Sarah låter klassen granska Löfven och Tegnell
Lektionstipset
Tal av Stefan Löfven och Anders Tegnell granskas när Sarah Andreasson undervisar i retorik.
– Aktuella frågor ökar motivationen hos eleverna, säger hon.
Du använder presskonferenser om coronapandemin i undervisning om retorik. Hur går det till?
– Jag har bland annat gjort det i distansundervisning för mina treor i svenska. De får se en presskonferens med tal av Anders Tegnell och Stefan Löfven. Sen ska de svara på frågor med fokus på ethos, pathos och logos. De begreppen har vi gått igenom tidigare i momentet talanalys. Jag repeterar också innebörden på en powerpoint. Eleverna får dessutom skriva en avrundande kommentar med tankar om talen i sina loggböcker.
Vad tyckte eleverna?
– De höll inte med varandra i allt. När det gäller Tegnell tyckte de att han var väldigt kunnig inom sitt område. Men en del menade att det var nonchalant att han hade handen i fickan en stund. Medan andra tyckte att det visade att han var lugn och trygg i sin kompetens.
– En del tyckte att Löfven hade för lite kroppsspråk och saknade pathos i ett av sina tal. Andra tyckte att det var bra då innehållet i talet var allvarligt och att orden var det viktiga. Syftet menade de var att skapa en vi-känsla i landet.
Vilka fördelar finns med att använda aktuella frågor?
– Jag märker att det ökar motivationen hos eleverna när det är något som händer här och nu. I den här övningen fanns också en tanke av att gå direkt till källan i stället för att läsa en sammanfattning i en artikel. Nu blev undervisningen på distans på grund av coronapandemin men jag gör det här också när eleverna är i klassrummet.