
Monika Mattsson hjälper lärare och specialpedagoger att navigera i floden av digitala verktyg.
Monika Mattsson är verksamhetsutvecklare inom digital lärande och specialpedagog. Foto: Nicklas Elmrin
Särskilt stöd Särskilt stöd tar tid och kraft som man hellre vill lägga på elevinsatser än på snåriga processkartor. Verksamhetsutvecklaren Monika Mattsson guidar mellan risker och möjligheter.
Processen med särskilt stöd är utmanande för många skolor. Rutiner behöver hålla över både tid och personalbyten, resurser behöver räcka till. Skolor behöver tillgång till bra lokaler och rätt lärare på rätt plats så att det behov av särskilt stöd som skrivs fram i utredningarna verkligen kan genomföras för elevernas bästa. Men det handlar också om kunskap om själva processen och vad vi måste göra för att följa våra styrdokument. Oavsett om skolor använder ett digitalt system som ger processtöd för att dokumentera eller inte, så är särskilt stöd något som tar både tid och kraft från hela skolan och från den samlade elevhälsan. Och visserligen är dokumentationen viktig, men vi vill hellre ha tid och kraft till eleverna i behov av stöd än att trassla in oss i snåriga processkartor och evighetslånga utredningar som kanske ändå inte hjälper eleverna så som vi skulle önska.
Dokumentation är verktyg och ska inte bara låsas in i journalsystem.
Att klämma in processen i ett digitalt system som en lärplattform innebär stora möjligheter men också en hel del fällor som man måste vara medveten om. Möjligheterna är att både utredning av elevs behov av särskilt stöd och åtgärdsprogram kan vara en del av skolans pedagogiska arbete där lärarna göras delaktiga på ett tydligare sätt. När processen med särskilt stöd flyttas närmare lärarna ökar möjligheten att all den viktiga information som lärare besitter om elevernas lärande i klassrummet får en stor och viktig plats i de pedagogiska kartläggningarna. Det innebär också att lärarna får ökad kunskap om vad det innebär att arbeta utifrån ett åtgärdsprogram och hur det kan följas upp och utvärderas för att se om det stöd som eleven får verkligen ger resultat. Och för elevernas skull är det avgörande att dokumentationen inte blir pappersprodukter som är inlåsta i ett journalsystem, även om det numera är i digital form, utan att det blir pedagogiska verktyg som ökar möjligheten att ge eleverna det stöd de behöver för att nå så långt som möjligt.
Monika Mattsson hjälper lärare och specialpedagoger att navigera i floden av digitala verktyg.
Ibland händer det på skolor att lärare är ansvariga för åtgärder eller åtgärdsprogram men den viktiga biten att informera dessa lärare har fallit mellan de två stolar som utgör den samlade elevhälsan respektive de undervisande lärarna. Arbetet i en gemensam plattform kan göra att glappet mellan dessa stolar minskar och att samverkan mellan elevhälsa och lärare, som ska finnas enligt våra styrdokument, ökar. Risken att man glömmer att informera lärare om viktiga stödinsatser minskar, vilket gynnar eleverna i behov av särskilt stöd.
Det finns också en risk att när fler och fler kan göras till ansvariga så kan man ge sken av att det här med utredningar är lättare än det faktiskt är. Man lägger över ansvar utan att säkerställa att kunskapen finns kring vilken information som behövs för att kartlägga hela elevens lärsituation, hur man kan analysera det insamlade underlaget och hur man kan landa i en pedagogisk bedömning. Man sprider ut processen på fler utan att säkerställa att alla har rätt kunskap. Det finns också en risk i att lägga ut ansvar utan att säkerställa att tiden finns. Om lärare ska bli mer delaktiga i processen för särskilt stöd behöver de också tid för själva genomförandet så att inte arbetsbördan ökar. Att ge mindre tid för lärare att planera och genomföra undervisningen är en stor risk som på sikt kan leda till fler elever i behov av särskilt stöd eftersom det viktigaste främjande arbetet som en skola kan ägna sig åt är en god undervisning.
Man lägger över ansvar utan att säkerställa att kunskapen finns.
En annan risk, och samtidigt en möjlighet, är att saker som hamnar i våra lärplattformar ofta kan användas som data på aggregerad nivå och bli till siffror i rapporter. Plötsligt kan vi se siffror på hur många elever som har extra anpassningar och särskilt stöd på en enskild skola eller i en organisation. Det särskilda stödet blir till statistik som kan hjälpa oss att bedriva systematiskt kvalitetsarbete men kanske att vi tappar något om vi låter siffrorna ta över. Bakom varje siffra finns en elev som har behov av stöd på något sätt men huruvida utredningar och åtgärdsprogram verkligen hjälper elever att närma sig målen låter sig inte enkelt mätas i några Excelfiler. Här måste huvudmän erbjuda stöd och kompetensutveckling så att särskilt stöd-processen fortsätter att hålla en hög kvalitet och inte bara blir till siffror som går att följa över tid.
Processen kring särskilt stöd är viktig för att vi ska kunna få alla elever att nå så långt som möjligt. Vi behöver ständigt utvecklas för att genomföra detta på ett effektivt sätt så att så många elever som möjligt får det stöd de behöver. Ett digitalt system kan underlätta men det kräver också kunskap både om själva systemet och om processen för att vi inte ska lägga ännu mer tid på att skapa dokumentation som inte hjälper eleverna. Rätt använt kan det dock ge stora fördelar genom att skapa en effektiv och rättssäker process som i slutändan hjälper elever.
Möjligheter
Risker
LÄS ÄVEN
Distansundervisning som särskilt stöd – Uppsala och Göteborg först
Mikael Vestman: ”Marknaden av npf-influencers har gått för långt”
Tina Reuterberg: ”Vi måste sluta se föräldrar som en krävande mobb”
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.
Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.