
Enkäten skickades ut med Grundskollärarens, Ämneslärarens och Yrkeslärarens nyhetsbrev och har besvarats av totalt 2 404 lärare.
Otydligheten om vad mentorskapet innebär ökar arbetsbördan för lärarna, menar Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén. Foto: Pär Bäckström
Mentorskap Mentorskapet sväller eftersom det är otydligt vad som egentligen ingår i rollen. Det menar Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, som nu kräver att uppdraget regleras.
Sveriges Lärare kräver att mentorsuppdraget avgränsas för att lärare ska mäkta med den rollen. Hur ska det gå till?
– Vi har fattat beslut om hur vi ser på mentorskap i grundskolan men vi håller fortfarande på och jobbar med gymnasiet. Det vi ser är att mentorskapet sväller eftersom det inte finns definierat vad som ska ingå i den rollen, vilket riskerar att leda till att lärarnas kärnuppdrag får stå tillbaka. Därför vill vi tydliggöra vilka arbetsuppgifter som ska ingå i mentorskapet, säger Åsa Fahlén.
Hur då, rent konkret?
– Vi vill att mentorskapet ska tas med i tjänstefördelningen och det ska avsättas tid till det. Sedan vill vi också att skollagen och läroplanen skrivs om. I dag finns det skrivningar som gör att vårdnadshavare ser sig själva som kunder och ställer stora krav. Vi anser att det måste bli tydligare att det är professionen som avgör hur samarbetet med vårdnadshavare ska se ut.
– Mentorskapet kan bli olika stort beroende på kommun och elevunderlag. I vissa fall behövs det mer tid och då ska den tiden ingå. Och så måste det finnas rutiner för när det är dags att bolla vidare till elevhälsan.
Ni lyfter fram heltidsmentorskap som en bra modell. Kan det inte finnas en risk att undervisningen vingklipps om lärare blir av med mentorskapet och relationen till eleven därmed försvagas?
– Ju yngre eleverna är och ju oftare du möter dem, desto naturligare blir det att inte särskilja uppdragen. Däremot kan det vara lämpligt att någon annan kommer in på skolor där läraruppdraget drunknar i kontakten med socialtjänst och polis.
Många lärare liknar mentorskapet vid att arbeta som kurator. Kommer det att förändras?
– Elevernas mående spelar alltid en roll för möjligheterna att undervisa. Det ansvaret, liksom en god relation till eleverna, ingår alltid i läraruppdraget. Däremot skulle man behöva titta närmare på när det är dags för andra att ta vid. Därför har vi krävt att man bygger ut bup. Vi vet ju att vårdgarantin, som säger att eleverna ska få träffa någon inom en viss tid, inte fungerar. Och det är ju det som gör att det kan vara svårt för en lärare att släppa saker. När man inte vet vad som förväntas riskerar arbetet att bli så tungt att man inte orkar undervisa. Och då har vi misslyckats.
Enkäten skickades ut med Grundskollärarens, Ämneslärarens och Yrkeslärarens nyhetsbrev och har besvarats av totalt 2 404 lärare.
Larmet: Så knäcks lärare av mentorskapet
Lärarna: Mentorskapet är ett omöjligt uppdrag
Bup-läkaren: Lärare lämnas ensamma med elevernas tunga problem
Lärarna: Vi tvingas offra de tysta eleverna
Sveriges Lärare: Hög tid att reglera mentorskapet
Forskarna: Risk att heltidsmentorer blir containrar
Här kan lärarna lägga all tid på undervisningen
Systemet som gör att lärare får vara lärare
Jarnlo: Vi föräldrar måste bli bättre på att stå upp för lärarna
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.