
Foto: SVT
Barnens sociala liv SVT-serien ”Våra barns hemliga liv” skildrade ingen förskoleverksamhet – men den synliggjorde och utmanade förskollärares kompetens.
LÄSTIPS: Utvecklingsledaren sågar SVT-serien
Låt mig direkt plocka upp temat från min ledartext igen: engagemanget jag upplever från er läsare blåser mig mer eller mindre av stolen varje dag! Och ur soffan om kvällarna, när jag svarar på mejl och sms eller hamnar i krutröken i förskollärargrupperna på Facebook.
Som när SVT-serien ”Våra barns hemliga liv” hade premiär i slutet av oktober, debattvågorna svallade höga i forumen och jag drogs in i de passionerade meningsskiljaktigheterna.
Förskollärarna fick kritik för att vara för avvaktande, men deras förhållningssätt var att finna balans mellan tillit till barnens förmåga och att inte ställa överkrav.
Jag hade blivit uppmärksammad på själva serien av en förskollärare som tyckte att ”det här behöver alla titta på, både föräldrar och förskolepersonal”. Dittills hade jag bara sett ett par arga åsiktstexter i Expressen och Dagens Samhälle, som tyckte att programmet kränkte gråtande barn, samt en negativ debattartikel i Dagens Nyheter från tolv forskare inom kulturorienterad barn- och ungdomsvetenskap som definierade programmet som ett ”medielaboratorium” som ignorerade barns rätt till personlig integritet.
En polarisering i tittarreaktionerna som förvånade mig, eftersom jag såg den brittiska förlagan till programmet för fem år sedan och bara kan erinra mig ett utmärkt exempel på tv-mässig populärvetenskap. På ett insiktsfullt, pedagogiskt och empatiskt sätt förklarade Channel 4-serien ”The Secrect Life of Four, Five and Six Year Olds” hur det rent konkret går till när barn i förskoleåldern odlar och förfinar sina alltmer komplexa sociala färdigheter.
När jag nu började följa den nya, svenska versionen kände jag också igen en annan känsla – att den på något sätt handlade om mig själv. Den fick mig att se barnet i mig, både det barn jag var och det barn som lever kvar. Och den fick mig att tänka att vad förskollärare främst jobbar med inte är små barn utan stora livsfrågor.
Foto: SVT
Det inspirerade mig till en egen kulturdebattartikel, i Aftonbladet, och en ledartext på samma tema i den här tidningen. Min känsla var att jag slog ett slag för barn och förskollärare, mot en mer ouppmärksam vuxenvärld av mobilskrollande föräldrar och populistiska åsiktsmaskiner. Jag liknade de kritiska kulturskribenternas beteende vid ett för barnpsykologer känt fenomen: hur barn ibland hellre berättar om negativa saker än positiva för att det är lättare att få uppmärksamhet då. Jag konstaterade att det är mycket lättare att göra sig hörd i mediebruset om man skäller ut en tv-producent för att kränka barn än om man fördjupar sig i en tv-series utvecklingspsykologiska tema.
LÄSTIPS: Barnpsykologerna i tv-serien: Inget är viktigare än utmaningarna
De flesta vuxna exploaterar barn konstant och utan eftertanke. I jakt på självbekräftelse och förströelse delas bilder och filmer föreställande egna och andras barn, viraler rullar runt jorden med dråpliga, gråtande, gränslösa ungar. Och det mest typiska är att vuxenvärlden gör detta om och om igen utan att lära sig något, vilket ironiskt nog är motsatsen till varför barnen är så där dråpliga i våra videosnuttar – för att de prövar sig fram i tillvaron i syfte att förstå omgivningen och bli bättre på att fungera i den.
Illustration: Arad Golan Coll
Därför tittar så många av oss färdigvuxna människor mer på andras barn i våra telefoner än på våra egna barn i lekparken. Och därför kände jag att det inte var så värst överraskande, egentligen, att när SVT gör en populärvetenskaplig serie som uppmanar oss att lägga bort våra mobiltelefoner och ta barnens perspektiv på vuxet allvar så kan vi ändå inte släppa förströelsen och självbekräftelsen. Detta var, som jag såg det, bakgrunden till kulturkrönikörernas sågningar. De fokuserade på några få men normala negativa känslor barn upplevt i serien – att lära sig hantera besvikelse är en av sexåringens största utmaningar – men ingenting på samma barns glädjefyllda sociala kompetens, inget på de komplexa psykologiska insikter barnen och experterna i serien ger oss, inget på seriens brandfacklor i förskoledebatten, som borde skära mer i oss vuxna än barn som gråter en skvätt.
Så långt, efter att ha sett två avsnitt och skrivit debattartikeln i Aftonbladet, hade jag ännu inte blivit varse kritiken från förskollärare. Men efter min artikel blev jag inpingad i Facebookdebatten och upptäckte att de mest högröstade var de negativt inställda – som dels hade fångat upp kulturkrönikörernas definition av tv-serien som en ”dokusåpa”, dels var bestörta över att serien över huvud taget hade med namngivna barn.
De växer med varandra, och vi växer när vi får betrakta dem inte som fiskar i ett akvarium utan dubbelexponerade som både arketyper och personligheter.
Jag undrade lite hur det var möjligt att förskollärare tyckte att GDPR var viktigare än att för omvärlden visa på förskollärares höga akademiska kompetens om barns utveckling. Naturligtvis finns det en problematik i konceptet att sammanföra barn i en tillfällig, tv-filmad, expertanalyserad förskolemiljö och trigga dem att reagera känslomässigt framför kameror. Men hur stor är risken att något av de här barnen om fem, tio år kommer att plågas av något klipp från denna i grunden genomempatiska och uppbyggliga serie? Rimligtvis minimal. Risken är större att majoriteten av föräldrar och andra vuxenomgivningar aldrig kommer att tillgodogöra sig någon professionellt fördjupad förståelse för hur bristfälligt vuxenbeteende påverkar barns utveckling – något en serie som ”Våra barns hemliga liv” kan bidra till att dämpa. Den förmedlade kunskap och insikter om barns utveckling som jag aldrig tidigare sett i ett sådant lättillgängligt koncentrat.
