Så här tolkade en av Helena Anderssons elever Hjalmar Söderberg på emojiska.
Till startsidan
Litteratur Går det att översätta en Hjalmar Söderberg-dikt till emojiska? Självklart, tycker svenskläraren Helena Andersson som menar att uppgiften gör att högstadieelever känner lust när de tar sig an en ganska svår text.
– Det blir levande och eleverna älskar att skriva med emojis. Det finns så många nyanser i emojiska som gör en 123 år gammal dikt väldigt levande, säger Helena Andersson, svensk- och engelsklärare på högstadiet på Ungärde skola i Lima, Dalarna.
Hon utgår från författaren och grundskolläraren Ann-Marie Körlings frågor (se bloggen Körlings ord) när hon först har ett textsamtal kring Hjalmar Söderberg-historietten ”Duggregnet” med sina elever.
Sedan får elever tolka de här raderna på emojiska: ”Åter är det höst och mörka dagar, och solen gömmer sig i rymdens skummaste vrå, för att ingen skall se hur blek och åldrad och tärd hon blivit denna sista tid. Men medan blåsten visslar i fönsterspringorna och regnet porlar i takrännan och en våt hund tjuter framför en stängd port där nere på gatan, och innan höstens första brasa ännu brunnit ned i vår kakelugn, vill jag berätta er en saga om duggregnet.”
Så här tolkade en av Helena Anderssons elever Hjalmar Söderberg på emojiska.
– När man tycker något är kul blir det enklare att lära sig språket. Det leder till ett intresse för att utveckla språket i allmänhet och blir ett modernt sätt att diskutera en text som är gammal och lite klurig, säger Helena Andersson och fortsätter:
– Många elever tycker det är ett roligt inslag i undervisningen och börjar skicka rebusar till mig på emojiska. Dessutom vet alla mina sjuor numera vem Hjalmar Söderberg är. Vi har jobbat vidare med honom och de har fått skriva en monolog utifrån hans liv.
LÄS ÄVEN
Därför är det viktigt att lära sig skilja på de och dem
Jag är allergisk mot kvasifilosofiska frågor
Krönika Svenskläraren: Hur kan det bli så?
Lön Ny statistik: Här tjänar gymnasielärare och högstadielärare bäst och sämst.
Läsning Svenskläraren om arbetssättet där alla har en stor chans att delta.
Panelen Så ser de till att reglerna faktiskt följs.
Forskning Forskaren: Centralt för att alla elever ska utveckla ämneskunskaper.
Forskning Kravet efter Ämneslärarens granskning: ”Finns ingen annan väg att gå.”
Krönika Svenskläraren: Är det bara jag som är orolig för vad det här leder till?
Lektionstipset Religionslärarens grepp får fördomar att komma på skam: ”Dynamiskt och komplext.”
Betyg Svenskläraren om de rekorddåliga betygen: ”Måste läsa mycket mer”
Undervisning ”Jag har fått en nordisk dimension i min undervisning.”
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.
Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.
Krönika Redaktören om att det värsta stigmat är att inte förstå.
Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”
Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”
Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”
Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”
Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.
Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.
Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.