvirringen kring begreppet”
Djurberg: Förskollärarna förtjänar större tydlighet om bedömning
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.