Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

”Jag blev överraskad av att vi redan i fyran kan se att flickor har en signifikant högre matteängslan än pojkar och att gapet växer för varje år”, säger forskaren Jonatan Finell.
Forskning
Matteängslan gör det svårare för elever att använda sitt arbetsminne effektivt och kan leda till att de presterar sämre i matematik, visar en ny avhandling.
– Många upplever matte som ett hotfullt ämne, säger Jonatan Finell, forskare vid Umeå universitet.
Om en elev som är allmänt duktig i skolan presterar sämre i matematik finns det skäl för läraren att vara vaksam.
– Då är det lätt att tro att eleven är lat eller ointresserad, men i själva verket kan det handla om matematikängslan, säger Jonatan Finell, forskare vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.
I en ny avhandling undersöker han matteängslan och hur den kan mätas hos elever. 400 svenska elever i årskurs 4 och 5 har vid flera tillfällen fått svara en enkät om sina tankar inför matematiken. Deras svar har sedan jämförts med svaren i en motsvarande studie med elever i Finland.
– Matematikängslan ger sig uttryck i både negativa tankar och fysiologiska reaktioner. Ett exempel är rädsla för att ta sig an matematikuppgifter under lektionen, säger Jonatan Finell, som också är utbildad speciallärare.
Svårare att använda arbetsminnet effektivt
Han har även undersökt hur arbetsminne och självuppfattning samspelar med matematikängslan.
– Barn som känner oro inför matteämnet har ofta svårare att använda sitt arbetsminne effektivt och det kan påverka deras prestationer i matematik.
Vad kan matteängslan få för konsekvenser för eleven?
– Det kan påverka självbilden negativt och leda till att eleven väljer bort mattekurser. Om matteängslan styr valet av fortsatt utbildning kan det få konsekvenser för framtida jobb och lön.
Jonatan Finell pekar även på skillnader mellan könen.
– Jag blev överraskad av att vi redan i fyran kan se att flickor har en signifikant högre matteängslan än pojkar och att gapet växer för varje år. Något svar på varför det finns könsskillnader har jag däremot inte.
Behöver stoppas tidigt
Han lyfter fram betydelsen av tidiga insatser för att motverka matematikängslan.
– Upptäcker och arbetar man med matematikängslan redan i grundskolans tidigare år är möjligheterna goda att stoppa en ond spiral. Åtgärder som stärker självförtroendet och avlastar arbetsminnet, till exempel genom att satsa på att automatisera grundläggande matematikoperationer, kan hjälpa elever att lyckas bättre och minska risken att de får matematikängslan i framtiden.
Rädsla för matematik är inte bara något man upplever i klassrummet, understryker Jonatan Finell. Ett exempel på när ångesten tidigare kunde slå in var när man fick tillbaka växelpengar efter att ha handlat och ville vara säker på att man fått rätt summa tillbaka.
– Då kunde pulsen gå upp. Man svettades och fick pirr i magen, säger han.
LÄS ÄVEN
Hon botar elevernas matteångest
Så kan man undvika att elever får matteångest