![](/contentassets/2d837a359c6c4556bc15ffeb4ed22f11/illustration.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så här visualiseras de fyra olika samtalskaraktärerna i avhandlingen.
Forskning Att bara sitta ner och prata undervisning med NO-kollegorna räcker inte. I en ny avhandling visar forskaren Marlene Sjöberg vad som krävs för att samtalen ska vara utvecklande för alla.
Om vi NO-kollegor bara skulle hinna prata mer med varandra, skulle vår undervisning också bli bättre. Ett rimligt antagande, men nja så enkelt är det inte. I alla fall inte enligt forskaren Marlene Sjöberg, vid Göteborgs universitet, som nyligen disputerade med en avhandling som undersökt vad som krävs för att samtalen också ska vara utvecklande.
– Enligt min egen erfarenhet som grundskollärare är det inte så enkelt. Det väckte min nyfikenhet att analysera vad som händer i lärares samtal om undervisning i naturvetenskap och vilka möjligheter till utveckling som de erbjuder, säger Marlene Sjöberg.
För att ta reda på detta har Marlene Sjöberg både följt ett ämneslärarlag i NO på en högstadieskola och en grupp lärarstudenter på KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) med inriktning mot naturvetenskap.
I sin undersökning har Marlene Sjöberg identifierat fyra olika samtalskaraktärer:
Så här visualiseras de fyra olika samtalskaraktärerna i avhandlingen.
Enligt Marlene Sjöberg kan punkt 3 och 4 vara utvecklande för den individuelle läraren som driver samtalet, men det är inte tillräckligt för att det ska ske en gemensam utveckling av hela lärarkollegiet. Vidare menar hon att punkt 2 visserligen engagerar alla i samtalet, men eftersom man bara pratar om en aspekt av undervisningen blir diskussionen instrumentell och mindre utvecklande.
I stället är det punkt 1, det vill säga kollegiala samtal om komplext ämnesdidaktiskt innehåll, som utvecklar hela gruppen mot ett gemensamt lärande.
”Båda dimensionerna behöver samtidigt närvara i samtal som innebär möjlighet till ämnesdidaktisk kollegial utveckling från undervisning i naturvetenskap”, skiver Marlene Sjöberg i sin avhandling och konstaterar att ”det är eftersträvansvärt att denna samtalskaraktär förekommer och att samtal utvecklas i den riktningen över tid. Samtidigt är det inte rimligt att samtal i sin helhet uteslutande har denna karaktär.”
Så även om hon menar att det är dit NO-lärare bör sträva när de sitter ner med sitt ämneslärarlag, visar undersökningen att den här sortens utvecklande samtal är ganska sällsynta.
– Man kan inte ta för givet att samtalen kännetecknas av samtidighet i ett komplext ämnesdidaktiskt innehåll och en djup interaktion mellan deltagarna vilket är en förutsättning för ett gemensamt lärande. Även om det förekom i båda grupperna, var det inte det som karaktäriserade samtalen i sin helhet, säger Marlene Sjöberg.
LÄS ÄVEN
Forskare ska bryta tystnaden i matten
Mattens problem har mer än en lösning
Tävlande elever presterar sämre i kemi
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.
Vi lärare debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Krönika ”För en skoltrött 16-åring kan det kännas helt främmande.”
Efterspelet Skolverket: Hög tid att huvudmännen tar tag i tekniken.
Reportage Mattelärarna om modellen som får alla att höja sig.
Betyg och bedömning Här är professorns fem bästa tips.
Forskning Finns ett behov av att skapa sammanhang och forum där tjejerna kan träffas.
Lektionstipset Så får hon eleverna att förstå svåra facktexter.
Uthållighetsraset Arbetssättet – steg för steg.
Matematik no teknik ”Jag kommer inte tvinga någon elev att vara med.”
Vi lärare debatt Matteläraren: Det är ovärdigt, Skolverket!
Forskning Professorn: Jag vill ta chansen att försöka påverka
Nationella prov NO-läraren: Det är förjävligt.
Panelen Sex lärare svarar.
Pedagogiska tips Här är forskarens fem bästa tips.
Krönika Gymnasieläraren: Delvis en moralisk fråga.
Reportage ”De ger upp mycket snabbare och vill att det ska gå fort.”
Forskning Forskaren om hur synen på matte förändrats över tid.
Forskning Forskaren: Viktigt att förstå hur matematiken hänger ihop.
Lektionstipset ”Här undersöker vi problem tillsammans utan att alltid veta lösningarna.”
Forskning Forskaren: Finns väldigt få regler.
Matematik no teknik Professorn: ”En aha-upplevelse för lärarna.”
Lärarpriser Matteläraren: Jag är stolt som en tupp.
Programmering Forskaren om oväntade insikten.
Lärarpriser Här är lärarna som får Kungliga Vetenskapsakademiens Ingvar Lindqvistpris 2024.
Vi lärare debatt Läraren om Skolverkets svar: Det kan inte vara så.
Krönika Matteläraren: Många elever saknar grundkunskaper när de börjar gymnasiet.
Matematik no teknik ”Det är underbart att få bekräftelse på att det man trott på också är något som andra tror på.”
Reportage Så stöttar kringresande mattelärare alla skolor i Kalmar.
Matematik no teknik Initiativet applåderades av många, men det skapade också en del spänningar i klassen.
Panelen Gymnasielärarnas bästa tips.
Lektionstipset Julia Tsygan: Det läggs alldeles för mycket tid på att traggla rutinuppgifter.
Omöjligt uppdrag L-toppen: ”2024 är ett riktigt skitår”.
I skolan Pensionerade matteläraren: ”Känner att jag gör stor nytta”.
Forskning Forskaren: Därför är det så svårt.
Omöjligt uppdrag Anna Smit: ”Det tär på en och jag jobbar för mycket.”
Forskning Forskaren: Undervisningen måste ge möjligheter till igenkänning för alla elever
Forskning Forskaren: Uppgifter om programmering kan behöva finnas med i de nationella proven.
Skolinspektionen VD:n: Det handlar om olika lärares bedömningar vid olika tillfällen.
Skolinspektionen Matteläraren: Tillsynen bekräftar min kritik på så gott som alla punkter.
Forskning Forskaren: Eleverna blev mer delaktiga i matematiken.
Matematik no teknik Läraren: Tack vare den extra tiden hinner vi reda ut missförstånd.
Skolinspektionen Skolinspektionen om de omfattande bristerna: ”Anmärkningsvärt”
Pisaraset ”Man kan inte nog understryka vikten av att ha behöriga lärare.”
Böcker Ämneslärarens bokredaktör tipsar om massor av inspirerande läsning.
Nationella prov Ny statistik: Hela listan – ämne för ämne.
Reportage ”Måste acceptera att alla inte tycker matematik är det roligaste som finns.”
Forskning Forskaren: Om språket är dåligt utvecklat har eleverna svårare att begripa.
Matematik no teknik Lärarnas bästa tips – så blir mattesamtalen givande för alla.