
Eleverna jobbar med både digitala och analoga verktyg under Ulrihcas Malmbergs lektion.
Läraren Ulrihca Malmberg trivs i de anrika korridorerna och klassrummen på Södra Latins gymnasium.
Reportage
Geografiämnets status behöver höjas, menar gymnasieläraren Ulrihca Malmberg.
– För att det ska ske måste geografi bli ett gymnasiegemensamt ämne.
Ulrihca Malmberg tar sig vant upp för stentrapporna på Södra Latins gymnasium i Stockholm. Hon har arbetat här i åtta år. Från början är hon naturgeograf, utbildad geovetare. I 15 år jobbade hon i rymdbranschen med geografiska data och satellitdata. Men Ulrihca Malmberg, uppvuxen i en lärarsläkt som hon är, kände att hon blev mer och mer av en projektledare och utbildade sig till lärare. Efter några år på högstadiet bytte hon till gymnasiet där hon undervisar i naturkunskap, matematik och geografi.
– Mitt tidigare jobb gör att jag har mycket gratis. Först måste man bygga upp kunskapsbasen förstås men sedan vill jag att de ska använda geografiska data för att besvara frågor så att det inte bara blir en lärobokskontext, säger Ulrihca Malmberg.
Samhällstreorna i klassrummet har redan kommit en bit på vägen med sina stadsplaneringsprojekt. Det handlar om hållbar samhällsplanering och i fokus står några av de områden som Stockholms stad planerar att bebygga. Eleverna ska i slutändan ge förslag på en förenklad detaljplan för hur de tycker att området ska utformas. Mycket ska vävas in som hur många bostäder, skolor och annat som Stockholms stad har planerat för.
En viktig roll i arbetet har GIS, ett geografiskt informationssystem, som eleverna använder för att studera olika datakällor för att på så sätt ta fram underlag till sina detaljplaneförslag.
Men den här dagen skissar de på papper och skriver ner hur de resonerar.
Tobias Lindroth sitter längst fram i klassrummet. Han arbetar koncentrerat med ett område i Bagarmossen i södra Stockholm.
– Det är så kreativt och utmanande att planera området själv. Det är mycket nytt och väldigt fritt. Men samtidigt är det mycket man ska förhålla sig till, så mycket hänsyn man måste ta, säger Tobias Lindroth.
Eleverna jobbar med både digitala och analoga verktyg under Ulrihcas Malmbergs lektion.
Han och de andra i klassrummet läser Geografi 2 och är här för att de tycker om ämnet och han är inte ensam om att lyfta Ulrihca Malmbergs förkärlek till struktur. Tobias Lindroth uppskattar också att geografiämnet är så mycket på en och samma gång.
– Miljön handlar det mycket om och om samhällsstrukturer. Jag tycker om att det finns en balans mellan fakta och utrymme för att resonera och diskutera, förklarar Tobias Lindroth.
Ulrihca Malmberg konstaterar en stund senare att eleverna ibland blir lite trötta på henne och hennes förkärlek för GIS och för att analysera data.
– Geografi är alla ämnen i ett. Du har historisk geografi, samhällsgeografi och naturen. Men det handlar också om hur människor förhåller sig till platsen och sin omvärld, om relationer till naturresurser och människor emellan, säger Ulrihca Malmberg.
Ulrihca Malmbergs fyra tips för att arbeta med ett stadsplaneringsprojekt.
Med stor entusiasm pratar hon om att det finns så många lager, så många saker som kan adderas. Det kan röra sig om språkets utbredning, handel eller energifrågan. Att till exempel datastatistik och kartor används så flitigt i geografernas värld gör det lätt att lämna läroboken, menar hon. Lika lätt är det att göra kopplingar mellan läroboken och det som händer i omvärlden för att försöka skapa förståelse. Det synliggör saker, menar hon.
– I början av min lärarkarriär var jag mer läroboksbunden, lite fyrkantig. Men ju tryggare man blir i sin roll, desto mer kan man släppa den. Nu känner jag att jag kan skapa övningar eller arbetsmoment som jag vet kommer att bli bra. Men det finns alltid saker att skruva på, säger Ulrihca Malmberg.
