En elev får hjälp med uttal och avkodning.
Till startsidan
Komvux-eleverna Ekhlas och Habiba Ali får stöd av specialpedagogen Sabina Ahlbäck och specialläraren Ingrid Iversen.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Kalsonger.
Hur ska det ordet uttalas egentligen? Och var kan jag hitta information om hedersrelaterade frågor, och kan någon hjälpa mig med datorn? Varje dag mellan klockan 11 och 13 finns personal på plats i studieverkstans drop-in på SFI-enheten på Södervärn. Enhetens specialpedagoger, speciallärare, kurator och it-pedagog, som alla ingår i den pedagogiska stödorganisationen, PS, turas om med bemanningen. Under den mest intensiva perioden vid lunch ser de till att vara två för att räcka till.
En av dem som bemannar studieverkstan emellanåt är specialpedagogen Sabina Ahlbäck. Tidigare har hon arbetat många år i grundskolan men ingår sedan tre år tillbaka i PS-teamet på Södervärn. Skillnaden från grundskolan är markant. På SFI finns sammanlagt fem olika rektorer som alla har olika elev- och lärargrupper med olika behov att fokusera på, vilket leder till olika prioriteringsområden.
– Alla dessa har vi i PS att förhålla oss till. I grundskolan jobbar ju alla i samma organisation, här står man i stället utanför, säger hon. Här behöver jag vara mycket mer beskrivande i hur jag uppfattar något, lyssna och välja när jag ska presentera olika tankar.
Specialläraren Ingrid Iversen håller med och tillägger att det ställs högre krav på både tydlighet i kommunikationen och rutiner:
– Det krävs också mer tålamod. Det kan ta tid att få med alla på båten, vilket är en utmaning. Det är betydligt lättare i mindre sammanhang som i grundskolan.
Vi anställde fler specialpedagoger för att kunna bli mer främjande än åtgärdande.
Annat som Sabina Ahlbäck påpekar skiljer sig på vuxenutbildning jämfört med på grundskolan är att det inte finns samma dokumentationsbörda och heller inte något särskilt stöd att ta hänsyn till.
– Här har jag även specialpedagogkollegor, vilket jag inte hade på grundskolan, där var jag helt ensam och kunde ibland undra om jag var den enda som tänkte udda. Här har vi möjlighet att dela erfarenheter och växa både tillsammans och som individer.
En annan fördel är att ingen i PS-teamet är knuten till en och samma enhet för alltid, alla tillhör nämligen Malmös gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltning och jobbar för hela komvux.
– Det innebär att vi kan flyttas dit där behov finns, så oavsett om det blir färre elever här på SFI så har jag min anställning kvar, säger Sabina Ahlbäck.
En elev får hjälp med uttal och avkodning.
Komvux i Malmö är en enorm organisation med flera skolbyggnader runt om i staden, dessutom har de samarbete med ett flertal externa utbildningsutövare. Alla externa utövare som staden anlitar måste också samarbeta med PS på samma sätt som de interna enheterna.
Komvux erbjuder studier på SFI, grundskole- och gymnasienivå samt ett antal olika yrkesutbildningar. Till utbildningarna kommer vuxna från både när och fjärran, och de är många. Bara på SFI-enheten finns denna termin cirka 4 500 elever registrerade i studier, och sett till samtliga utbildningar går det att räkna till över 20 000 elever årligen som befinner sig på komvux i kortare eller längre perioder.
Den pedagogiska stödorganisationen sjösattes sensommaren 2018 med ambitionen att skapa en större likvärdighet där alla elever skulle ha samma tillgång till stöd, ledning och stimulans – och så även på de upphandlade utbildningarna. Lotta Lovén, rektor på Komvux Malmö, berättar att man tidigare hade sju kuratorer i organisationen, jämfört med dagens tre, och att man arbetade väldigt mycket med åtgärdande insatser:
– Vi ville flytta proportionerna och skifta fokus till pedagogiken. Därför anställde vi flera specialpedagoger. Vi ville gå från det åtgärdande arbetet till det främjande och ha själva lär-situationen i fokus.
I PS-teamet på SFI-enheten på Södervärn ingår tre specialpedagoger, en speciallärare, tre bibliotekarier, en kurator och en it-pedagog, och liknande upplägg finns även i den övriga komvux-organisationen i staden. Rektor Lotta Lovén berättar att just it-pedagogernas roll förändrades 2022. Tidigare hade alla arbetat på väldigt olika sätt, men då stramades arbetsbeskrivningen upp, innehållet i rollen blev större och kravprofilen uppgraderades.
