
Bildstödssystemet på fritidshemmets vägg utgår från specialpedagogiska lärosätt.
Jeanette Åström är både specialpedagog och fritidslärare och har skrivit en masteruppsats om delaktighet i fritidshem för elever i behov av särskilt stöd. Foto: Filippa Ljung
Särskilt stöd Fritidshemmet kan spela roll för elevers delaktighet i åtgärdsprogram. Men det finns organisatoriska hinder, och det krävs struktur, säger Jeanette Åström.
Jeanette Åström har varit i skolans värld sedan 1998. Efter att först ha jobbat som outbildad på fritids gick hon en erfarenhetsbaserad utbildning till grundlärare för fritidshem på Södertörn. Hon har även en specialpedagogexamen och arbetar i dag som arbetslagsledare för fritidshem inom Stockholms stad och som adjungerad adjunkt på Stockholms universitet med VFU för grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem.
Hennes specialpedagogiska magisteruppsats handlade om elevers delaktighet i åtgärdsprogram, och hon har skrivit en masteruppsats i pedagogik och didaktik om delaktighet i fritidshem för elever i behov av särskilt stöd.
– Vi måste börja med att definiera själva begreppet delaktighet, säger hon. Vad innebär det att elever är delaktiga i åtgärdsprogrammet? Ofta pratar lärare om olika saker utan att vara medvetna om det. Någon menar att delaktighet är att informera eleven, någon annan att det handlar om att eleven ska vara med och ta fram insatserna.
Vi måste definiera begreppet delaktighet. Ofta pratar lärare om olika saker utan att vara medvetna om det.
Att vi har olika definitioner kan alltså ställa till det – pratar vi ens om samma sak? Jeanette Åström har en invändning mot den frågan också.
– Egentligen måste vi inte prata om samma sak, vi får faktiskt ha olika syn på vad det innebär, men för att vi som arbetslag och verksamhet ska kunna arbeta måste vi vara medvetna om att vi har olika definitioner. Då frigörs nämligen möjligheter att göra delaktighet på olika sätt. Eftersom alla verksamheter har olika förutsättningar och olika elever så måste det få vara olika.
Delaktighet är något fritidsverksamheten verkligen är proffs på, menar Jeanette Åström, eftersom den till fullo bygger på elevernas behov, intressen och erfarenhet.
– Det gör oss unika i vår förmåga att bygga relationer till eleverna, säger hon. Jag skulle säga – och säger det i min masteruppsats – att relationsbyggandet är fritidshemmens stora uppdrag. Och då både i kollegiet och med vårdnadshavare, utöver till eleverna. Ur detta kommer den mest gynnsamma lärmiljön.
Bildstödssystemet på fritidshemmets vägg utgår från specialpedagogiska lärosätt.
Men hur når vi eleverna för att få deras perspektiv? Här menar Jeanette Åström att det finns organisatoriska hinder. Som att elevhälsan ofta lägger sina möten när elevernas skoldag är slut – men när fritidspersonalen har sin mest intensiva period.
– Jag tror att man måste hitta strukturer för att kunna mötas, eftersom det inte sker automatiskt under arbetsdagen. Allt behöver inte vara ett möte, det går att träffas under andra former också.
Men även här fastnar Jeanette på begreppsdefinitionen – att barnens perspektiv och barnperspektiv kan vara två vitt skilda saker.
– Att verkligen förstå barns perspektiv handlar inte bara om att försöka sätta sig in i deras situation. Det handlar om att dyka djupare in i deras värld, att förstå deras kulturella bakgrund och hur stora beslut kan påverka deras dagliga liv.
– När vuxna gör en ansträngning att förstå från barnets synvinkel blir det viktigt att faktiskt prata med barnen och höra vad de har att säga, fortsätter hon. Men det finns också ett bredare perspektiv där man funderar över de större konsekvenserna av beslut som rör barn. I vilken utsträckning kan vuxna verkligen förstå ett barns perspektiv eller det större barnperspektivet?
Jeanette Åström beskriver det som att fritidslärare står inför en balansgång i fråga om elevernas delaktighet, särskilt när det gäller elever som behöver extra stöd. Medan det finns en strävan att lyssna till elevernas intressen och vilja finns det annat som sätter ramarna för fritidshemmets verksamhet.
– Något många pedagoger upplever en frustration kring är att många elever i behov av särskilt stöd ofta inte uttrycker eller vet exakt vad de vill göra, vilket resulterar i att det ofta blir vuxna som fattar dessa beslut åt dem:
– Det verkar som att det stora värdet av att bara vara delaktig ibland ges företräde framför den pedagogiska delaktigheten. Det råder en brist på klara rutiner och metoder för hur dessa elever kan involveras mer aktivt.
– För vissa barn kan beslutsfattande kännas överväldigande medan andra är bekväma med det. För att verkligen kunna involvera elever i deras dagliga rutiner krävs en djupare förståelse och kunskap från fritidslärarens sida.
Värdet av att bara vara delaktig ges ibland företräde framför den pedagogiska delaktigheten.
Jeanette Åström förklarar hur elevinitierade aktiviteter fungerar för att främja upplevd delaktighet. Tydliga exempel på detta är när eleverna själva tar ledningen och presenterar idéer för aktiviteter och när fritidslärarna stödjer dessa initiativ genom att till exempel tillhandahålla nödvändigt material. Hon berättar om en händelse där en grupp elever startade ett byggprojekt, ett stort byggprojekt på 10–12 meter som sträckte sig över en vecka – ett ambitiöst företag. Intressant nog handlade det inte bara om att bygga, projektet blev en lekplats för roller som arbetsledare och ”chefer”. Men mitt i denna självständighet och kreativitet stod pedagogen som en vägledande kraft som påminde eleverna om vikten av kommunikation, av att se varandra i ögonen, lyssna aktivt och låta varandra tala klart.
Spänningar kan uppstå i arbete med barn i behov av särskilt stöd, inte minst kolleger emellan.
– Man kan ju tycka att arbetskamraters pedagogiska metoder är på en helt annan planet. Vi som fritidslärare måste kommunicera bättre och hitta en gemensam syn när det gäller att lyfta fram barns perspektiv. Om vi blir för upptagna med att argumentera om ”rätt metod” kan vi missa barnets egen röst och erfarenhet i processen. Även om vi vuxna alltid vill barnens bästa kan våra egna föreställningar om vad som är ”bäst” skymma barnets verkliga känslor och tankar. Ibland kan det vara hjälpsamt att få input från en tredje part, som en specialpedagog, för att säkerställa att vi verkligen fokuserar på barnets behov och upplevelser.
LÄS ÄVEN
Distansundervisning som särskilt stöd – Uppsala och Göteborg först
Mikael Vestman: ”Marknaden av npf-influencers har gått för långt”
Tina Reuterberg: ”Vi måste sluta se föräldrar som en krävande mobb”
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.
Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.