
Vi vill ha en bättre arbetsmiljö, det är för stora grupper, för många barn per personal och det extra stödet till barn som behöver det tas bort, säger Mikaela Rydeberg, förskollärare i Stockholm. Till höger om henne Frida Thel och Emma Kanerva.
Deltagarna marscherade på Skeppsbron med Anki Jansson, en av Förskoleupprorets grundare, i täten.
Arbetsmiljö
Flera hundra deltagare slöt upp på manifestationen mot nedskärningarna i förskolan på lördagen.
– Vi vet vad barnen behöver, men det känns som att samhället inte lyssnar på oss, säger förskolläraren Frida Thel.
Förskolor stängs och personal sägs upp på många håll i landet – till följd av minskade barnkullar. Men trots att barnen blir färre är barngrupperna i förskolan för stora – mer än varannan barngrupp är större vad Skolverkets riktlinjer föreskriver.
På Raoul Wallenbergs torg i Stockholm samlades förskollärare och barnskötare på lördagen, många i arrangören Förskoleupprorets orangea tröjor.
Förskollärarna Mikaela Rydeberg och Frida Thel och barnskötaren Emma Kanerva bär med sig skyltar där det står ”Lagstadga antal barn per pedagog nu” och ”Arbetet mot gängkriminalitet måste börja redan i förskolan”.
– Grunden för hur barnen blir läggs i förskolan, men vi har inte förutsättningar att ge den grunden i dag, det är fruktansvärt, säger Emma Kanerva.
Frida Thel stämmer in:
– Vi vet vad barnen behöver, men det känns som att samhället inte lyssnar på oss. Vi kan inte anpassa verksamheten efter vad en del barn behöver i dag.
Vi vill ha en bättre arbetsmiljö, det är för stora grupper, för många barn per personal och det extra stödet till barn som behöver det tas bort, säger Mikaela Rydeberg, förskollärare i Stockholm. Till höger om henne Frida Thel och Emma Kanerva.
Förskolläraren Anna Milde har åkt från Linköping för att vara med på demonstrationen:
– Det är viktigt att visa sitt stöd. Vi får sämre och sämre förutsättningar och det drabbar barnen. Om vi inte satsar på barnen, vad säger det om vår framtidstro? säger hon.
Det är viktigt att visa sitt stöd, säger förskolläraren Anna Milde.
Deltagarna marscherar över Skeppsbron och förbi Slottet skanderandes ”Vad vill vi ha? Mer personal! När? Nu! När? Nu? När? Nu, nu, nu!”
På Mynttorget tar talarna till orda: Katrin Nörthen och Anki Jansson, båda grundare av Förskoleupproret, Tomas Kaya, förskolepedagog och föreläsare, Pia Rizell, förskollärare och andra vice ordförande i Sveriges Lärare samt Barbro Andersson, vice ordförande Kommunal.
Katrin Nörthen håller upp två tjocka buntar med 4 000 vittnesmål från förskollärare och barnskötare som Förskoleupporeret samlat in i ”Pressat läge” och ”Vi vägrar bryta mot lagen”. Hon vänder sig till regeringen:
– Ulf Kristersson, Ebba Busch och ni andra, förskolan befinner sig i en allvarlig kris. Vem vågar ta diskussionen om kostnaden för förskolan? Det är dags att öppna plånboken. När ses vi?
Pia Rizell, förskollärare och andre vice ordförande i Sveriges Lärare.
Även Pia Rizell, från Sveriges Lärare, får högljudda bifall och applåder från åhörarna:
– Det nya mantrat bland kommunala sparivrare är ”Vi måste lägga ner förskolor och barnkullarna minskar”. Men hur långsiktigt är det? Utgår man från prognosen så vänder det upp igen och ökar varje år under hela 2030-talet. I stället för att lägga fokus på neddragningar, borde kommunerna ta chansen att skapa den kvalitativa förskola som barnen har rätt till.
– Jag är väldigt besviken på att SKR i avtalsrörelsen inte kunde gå oss till mötes om regleringar, men även om det inte gick att nå ett avtal med SKR just nu så ligger Sveriges Lärares regleringsanda fast. Vi ökar trycket på regeringen att införa statliga regleringar och därefter får vi ta upp nya partsförhandlingar.
Barbro Andersson, vice ordförande Kommunal, vill precis som Sveriges Lärare se en bemanningsnorm i förskolan och driver även att barnskötare ska bli en skyddad yrkestitel.
– För att omsorg, trygghet och relationer, det omätbara, ska kunna finnas så behövs faktiskt det mätbara, det vill säg bemanningsriktlinjer i förskolan. Det behövs starka politiska beslut. Vi vill se action nu!
Åsa Plesner.
Åsa Plesner, från Tankesmedjan Balans, har följt Förskoleupproret sedan 2019 och är på plats för att fånga upp röster till podden Offentliga hemligheter och ett avsnitt om aktivism.
– Många som jobbar inom välfärden är inte vana att protestera, synas och höras. Men de som är här i dag har tagit sig över den tröskeln, det är jätteviktigt. Politiken i dag är fokuserad på andra frågor än välfärd och det bästa sättet att rikta tillbaka fokuset på välfärden är just aktivism, säger hon.
LÄS OCKSÅ:
Sara Agné: Jag kastas mellan hopp och tvivel om vårt yrkes framtid
Förskollärarnas larm: Vi klarar inte tillsynen av barnen
Nya siffror: Här är barngrupperna störst
Larmet: Barnen riskerar att skadas varje dag
Förskolläraren: ”Vi kliver rakt in i stressen”
Förskollärarna: Fler barn behöver särskilt stöd
Så blev norska förskolor bättre efter ny lag
Sveriges Lärare sågar storförskolor: ”Blir hönsgårdar”
Efter kritiken: Stockholm tar fram maxgräns för förskolor
Säkerhet: Så larmar du om brister
Djurberg: Gör som i Norge med förskolan
Allt färre barn – ändå växer grupperna
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.