Hon berättar vidare att detta med att ha bibliotekarier i PS-teamen är unikt – i alla fall vad hon känner till, och att de utgör en viktig del i maskineriet.
– De har kompetenser som överlappar de övriga inblandade. De har per se ett främjande arbete. De hjälper inte bara till med litteratur utan undervisar även i hur man söker och värderar information och hur man förhåller sig till källor. Det är viktigt att ta vara på deras kompetens och samtidigt bredda gemene mans syn på vad bibliotekarierna kan bistå med.
Lotta Lovén, rektor på Komvux Malmö.
Med den pedagogiska stödorganisationen har komvux-verksamheten fått möjlighet att organiseras på bästa sätt för att uppfylla det som poängteras i läroplanen.
– Att främja elevers utveckling och lärande, säger Lotta Lovén och tillägger att PS-upplägget dock fick ett blandat mottagande när det först presenterades.
När ledningen berättade om bakgrunden, att man hädanefter skulle arbeta mer främjande, var det något som visserligen var lätt för alla att köpa, men när det verkliga arbetet drog i gång blev det svårare.
– Det fanns bland annat en oro för att få fler specialpedagoger och vad det skulle innebära. Men det hela har successivt blivit bättre, vi har gått från motvind till medvind. Man måste låta folk erfara att det här inte innebär att det tar tid utan att det ger tid.
Specialläraren Ingrid Iversen tycker att det fungerar bra. Hon tillbringar mycket av sin tid ute i klassrummen för att hjälpa lärare med olika övningar de kan testa, exempelvis när det gäller grundläggande skriv- och läsutveckling. Ingrid testar även eleverna både före och efter insatserna.
– Men alla försöker vi verka så mycket som möjligt på gruppnivå i stället för på individuell nivå.
Mestadels är hon på plats på SFI, men hon arbetar även gentemot E2C Second Chance, som är en utbildning för unga som inte avslutat grundskolan eller gymnasiet. Hon är även kopplad till Iris, en skola för romer.
– För mig som individ betyder det här att jag fortsätter att utvecklas i min roll och får nya spännande uppdrag. Det ställs höga krav och man måste vara flexibel när man går in och ut i olika verksamheter men det är också väldigt roligt, säger Ingrid Iversen.
Sabina Ahlbäck tillbringar inte sina dagar ute i klassrummen som Ingrid, i stället ägnar hon mycket tid åt det specialpedagogiska arbetet – bland annat genom att delta i arbetslagens pedagogiska diskussioner. Men även för Sabina krävs en stor dos flexibilitet.
– Ja det sker ständiga förändringar, grupper som upplöses och lärare som flyttar på sig. Det blir så eftersom vi har kontinuerligt intag och det kan komma nya elever varje vecka. Det är något man får lära sig att hantera. Det är spännande att arbeta med vuxna och lärande, och jag tycker att det är väldigt roligt att gå till jobbet.
Att arbeta tillsamman med andra professioner är också något hon uppskattar.
– Det leder till bättre kunskap om både utmaningar och framgångsfaktorer. Det är också roligt att få tänka utanför boxen. Även om det tar tid att genomföra saker får jag energi av att hitta lösningar med de andra här.
Ingrid och Sabina berättar att PS-teamet har återkommande träffar, även hela dagar, och att de även har tillgång till handledning av en psykolog fyra gånger per termin där de får stöttning i sina yrkesroller. Något de upplever som ”oerhört lyxigt”.
Är då PS-organisationen på komvux i Malmö färdig och komplett? Nej, det finns fortfarande utmaningar, påpekar Lotta Lovén.
– Bland annat behöver vi fundera på hur den digitala undervisningen kan utvecklas, säger hon. AI, och hur allt ställs på ända med det, är en annan sak att förhålla sig till. Det är en utmaning, men vi är väl rustade. Vi behöver även bli bättre på det tvärprofessionella och hur vi kan använda det för verksamhetens bästa.
Avslutningsvis ger Lotta Lovén några råd till dem som eventuellt vill göra en liknande satsning och införa en pedagogisk stödorganisation.
– Det gäller att först ha en klar och tydlig bild av hur och varför, och kommunicera det till medarbetare på bästa sätt. Sedan gäller det att hålla i och hålla ut.
Specialpedagoger, speciallärare, kurator och it-pedagog på SFI-enheterna ingår i den pedagogiska stödorganisationen PS och turas om med bemanningen.
Antal PS-medarbetare totalt på komvux i Malmö:
LÄS ÄVEN
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.