
Här går man igenom en laborativ uppgift i matematik.
Speciallärare Maria Kleimert med eleverna Vera och Molly. Foto: Filippa Ljung
Särskilt stöd
De kommunala skolorna i Huddinge arbetar åt samma håll med formerna för åtgärdsprogram och stödinsatser. Vi besöker en av dem för att få detaljerna.
Vad är ett åtgärdsprogram, till formen? Maria Kleimert, speciallärare på Skogskällan, en F–6-skola med 13 klasser i Huddinge kommun, reflekterar över vilken förändring som skett under hennes år i yrket.
– Numera är det främst ett juridiskt dokument som inte längre innehåller så mycket om vilka kunskaper vi ska arbeta med. En sorts garanti för eleven och vårdnadshavare att skolan har uppmärksammat ett behov av särskilt stöd.
Hennes speciallärarkollega Meral Olgun instämmer och fortsätter:
– Åtgärdsprogrammet innebär också att vi ska ha testat andra möjligheter till anpassningar i klassrummet. Det mesta ska ju ske inom ramen för den ordinarie undervisningen och åtgärdsprogram blir tydligt nästa steg och i det steget är den pedagogiska utredningen helt central.
– Skolans pedagogiska utredning ska vara ett nav där elev, vårdnadshavare och undervisande personal medverkar, säger skolområdets rektor Caroline Gustavsson. Det ska gå hand i hand. Utredningen skapar en trygg grund till beslutet.
Alla elever har ämnen eller moment där det faktiskt fungerar. Vi måste dra lärdomar av de situationerna.
Något som alla tre understryker som en framgångsfaktor i arbetet med åtgärdsprogram, pedagogisk utredning och särskilt stöd är gemensamma mallar och genomarbetad struktur.
– Att få med en elev i förskoleklass på att bidra med sina perspektiv är inte det enklaste utan kräver ett väl utprövat arbetssätt och material, säger Maria Kleimert. Inte bara för att det ska se likadant ut utan för att skapa trygghet och tillvarata på erfarenheten.
För de yngre barnen har speciallärarna ett frågeformulär med bildstöd som används under samtalet, där man går igenom och beskriver skoldagens olika aktiviteter och ämnen.
– Det kan exempelvis handla om relationer till olika vuxna och kamrater, eller hur man upplever raster och lektioner, säger Meral Olgun. På så sätt säkerställer vi att vi får med elevens perspektiv och i andra änden skapar oss en helhetsbild av hela skolsituationen.
Här går man igenom en laborativ uppgift i matematik.
På samma sätt använder sig speciallärarna av ett fastställt frågebatteri när de pratar med vårdnadshavare. Det skickas antingen hem till familjen för ifyllnad eller gås igenom på ett möte.
– Frågeformulär och enkäter har fått ett oförtjänt dåligt rykte i skolan, kanske i samhället i stort? säger Meral Olgun. För oss kan ett häfte med förutbestämda frågor vara ovärderligt. Utformat och utvärderat på rätt sätt blir det ett effektivt verktyg för att säkerställa att alla perspektiv beaktas. Inte minst eftersom det i regel redan finns en kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare kring elevens olika utmaningar och behov, och därmed också ett stort råmaterial av kartläggningar och anteckningar från möten som vi har med oss i bakgrundsarbetet kring formuläret.
Speciallärarna framhåller att de allra flesta vårdnadshavare är väldigt positiva till dessa sammanhållna kartläggningar, som uppmärksammar även dem, och inte bara skolan, på deras barns behov. Därför vilar också skolan centralt i kommunen tryggt i systemet med formulär, strukturer och mallar som byggts upp under de senaste åren.
– Att den är central är viktigt för likvärdigheten i bedömningarna, säger Caroline Gustavsson. Vi är måna om att allt material inom arbetet med åtgärdsprogram har förankring i forskning och bästa tillgängliga praxis. Det gäller såklart hela vårt elevhälsoarbete och inte bara arbetet med stöd.