Numera sitter hon med i styrelsen för Geografilärarnas riksförening, en förening som vill ha fler medlemmar, både enskilda och skolor. Föreningen jobbar för att vara en stark röst i debatten, men Ulrihca Malmberg upplever att det är svårt att nå fram och ut. Geografilärarna är bekymrade och hon menar att geografiämnet mår väldigt dåligt. På gymnasiet läser eleverna geografi om de går på samhällsprogrammet och vissa naturprogram har geografi som inriktning.
– Om man tittar på vad ämnet innehåller så är det alla de frågor som vi människor ska förhålla oss till i vår omvärld. Okunskapen om vad ämnet egentligen är, den är enorm. Man tror att det bara är att kunna kartor och jag blir alldeles matt när jag hör det, säger Ulrihca Malmberg.
Ulrihca Malmberg diskuterar med Miriam Hanna, Rut Lundin och William Melin.
Hon menar att det är svårt att göra sin röst hörd när ämnet är så litet, det gäller både på skolan där de är fyra geografilärare och i ett större perspektiv. Hon och hennes kollegor på Södra Latin har en naturvetenskaplig bakgrund medan det på många skolor, särskilt på högstadiet, är vanligare att lärarna har geografi och några andra SO-ämnen.
– Många av våra ettor tycker att geografi är svårt och tungt. Det är så många begrepp, det handlar mycket om naturgeografi, om hur jorden har bildats och det tycker eleverna är svårt, trots att de ska ha mött det i grundskolan. De har nog mött det, men det är rätt avancerade processer som inte är helt lätta att få grepp om, säger Ulrihca Malmberg.
Som hon ser det är en statushöjning nödvändig. I det centrala innehållet finns en hel del överlapp med naturkunskapen och hon konstaterar att det kan vara en fördel för de elever som inte läser geografi. Samtidigt riskerar geografiämnets betydelse att försvagas och det gäller även de frågor som ämnet innehåller. Ulrihca Malmberg efterlyser mer samråd mellan dessa tvärvetenskapliga ämnen när kursplaner utformas, liksom ett nationellt resurscentrum för geografi, inklusive geologi, där universitet och gymnasieskolor kan kopplas samman.
Ulrihca Malmberg tycker också att det är självklart att geografi ska vara ett gymnasiegemensamt ämne.
– Det hanterar så många viktiga frågor, det man läser om i tidningarna. Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin. Geografin är en del i den grundläggande allmänbildningen.
Ålder: 58 år.
Bor: Lidingö.
Gör: Lärare på Södra Latins gymnasium på Södermalm i Stockholm där hon undervisar i geografi, naturkunskap och matematik.
Intressen: Brädspel och akvarellmålning.
Aktuell: En av fyra lärare som tidigare i våras tilldelades Kungliga Vetenskapsakademiens Ingvar Lindqvistpris för sina insatser som naturkunskapslärare.
Därför älskar jag att vara lärare: ”Jag har aldrig förändrat min personlighet så mycket som jag har gjort sedan jag började jobba som lärare. Jag valde att bli lärare för att jag ville ’frälsa’ världen med mina ämnen, men konstaterade snabbt att det är mötet med eleverna som är det mest utmanande och roliga och det som utvecklat mig mest som person.”
Fler behöver GIS-kompetens
Framtidens GIS-kompetens är beroende av att fler elever läser geografi på gymnasiet.
Den gröna omställningen
Den gröna omställningen i samhället.
Omvärldsläget är skakigt
Behovet av beredskapsgeografi i samhället med tanke på det rådande omvärldsläget.
Kopplingen till andra aktörer
Behovet av ett nationellt resurscentrum i geografi för att skolor, universitet och andra aktörer ska komma närmare varandra och kunna samarbeta mer.
Hur ämnet skrivs fram
Hur geografiämnet lyfts fram av Skolverket i den nya läroplanen.
LÄS ÄVEN
VR skapar unika möjligheter i geografin
Prisad lärare ger geografin ett sammanhang
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.
Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”
Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.
Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.
Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.
Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”
Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”
Moderna språk ”Enbart negativa konsekvenser för moderna språk.”
Krönika Svenskläraren: Vi biter oss själva i svansen på flera sätt.
Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.
Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.
Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”
Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.
Fokus ”Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.”
Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”
Krönika Redaktören har stor respekt för lärarna som vågar larma.
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?