Därför är läroböcker bra – i alla ämnen

Jörgen Mattlar är forskare och lärarutbildare vid Uppsala universitet.
Läromedel Forskaren och lärarutbildaren Jörgen Mattlar vill slå hål på myten att det är bra att lärare skapar sitt eget undervisningsmaterial. Här förklarar han varför.
Du har skrivit ”Läromedel som didaktisk resurs”. Vilket är syftet med boken?
– Det är främst att visa på förtjänster med läroböcker. Föreställningen som har varit dominerande ett tag, att lärarna ska göra sitt eget material, garanterar inte att det blir hög kvalitet språkligt och i korrekthet. Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
I vilka åldrar är läroböcker extra viktiga?
– Äldre elever kan göra motstånd när lärare presenterar en lärobokstext, eftersom de inte klarar av att läsa längre texter och förstå sammanhangen. Därför behöver skolan jobba med läroböcker kontinuerligt från tidiga år och uppåt i åldrarna. Om lärare för ofta väljer lustprincipen med filmer och andra aktiviteter så utvecklas inte elevernas färdigheter i läsning.
Vilka skolämnen har de bästa läroböckerna?
– Det vågar jag inte uttala mig om. Jag skriver i min bok om ämnen där läroböcker oftast förekommer. Det är ämnen där det är givet att man måste läsa i en viss ordning, till exempel moderna språk och matematik. I svenska och historia förekommer ofta läroböcker eftersom ämnena är så textbaserade. I de praktisk-estetiska ämnena används inte läroböcker lika ofta.
Hur ska lärarna tänka när de ska välja vilka läroböcker som ska användas?
– Det handlar till exempel om att innehållet ska stämma väl överens med det centrala ämnesinnehållet. Olika författare och förlag gör sina egna tolkningar om vad den specifika kursen ska innehålla. Så här är det viktigt med lärarnas kännedom om vad som passar för elevgruppen. Språket är viktigt så att det inte är för korta meningar med svåra begrepp utan förklarande resonemang.
Spelar det någon roll om man har läroboken på skärm eller i en pappersbok?
– Den analoga läsningen på papper är förtjänstfull. Man undviker distraktioner som en skärm innebär. Substantiellt längre texter, som eleverna behöver jobba med, gör sig bäst i läroböcker.
LÄS ÄVEN
Läroboken har bytts ut – mot kopieringskaos
Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras