Ny bok ska lära elever vilka rättigheter de har

Rapartisten Jason Diakité, mer känd under namnet Timbuktu, och Matilda Westerman har skrivit boken ”Du har rätt” tillsammans.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Hallå där, Matilda Westerman, som har skrivit boken ”Du har rätt” tillsammans med rapartisten Timbuktu – Jason Diakité.

Varför valde ni att skriva boken?

– Jag kom på idén i samband med att barnkonventionen blev lag. För mig har det varit viktigt att belysa att barnkonventionen inte bara är lösa floskler, utan en skarp lagstiftning. Det är viktigare än någonsin att skriva en lättillgänglig bok som kan bidra till att barn och unga vet att de faktiskt har en massa rättigheter, som vi vuxna är skyldiga att tillgodose.

Hur kom det sig att just Jason Diakité blev med­författare?

– Jag hade inte alla perspektiv som krävs för att kunna belysa samtliga artiklar i barnkonventionen. Jag har arbetat med skolfrågor och barns rättigheter i hela mitt liv. Jag har suttit i Bris förbundsstyrelse, arbetat på Lärarförbundet och på utbildningsdepartementet. Medan Jason har andra erfarenheter. Han blev mobbad under grundskoletiden, främst på grund av sin hudfärg och rapmusiken har varit hans sätt att stå upp för vad han tycker.

Du har rätt, av Matilda Westerman och Jason Diakité (Bonnier Carlsen).

Vad skiljer er bok från andra böcker, riktade till unga, om barnkonventionen?

– Boken är full med våra erfarenheter och tips baserade på saker vi gjorde när vi var yngre och vad ”du” som ung kan tänka på om du vill ha förändring.

Har du någon favoritdel i boken?

– Ja, ”En aktivists ABC”, med rubriken ”Att bli lyssnad på”. Där framgår det att om man upplever att något inte är okej, så är det inte det. Då har man rätt att säga ifrån. I boken finns även tomma ytor där läsarna själva kan skriva hur de tänker kring olika frågor och i det avsnittet uppmuntras de att beskriva vilka problem som de vill göra något åt och hur man kan gå tillväga för att påverka samhället. Exempelvis genom att göra uppror i sociala medier eller göra en namninsamling.

Boken består även av intervjuer med ett ensam­kommande flyktingbarn och en pojke som har blivit misshandlad av sin pappa. Kan du berätta om det?

– Vi ville mänskliggöra barns rättigheter på olika sätt, och skapa igenkänning. Även när det gäller frågor som vi inte själva har varit med om.

Så här formulerar Timbuktu sitt syfte med boken,
i det inledande kapitlet:

”Min förhoppning är att du ska se den här boken som din kompis, en som du kan fråga om råd ibland. Jag önskar att den här boken hade funnits när jag var ung…”

LÄS ÄVEN

Stort forskningsprojekt om högerextremism i skolan

Drömmar får liv i bok med stjärnglans

Expert: Hiphop kan ge elever en ”språkkick”

Texter på nätet ställer nya krav på lärare