Det finns tveksamma detaljer i serien som jag själv reagerar på i de riggade situationerna – inte övningarna i att hantera tävlingssituationer i sig, men varför låta blänkande medaljer sticka i icke-vinnarnas ögon? Det är också här jag i efterhand fått en bättre förståelse för några av kritikernas resonemang, kanske framför allt från en förskollärare och utvecklingsledare i Västerviks kommun, Eva Andersson, vars brev vi publicerar här. Jag gillar hennes resonemang kring hur vi vuxna hanterar barnens ”bästa” och ”sämsta” jag.
Foto: SVT
Samtidigt säger hennes brev något om missförståndet för hela den här för-och-emot-debatten. ”Jag undrar vilken förskola detta program visar och vilket som är dess syfte?” frågar hon, och här är svaret faktiskt väldigt enkelt.
”Våra barns hemliga liv” visar ju ingen förskoleverksamhet alls. Serien använder rent fysiskt en förskola med två förskollärare för att barnen ska känna sig trygga i miljön – inklusive introduktionen i form av en ”samling” – men den är också tydlig med att förutsättningarna med de riggade situationerna och de två barnpsykologerna ”i kulisserna” är radikalt annorlunda än i förskolan. Direkt i inledningen av första avsnittet slår serien bokstavligen fast att ”här kommer barn som aldrig tidigare mötts att lära känna varandra och sig själva genom en rad situationer som de inte stöter på i förskolan”.
En annan missriktad kritik är den mot SVT. Efter att forskarna i DN-debattartikeln kallade serien ”ett ’Expedition Robinson’ för förskolebarn” har definitionen ”dokusåpa” blivit ett tema hos kritiker. Detta är ett rent fördummande inslag i debatten. ”Våra barns hemliga liv” är klockren public service, med ett populärvetenskapligt upplägg som faller tydligt under SVT:s folkbildningsuppdrag.
Det är ur det perspektivet upplägget att utmana de medverkande barnens sociala förmågor ska ses. Experterna, producenterna och de omsorgsfullt utvalda familjerna har fullgod koll på syften och risker utifrån att de gör och medverkar i en folkbildningssyftande produktion, inte någon ”dokusåpa”.
Efter bara ett avsnitt gick flera kulturskribenter och kulturforskare ut med skarp kritik mot ”Våra barns hemliga liv”, vilket satte tonen för en onödigt polariserad debatt. Ämnet förtjänar en mer lyssnande diskussion.
Särskilt uppskattar jag hur de negativa känslorna kontextualiseras. Som när barnpsykologen Malin Bergström lyfter fram blyghetens
positiva betydelser, eller när hennes kollega Lars Klintwall Högberg bryter ner gråten i utvecklingspsykologiska byggstenar.
Killen som gråter efter att ha förlorat en tävling ges här chansen att vinna en mycket större seger – tack vare sin och de nya kompisarnas sociala kompetens, utan vuxenintervention. Och alla medverkande barn kammar hem sådana segrar, i varje avsnitt, och är medvetna om det. Sexåringarna har en fascinerande förmåga att kliva in i och ut ur det riggade. De busar med tv-teamet, skrattar med varandra när de skymmer kameran och skriker i mikrofonen. De blir medskapande i situationerna och kan kliva ur dem starkare än de var när de klev in. De växer med varandra, och vi växer när vi får betrakta dem inte som fiskar i ett akvarium utan dubbelexponerade som både arketyper och personligheter.
Inte minst ser vi vad som händer när de omges av en idealiskt uppmärksam vuxenvärld där ingen stirrar i mobilen.
Det vi ser i ”Våra barns hemliga liv” är ingen förskola. Men däremot kan vi få syn på underverken en förskola faktiskt kan göra, och problemen som finns i förskolan i dag. Vi ser i serien hur snabbt barn kan bli trygga i en liten grupp – men funderar samtidigt över hur det hade blivit om de kommit in i ett rum med 22 barn i stället för programmets åtta?
”Våra barns hemliga liv” demonstrerar förskolans höga akademiska nivå och hur sömlöst den kan omsättas i praktik. I centrum står pedagogens uppdrag att via miljö och stimulans utmana alla barn att överträffa sig själva – att skapa den proximala utvecklingszonen för varje individ, för att tala med Vygotskij.
Förskollärarna i tv-serien har kritiserats för att vara för avvaktande, men deras förhållningssätt är att finna balans mellan tillit till barnens förmåga och att inte ställa överkrav. De visar hur förskollärare genom att undvika fokus på fel saker, som att ägna sig för mycket åt att hjälpa barnen, får tid att fullända sitt uppdrag som medforskande verksamhetsutvecklare. Inte minst får vi se hur förskollärarna ger barnen förutsättningar för att bli trygga med de andra barnen, inte med de vuxna.
”Våra barns hemliga liv” respekterar och intresserar sig för barn på en nivå vi sällan ser på tv. Den visar inte förskoleverksamhet – men väl konkreta exempel på vilken typ av kunskap utbildade förskollärare besitter.
MER INOM TEMAT
Utvecklingsledaren sågar SVT-serien
Barnpsykologerna om filosofin bakom serien
Förskolans Kjell Häglund hyllar ”Våra barns hemliga liv”
Orättvis kritik mot SVT:s förskolehyllning
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.