Emilia Friberg: Det här hade jag velat veta när jag var ny som lärare

Om några dagar har jag avslutat min tjugonde termin som lärare. Tio år. Det är en lång tid och många terminer har gått sen jag gjort min första termin som nyexaminerad 24-åring som likt Bambi på hal is bara försökte att överleva. Det här är vad jag hade velat veta då som jag vet nu, skriver Emilia Friberg.

Jag är lärare och min främsta roll är att undervisa. Det betyder inte att ett underkänt betyg är ett personligt misslyckande för mig som lärare. Att sätta ett underkänt betyg är inte farligt. Ibland är det till och med nödvändigt för att eleven ska kunna få rätt hjälp. Jag trodde att jag kunde rädda varenda unge. Men som tur är finns det andra aktörer och en lärare varken kan eller ska vara vårdnadshavare, socialarbetare, speciallärare eller annan profession.

Ämnen har olika karaktär och ämnesdidaktik. Att undervisa svenska var lättare för mig i början än att undervisa i SO-ämnen. Bara för att en är mer bekväm med något i början av lärarkarriären betyder det inte att det alltid kommer att vara så. Jag har pendlat och det är okej. Just nu är jag i ett läge där jag har återupptäckt charmen med svenskundervisning. Det är skönt att veta att jag inte måste välja utan att jag får vara ämneslärare både i svenska och SO-ämnen.

Ingen kan vara på topp jämt

Det är okej att be om hjälp. Undervisningen blir alltid bättre när vi samarbetar och tänker tillsammans som lärare. Om du är ny har du rätt till en mentor. Det önskar jag att jag hade haft. Det är tur att jag har fått uppleva riktigt starka och samarbetsvilliga ämneslag där vi tillsammans utvecklar vår undervisning. Vi experimenterar, utvärderar och utvecklar tillsammans.  Att det finns speciallärare som är villiga att hjälpa till att bolla tankar kring elevers utveckling och betygssättning. I förra veckan när jag körde fast tog jag med hjälp av min kollega som är en mycket erfaren speciallärare för att kunde landa i min bedömning.

En klok före detta kollega sa till mig en gång när jag kände mig som en riktigt dålig lärare: ”Att ibland är vi riktigt bra lärare, ibland är vi okej och ibland har vi en riktigt dålig lektion. Men det är okej för allra oftast är vi bra lärare och vi gör vårt bästa för eleverna.” Ingen kan vara på topp jämt för även vi lärare är människor. Det önskar jag att mitt nyexade jag hade insett och förstått.

Emilia Friberg är högstadielärare i svenska och SO-ämnen på Västra Stenhagenskolan i Uppsala.

LÄS ÄVEN

Friberg: Hur avgrundsdjup är läskrisen egentligen?

Friberg: Ibland behöver eleverna bara få njuta av ett biobesök

Friberg: Önskar att jag slapp ”teach for the test” i vår

Friberg: Mina elever har redan checkat ut mentalt

Friberg: Delen av svensklärarjobbet som jag älskar mest!