Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm

Det finns onekligen mer än en lösning på mattens alla problem, skriver redaktionschef Hampus Jarnlo.

”Jag minns att han ofta ritade upp uppgiften”, säger äldsta brorsan.

”Jag minns inte så mycket, men han ritade i alla fall aldrig”, säger näst äldsta brorsan.

”Ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om hur jag gjorde”, säger pappa, pensionerad mattelärare, om hur han hjälpte oss söner med läxan.

Förvirringen i familjen är total efter att jag berättat om vårt spännande reportage om Singaporemetodens blockmodell. Den går i korta drag ut på att man översätter texten i en problemlösningsuppgift till en bild. Sedan utgår man helt från informationen i bilden när man gör den matematiska uträkningen.

”Men det är väl inget nytt”, säger min pappa på telefon. Han har fortfarande kvar lärarens sunda misstänksamhet mot enkla helhetslösningar som förpackas under tjusiga namn.

Det har han förstås rätt i. Men det som faktiskt är nytt och intressant är att lärarna på Carlssons skola jobbar med modellen på ett väldigt metodiskt, initierat och konsekvent sätt. Och att det verkligen funkar! Ja, kanske inte för alla alltid – som vän av ordning måste flika in här.

I bakgrunden hör jag min mamma, pensionerad speciallärare, börja prata om multiplikationssånger och vikten av repetition innan jag och min pappa lägger på. Text, bild, sång – listan börjar bli lång. Det finns onekligen mer än en lösning på mattens alla problem.

LÄS ÄVEN

Framgångsrik modell gör matten tydlig

Problemlösning som engagerar precis alla

Humorserie ska locka fler tjejer till matten

Matte med för få problem