Speciallärare Meral Olgun med eleven Linnea.
Genom rutiner och strukturer, mallar och styrdokument, sätter skolan elevhälsan högst på agendan. Den är ”allas business”, som Caroline uttrycker det, och ska genomsyra hela verksamheten. All pedagogisk personal är delaktig.
– Jag tycker att det är superintressant att se det här formas som ett pussel när jag lägger ihop de olika delarna. Eleven har för det mesta ganska god insikt i vad som fungerar och inte i skolan, och det bekräftas och förstärks av föräldrarnas beskrivningar. När vi sedan adderar pedagogernas syn klarnar hela bilden.
Caroline Gustavsson säger att hon knappt varit med om att pusselbitarna inte passar ihop. Men ibland händer det att vårdnadshavares och pedagogers bild skiljer sig mer.
– I de fallen är det viktigt att faktiskt ändå lyfta fram och tydliggöra den samsyn som trots allt finns, i stället för att fastna i skiljaktigheterna, säger Meral Olgun. Det skapar trygghet och bygger förtroende för vårdnadshavare att upptäcka att vi kan se samma saker och uppmärksammar behovet hos barnet. Det blir också extra viktigt att beskriva att vi har olika miljöer hemma och i skolan med olika förväntningar och relationer. Och olika grupper och byten av lokaler och lärare kan göra att barnet inte beter sig likadant som hemma. Så våra bilder kan komplettera varandra, det behöver inte finnas en motsättning. Det slutar oftast med att vårdnadshavaren får en förståelse för att det kan se annorlunda ut.
Detta att fokusera på det som fungerar och bygga vidare på det tar Maria Kleimert fasta på, och fortsätter:
– Det handlar så mycket om att belysa det som fungerar – i allt! Åtgärdsprogram och särskilt stöd fokuserar ju av naturen på sådant som inte fungerar. Men alla elever har ämnen eller moment där det faktiskt fungerar. Vi måste dra lärdomar av de situationerna och se om vi kan hitta framgångsfaktorer och knep från dem och ta med oss in där eleven har det svårare. Det kan vara svårt att hitta det, men det gäller att avsöka även de praktisk-estetiska ämnena, att det inte bara handlar om de teoretiska ämnena när man ringar in vad som fungerar och inte.
Rektor Caroline Gustavsson i mitten med speciallärarna Maria Kleimert och Meral Olgun.
Utvärderingen av åtgärdsprogram och insatser är en lika viktig byggsten – för att man vid behov ska kunna skruva på insatsen.
– Vi möter ofta elever med upprepade misslyckanden, bristande tillit till sin egen förmåga och jättedåligt självförtroende i ämnet, som efter några perioder med insats blivit stärkta med hjälp av rätt stöd, säger Meral Olgun. När de då själva märker att de når längre och klarar mer är det viktigt att peka på att vi tillsammans gjort det. Då blir de mer positivt inställda till att prova insatser i framtiden.
– En utvärderingsmodell vi använder är den numera klassiska ”Two stars and a wish”, fortsätter Maria Kleimert. Den är enkel att förstå och eleverna känner igen den från andra sammanhang. Något som eleverna återkommer till i sina önskningar är att de vill fortsätta med stödinsatserna och ha dem oftare. När man får tillbaka från eleverna att ”Jag gillar det här för min mattehjärna blir bättre”, eller ”jag kan läsa mycket svårare texter nu”, känns det fantastiskt bra i lärarhjärtat!
LÄS ÄVEN
Distansundervisning som särskilt stöd – Uppsala och Göteborg först
Mikael Vestman: ”Marknaden av npf-influencers har gått för långt”
Tina Reuterberg: ”Vi måste sluta se föräldrar som en krävande mobb”
Debatt Har utbildningsministern inget vettigt att säga om anpassad skola? Det som inte går att förenkla till populistiska slagord existerar inte i Liberalernas skolvärld, konstaterar specialläraren Denice Sverla.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.