
Enkäten skickades ut med Grundskollärarens, Ämneslärarens och Yrkeslärarens nyhetsbrev och har besvarats av totalt 2 404 lärare.
Otydligheten om vad mentorskapet innebär ökar arbetsbördan för lärarna, menar Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén. Foto: Pär Bäckström
Mentorskap Mentorskapet sväller eftersom det är otydligt vad som egentligen ingår i rollen. Det menar Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, som nu kräver att uppdraget regleras.
Sveriges Lärare kräver att mentorsuppdraget avgränsas för att lärare ska mäkta med den rollen. Hur ska det gå till?
– Vi har fattat beslut om hur vi ser på mentorskap i grundskolan men vi håller fortfarande på och jobbar med gymnasiet. Det vi ser är att mentorskapet sväller eftersom det inte finns definierat vad som ska ingå i den rollen, vilket riskerar att leda till att lärarnas kärnuppdrag får stå tillbaka. Därför vill vi tydliggöra vilka arbetsuppgifter som ska ingå i mentorskapet, säger Åsa Fahlén.
Hur då, rent konkret?
– Vi vill att mentorskapet ska tas med i tjänstefördelningen och det ska avsättas tid till det. Sedan vill vi också att skollagen och läroplanen skrivs om. I dag finns det skrivningar som gör att vårdnadshavare ser sig själva som kunder och ställer stora krav. Vi anser att det måste bli tydligare att det är professionen som avgör hur samarbetet med vårdnadshavare ska se ut.
– Mentorskapet kan bli olika stort beroende på kommun och elevunderlag. I vissa fall behövs det mer tid och då ska den tiden ingå. Och så måste det finnas rutiner för när det är dags att bolla vidare till elevhälsan.
Ni lyfter fram heltidsmentorskap som en bra modell. Kan det inte finnas en risk att undervisningen vingklipps om lärare blir av med mentorskapet och relationen till eleven därmed försvagas?
– Ju yngre eleverna är och ju oftare du möter dem, desto naturligare blir det att inte särskilja uppdragen. Däremot kan det vara lämpligt att någon annan kommer in på skolor där läraruppdraget drunknar i kontakten med socialtjänst och polis.
Många lärare liknar mentorskapet vid att arbeta som kurator. Kommer det att förändras?
– Elevernas mående spelar alltid en roll för möjligheterna att undervisa. Det ansvaret, liksom en god relation till eleverna, ingår alltid i läraruppdraget. Däremot skulle man behöva titta närmare på när det är dags för andra att ta vid. Därför har vi krävt att man bygger ut bup. Vi vet ju att vårdgarantin, som säger att eleverna ska få träffa någon inom en viss tid, inte fungerar. Och det är ju det som gör att det kan vara svårt för en lärare att släppa saker. När man inte vet vad som förväntas riskerar arbetet att bli så tungt att man inte orkar undervisa. Och då har vi misslyckats.
Enkäten skickades ut med Grundskollärarens, Ämneslärarens och Yrkeslärarens nyhetsbrev och har besvarats av totalt 2 404 lärare.
Larmet: Så knäcks lärare av mentorskapet
Lärarna: Mentorskapet är ett omöjligt uppdrag
Bup-läkaren: Lärare lämnas ensamma med elevernas tunga problem
Lärarna: Vi tvingas offra de tysta eleverna
Sveriges Lärare: Hög tid att reglera mentorskapet
Forskarna: Risk att heltidsmentorer blir containrar
Här kan lärarna lägga all tid på undervisningen
Systemet som gör att lärare får vara lärare
Jarnlo: Vi föräldrar måste bli bättre på att stå upp för lärarna
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.
Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”
Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.
Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.
Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.
Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”
Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”
Moderna språk ”Enbart negativa konsekvenser för moderna språk.”
Krönika Svenskläraren: Vi biter oss själva i svansen på flera sätt.
Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.
Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.
Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”