
Lisa är ett fingerat namn. Hon bor med sin familj på en mindre ort i Mellansverige. Foto: Johan Strindberg
Waldorfpedagogik Skolan presenterar sig som specialister på barn med autism. Men verkligheten är en annan. Hot, utskällningar och lärare som sätter sig på elever tillhör vardagen. ”Det finns ingen specialpedagogisk kompetens”, säger Lisa, avhoppad Waldorflärare.
SVT-dokumentären ”De utvalda barnen” chockade många tv-tittare och skapade panik inom Waldorfrörelsen.
Flumskolan from hell fick plötsligt ett ansikte.
Men för Lisa var det inga nyheter.
Hon har gått på Solvikskolan och jobbat på en Waldorfsärskola.
– Jag kände igen mycket från både Solvikskolan och särskolan. Efter dokumentären har jag funderat mycket över hur det drabbat elever med npf eller andra funktionsnedsättningar, säger Lisa, som egentligen heter något annat, och blickar ut över sjön utanför familjens blå trähus i ett frodig sommarlandskap. Det ser ut som miljön i ”De utvalda barnen”, minus »Sagan om ringen«-byggnaderna.
– På många sätt hade Solvikskolan förutsättningar att bli något bra. Vackra omgivningar som kan bidra till lugn, och det estetiska som får ta plats.
Men för många blev det en mardröm.
Precis som vardagen för en del barn på grundsärskolan där Lisa jobbade.
Hon stod inte ut med hur barnen behandlades. Fasthållningar hörde till vardagen.
Ibland gick personalen ett steg längre.
– Jag har sett stora vuxna män som sätter sig på elever som är i affekt och som ibland triggats av personalen.
Hur då?
– Jag minns ett tillfälle med en elev som hade tics. ”Slutar du inte med det så puttar jag av dig från cykeln”, sa en i personalen. Det gjorde eleven väldigt orolig och hen hamnade till slut i affekt.
”De behöver specialistkompetens, men möts i stället av personer helt utan pedagogisk utbildning.”
En förklaring till de många övertrampen, menar Lisa, är personalens brist på pedagogisk utbildning. Av dussintalet lärare på skolan var bara en behörig. Flera hade börjat som elevassistenter, fortsatt några år och plötsligt hade de en lärartjänst.
Och någon vidareutbildning var det aldrig tal om.
Men när skolan ska sälja in sig för att få elever låter det annorlunda. Då har skolan specialkompetens på autismspektrumområdet. Ledstjärnan är allas lika värde och lågaffektivt bemötande. Det är argument som går hem hos kommuner som placerar barn som inte hittat sin plats i skolan.
– Det är anmärkningsvärt att många kommuner köper sig fria från ansvar och skickar i väg barnen utan att veta vad som väntar. Eleverna som kom till skolan är sådana som inte funkat på kommunala skolor. De har misslyckanden bakom sig och är sårbara.
– De behöver specialistkompetens, men möts i stället av personer helt utan pedagogisk utbildning, säger Lisa, som i dag utbildar sig till specialpedagog.
Elevhälsan på särskolan hade visserligen legitimerad personal, men nästan alltid med antroposofisk och läkepedagogisk inriktning. Med andra ord en skeptisk hållning till medicinering mot neuropsykiatriska funktionhinder.
– Det antroposofiska inslaget var störst inom elevhälsan. Det var mycket fokus på vad kosten kan göra. En allmän uppfattning var att autism lindras om man undviker mjölk och gluten.
Foto: Johan Strindberg
Fick barnen medicin?
– Ja, men det var nog bara barn som inte bodde på skolan. Läkaren kunde anmärka på att barnet såg ”hög” ut, säger Lisa.
Ytterligare en konsekvens av en lärarkår utan lärarutbildning var en undermålig undervisning. Om den ens fanns.
– Det var väldigt mycket promenader och dricka te. Över huvud taget var det lite undervisning och denna helt utan struktur. Det var absolut inte tillräckligt för att tillgodose barnens behov. Det fanns ingen som jobbade med tydliggörande pedagogik, säger Lisa och fortsätter:
– Jag har svårt att förstå hur vissa av de här skolorna får fortsätta bedriva sin verksamhet.
Kritiserade du skolan när du jobbade där?
– Ja, men intern kritik är inte populärt. Då blir man utskälld på ett förnedrande sätt. Och kommer det in anmälningar från Skolinspektionen blir det stort rabalder. I stället för att ta anmälan på allvar och vara självkritisk blir det vi mot dem, säger Lisa.
Även om Lisa är kritisk till antropsofin och Waldorfpedagogiken har hon inte tagit avstånd fullt ut. Hon är inte främmande för att ha sitt eget barn i en Waldorfskola – precis som flera av barnen till elever som var kritiska till Solvikskolan i ”De utvalda barnen”. Det gör att hon varken vill framträda med sitt riktiga namn eller peka ut särskolan där hon jobbade. Rädslan för repressalier finns.
”Jag skulle aldrig ens fundera på att placera ett barn med npf på en Waldorfskola. Kompetensen finns inte.”
– Skulle jag placera mitt barn i en Waldorfskola skulle jag vara vaksam. Jag skulle byta skola om jag såg att kompetensen var bristande eller om han skulle fara illa på något sätt. Däremot skulle jag aldrig ens fundera på att placera ett barn med npf på en Waldorfskola. Kompetensen finns inte.
Lisa är ett fingerat namn. Hon bor med sin familj på en mindre ort i Mellansverige. Foto: Johan Strindberg
Om Waldorfskolorna ska vara ett alternativ måste de utvecklas, moderniseras och granskas hårdare av Skolinspektionen, menar Lisa.
– Alla barn har rätt till trygghet och en utbildning som håller god kvalitet.
En förutsättning för det är att Waldorfskolorna har legitimerade lärare. Dagens undantag som innebär att en Waldorfskola inte behöver ha en enda behörig lärare håller inte, enligt Lisa.
– Det måste finnas samma legitimationskrav som på andra skolor.
Om inte skollagen ändras?
– Då får Waldorfskolorna lägga ned, tycker jag.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.