Förra året hade jag en helt ny klassammansättning. Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar. Att få ihop grupperna var bland det knepigaste som jag har gjort som lärare, skriver Emilia Friberg.

Snart är det dags för den muntliga delen av nationella provet i svenska och svenska som andraspråk. En stor del av förberedelsearbetet som lärare är att göra grupperna inför provtillfället. Varje grupp i årskurs nio ska bestå av fyra till fem elever. Inför varje år är gruppindelningen en stekhet fråga. Flera veckor innan kommer elevernas frågor krypande om hur gruppindelningen kommer att gå till och vad som händer om någon blir missnöjd med sin grupp.

Förra året hade jag en helt ny klassammansättning. Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar. Att få ihop grupperna var bland det knepigaste som jag har gjort som lärare. Det fanns många underliggande konflikter och mobbning som låg under ytan och spökade. Jag slet mitt hår innan jag till slut fick ihop grupper där eleverna i alla fall inte ville slå ihjäl varandra.

Vill vara med sina kompisar

För att skriva klartext så rör det sig alltså om en grupp som eleverna ska genomföra ett prov i under femtio minuter. Det rör sig om ett provtillfälle. På min skola är det i och för sig även ett övningstillfälle, men totalt så rör det sig inte om mer än två lektioner. Utifrån hur viktiga de här grupperna verkar vara för eleverna så skulle man kunna tro att de skulle genomföra alla muntliga uppgifter resterande del av läsåret i dessa grupper. Antagligen är det för att det är nationellt prov som eleverna blir stressade.

Vad förväntar sig då eleverna? De önskemål som hörs högst i klassrummet är att få vara med sina kompisar. Att genomföra ett muntligt prov tillsammans med sin bästis behöver inte nödvändigtvis betyda bättre resultat. Eleverna behöver känna sig bekväma och respektera varandra. I allra bästa fall ska de kunna höja varandra. Jag vill att de ska lyckas vid provtillfället, under andra muntliga uppgifter går det ju att ha andra gruppsammansättningar.

Ta hjälp av kollegor

Ett tips till dig som, likt mig, har fått nya elever i årskurs nio i år: ta hjälp av kollegor som känner eleverna! Utan elevernas SO-lärare hade jag känt mig ångestfylld inför det kommande nationella provet i svenska.

Nu svensklärarkollegor, hoppas jag att vi under de kommande veckorna får ta del av givande samtal och att eleverna är i grupper där de kan leverera och prestera.

Emilia Friberg, högstadielärare i svenska och SO-ämnen på Västra Stenhagenskolan i Uppsala.

LÄS ÄVEN

Friberg: Hur avgrundsdjup är läskrisen egentligen?

Friberg: Ibland behöver eleverna bara få njuta av ett biobesök

Friberg: Önskar att jag slapp ”teach for the test” i vår

Friberg: Mina elever har redan checkat ut mentalt

Friberg: Delen av svensklärarjobbet som jag älskar mest!

Friberg: Det sitter hårt inne för elever att erkänna hur lite de läser