Tyvärr går inte Skolverkets och universitetens syn på ämnesbehörighet ihop med hur det sedan ser ut i verkligheten. När jag läser jobbannonser är det vanligt att huvudmännen ansöker om behörig lärare i SO-ämnen och ett ämne till, skriver högstadieläraren Emilia Friberg.

”Emilia, vad har jag för betyg i SO?” är en fråga som inte är ovanlig att jag får på jobbet av någon av mina högstadieelever. Då tänker jag alltid: ”Men hallå, hur många gånger har jag inte förklarat att det är fyra ämnen och därför fyra OLIKA betyg!?!?”. Jag ger dock ett betydligt lugnare och mer pedagogiskt svar till eleven samtidigt som det här väcker ilska, irritation och frustration i mig. Vad är det då som skaver?

Idag går det att bli SO-lärare för årskurs 1–6. För den som vill bli ämneslärare i samhällsvetenskapliga ämnen krävs det istället ämnesstudier i respektive ämne.

Förblir obehörig i fjärde ämnet

Jag är i grunden gymnasielärare i svenska och historia. Utöver det har jag läst in och blivit behörig högstadielärare i geografi, religion och svenska som andraspråk, vilket motsvarar 45 högskolepoäng i respektive ämne. Skulle jag även läsa in behörigheten i samhällskunskap så är det ytterligare 90 högskolepoäng. Jag kan inte bli behörig genom mångårig erfarenhet eftersom jag tog examen för sent för att omfattas av det regelverket. Om jag inte tar mig i kragen och sätter mig i skolbänken ännu en gång så kommer jag att förbli obehörig i det fjärde SO-ämnet.

Tyvärr går inte Skolverkets och universitetens syn på ämnesbehörighet ihop med hur det sedan ser ut i verkligheten. När jag läser jobbannonser är det vanligt att huvudmännen ansöker om behörig lärare i SO-ämnen och ett ämne till eller NO och ytterligare ett ämne. Min egen lärarexamen och de lärarstudenter som jag möter i rollen som VFU-handledare är tydlig. Studenterna ska på sin höjd bli lärare i två SO-ämnen och de allra flesta bara i ett. Trots att det enbart är ett av fyra ämnen förväntas en som ämneslärare på högstadiet att undervisa i alla fyra ämnen.

Vem ger med sig först?

SO-ämnena har många beröringspunkter men det är trots allt olika ämnen. Vem skulle förutsätta att en bildlärare även skulle ha tillräckliga ämneskunskaper och didaktiska kunskaper att undervisa i musik, slöjd och hem- och konsumentkunskap bara för att de alla är praktiskt-estetiska ämnen? Antagligen ingen. Det är dock den typen av hopslagning som görs i SO och NO.

Den stora frågan är: Vem kommer att ge med sig först, huvudmännen eller de statliga myndigheterna? Tills dess fortsätter jag som ämneslärare att undervisa som obehörig i ett av mina undervisningsämnen.

Emilia Friberg är högstadielärare i SO-ämnen och svenska på Västra Stenhagensskolan i Uppsala.

LÄS ÄVEN

Anpassningar får inte innebära att kraven sänks

Larmet: Sämre lärande när ämnena svämmar över

Så ställer stoffträngseln till det i skolan

Så slits skolan sönder av bedömningshets

Hårdast trängda – nu får lärare i historia mer tid