Björn Kohlström diskuterar gärna litteratur ur olika perspektiv, som här med Amanda Sandström och Nisia Schyllander.
Till startsidan
Björn Kohlström delar ut ett ordtest till Nathalie Jartelius och Ebba Gunnarsson. Foto: Anna Hållams
Reportage Björn Kohlström tyckte om engelska och svenska när han gick i skolan. Men annars trivdes han inte alls. Nu har han varit lärare i 25 år. Samtidigt är han en hyllad och mycket flitig litteraturkritiker som blir uttråkad av att vara ledig.
Stämningen i klassrummet är avslappnad och familjär. Den sista lektionen i Swedish A literature går mot sitt slut. Eleverna går i trean på IB-programmet (International Baccalaureate) och nu väntar slutprov för dem. Björn Kohlström säger att han kommer vara en hårt arbetande provvakt i den pampiga Brahesalen de närmaste veckorna. Här på Per Brahegymnasiet i Jönköping började han arbeta som lärare 1998 och sedan dess har han blivit kvar.
Björn Kohlström har precis, med stor inlevelse, läst högt ur ”Björnens ögonblick” av Olga Tokarczuk, betat av en litteraturlek och ett ordtest hämtat från Svenska Akademien och nu säger han som han brukar när han tackar för sig.
– Ni ska inte förändra er. Ni ska vara kvar i den person ni är nu. För om ni förändrar er blir ni sämre. Förbli den ni är. Jag tycker att ni är bra.
Kostymbyxor och kavaj, skjorta och snedlugg, kanske mer synth än punk men naglarna är målade och på ena armen en tatuering med texten: ”To cease upon the midnight with no pain”. Det är poeten John Keats ord ur ”Ode to a nightingale”.
”En emo-rad från 1800-talet”, som Björn Kohlström uttrycker det.
Dialekten kontrasterar mot ungdomarnas Jönköpingsdialekt men särskilt mycket Umeå låter det ändå inte om Björn Kohlström.
Han är lärare i svensk och engelsk litteratur på det i övrigt helt engelskspråkiga IB-programmet. Men han är också en prisad och hyllad litteraturkritiker. Han skriver på den egna bloggen bernur, i Jönköpings-Posten och i många andra tidningar.
– På ett sätt är det ingen skillnad på den jag var när jag började här och den jag är nu. Jag är den jag är. Men jag är en mycket mer harmonisk och avspänd lärare än jag var då, säger Björn Kohlström.
De första åren var jobbiga, han kände att han inte var tillräckligt insatt, att han inte hade tillräckliga kunskaper. Den där känslan har han pratat med lärarstudenter om senare, om att de är rädda för att göra bort sig och säga fel saker. Det var han också. Nu har han accepterat att han inte kan svara på alla frågor. Eleverna är nöjda ändå. De tror inte att lärare är något slags maskiner som kan allting.
– Samtidigt bygger förtroendet från eleverna på att jag som lärare har kunskaper. Visar jag för eleverna att jag kan saker är det lättare när jag sedan inte kan något.
Själv var han ingen mönsterelev i skolan. Han skolkade mycket. Satt på biblioteket och läste engelska musiktidningar. Han bildade sig på det sättet i stället och började också läsa skönlitteratur tidigt, läste flera dagstidningar varje dag, följde tv-nyheterna och drömde om att bli författare.
– Skolan passade inte mig. Jag var så omogen och blev heller inte färdig lärare förrän jag var nästan 30 år. Jag kan bli frustrerad på mig själv när jag tänker på hur barnslig jag var. Jag ser det beteendet hos elever och har samtidigt viss förståelse för det.
Björn Kohlström diskuterar gärna litteratur ur olika perspektiv, som här med Amanda Sandström och Nisia Schyllander.
Björn Kohlström tycker att det är bra för eleverna att de får möta olika typer av lärare, både sådana som själva har varit mönsterelever och sådana som inte kände sig hemma i skolan.
– Jag ser läraryrket som ett väldigt kreativt yrke, ett konstnärligt yrke. Det låter kanske pompöst men jag får jobba med min kreativitet och min fantasi när jag planerar lektioner. Det kreativa är underskattat tycker jag, när man i samhället pratar om läraryrket. Jag tycker att jag har en enorm frihet.
Han och eleverna ska jobba med engelsk- respektive svenskspråkig litteratur. Det är uppdraget. Han säger att det är lika fantastiskt som det låter. Till exempel läser de Sara Stridsbergs ”Drömfakulteten” under fyra veckor då han ska se till att de har så varierade lektioner som möjligt. På två år läser eleverna 13 litterära verk.
Lång och gänglig är han, han som pratar mycket om självförtroende och självkänsla. Med åren har han blivit tryggare i sin lärarroll, tryggare med sitt sätt att vara i klassrummet och oftast är han nöjd med sina lektioner. Men det är så mycket som spelar in. Ena stunden misströstar han och undrar varför han gör det han gör. Inte sällan är det efter sena eftermiddagslektioner. Ett par dagar senare har han samma klass på förmiddagen och lektionen är ”helt fantastisk”.
– Man kan inte vara hundraprocentigt bäst varje dag, varje lektion. Mitt mål, för att prata sportmetaforer, är att ha en hög lägstanivå. Så tänker jag när jag spelar innebandy med mina kollegor också. Min plan är att jag inte ska göra bort mig. Det är väl lite så man måste tänka som lärare också: Jag ska i alla fall inte skämma ut mig.
Han säger det med ett snett leende. Björn Kohlström säger också att han blir en bättre litteraturkritiker av att jobba som lärare – av att träffa ungdomar som gör, tycker och tänker på ett annat sätt. Eleverna ger honom inspiration och han tror dessutom att lektionerna blir bättre av att han skriver litteraturkritik. Och mycket litteraturkritik blir det. Han är väldigt produktiv, mycket snabb. Att sitta med i till exempel Augustprisets jury ger honom fortbildning så bra ”att den inte går att få på något annat sätt”. Han får, och har fått, diskutera litteratur med goda läsare och han beskriver det som ovärderligt.
– Att läsa är min ångesthantering. Jag läser för att det är vad jag mår bra av. Skrivandet är också ett sätt att presentera vem man är, även om det jag gör inte är en dagbok på det sättet. Jag använder mina texter för att diskutera till exempel samhällsfrågor, det är inte bara analyser av boken jag har läst.
Björn Kohlström är positiv till förslaget att införa en litteraturkanon i skolan, inte minst för att han har bilden av att de lärare som undervisar i svenska på grundskolan och gymnasiet inte längre läser lika mycket som lärare gjorde förr. En litteraturkanon skulle lyfta litteraturen i svenskämnet, göra att eleverna får en gedigen litteraturutbildning, menar han som också tycker att han med sin erfarenhet vet vad som går hem i gymnasieskolan.
Selma Lagerlöf funkar bra, liksom Hjalmar Söderberg och Karin Boye.
– Framtagandet av en kanon skulle också bli ett tillfälle att diskutera värdet av de svenska klassikerna. Jag ställer mig till förfogande!
LÄS ÄVEN
Så funkar den danska litteraturkanonen i praktiken
Fem svensklärare om litteraturkanon i skolan
Professorn om varför flickor läser bättre än pojkar
Sandström: Här är novellerna som tystar mina elever
Debatt Lärarens tio tankar om läroböcker.
Krönika Svenskläraren: Hur kan det bli så?
Böcker Tips: Fem bra julklappar till lärare.
Lön Ny statistik: Här tjänar gymnasielärare och högstadielärare bäst och sämst.
Läsning Svenskläraren om arbetssättet där alla har en stor chans att delta.
Panelen Så ser de till att reglerna faktiskt följs.
Forskning Forskaren: Centralt för att alla elever ska utveckla ämneskunskaper.
Forskning Kravet efter Ämneslärarens granskning: ”Finns ingen annan väg att gå.”
Krönika Svenskläraren: Är det bara jag som är orolig för vad det här leder till?
Lektionstipset Religionslärarens grepp får fördomar att komma på skam: ”Dynamiskt och komplext.”
Betyg Svenskläraren om de rekorddåliga betygen: ”Måste läsa mycket mer”
Undervisning ”Jag har fått en nordisk dimension i min undervisning.”
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.
Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.
Krönika Redaktören om att det värsta stigmat är att inte förstå.
Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”
Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”
Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”
Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”
Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.
Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.
Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.