På distans i Uppsala: ”Lägger rälsen medan tåger åker”
Stefan Lucas är rektor på Uppsala Distans.
Tema Uppsala har arbetat nära Göteborg under det första året med distansundervisning som särskilt stöd.
Alla artiklar i temat om distansundervisning
Allt om distansundervisning som särskilt stöd (huvudartikel, inkusive reportagebesök i Göteborg)
Uppsala, den andra pionjären utöver Göteborg, jobbade med 42 elever på distans förra läsåret. Fyra av dem har nu återvänt till sina hemskolor.
– Vårdnadshavare säger att det aldrig hade hänt utan distans-undervisningen, säger rektorn Stefan Lucas.
Enkäterna ger en tydlig bild. Måendet har förbättrats kraftigt.
De har följt varandra nära, Uppsala och Göteborg, under det första årets prövotid. De två rektorerna använder rentav liknelser med exakt samma innebörd: Uppsalas Anders Wallin talar om att bygga planet medan man flyger, Stefan Lucas väljer en annan transportliknelse:
– Vi lägger rälsen medan tåget åker.
I praktiken skiljer sig deras strategier en aning. I Uppsala har man satsat något mer på fjärrundervisning.
– Vi märkte att det funkade bra för en del av våra elever, de var tacksamma för att få den typen av sociala relationer med jämnåriga.
Det här är Uppsala Distans
● Antal elever: 42.
● Planerat antal elever: Ett 60-tal. Har kapacitet för 90 elever, varav en tredjedel måste komma från friskolor och andra kommuner.
● Denna höst har man elever från åtta andra kommuner, från Malmö till Jokkmokk.
● Antal ämnen: 11.
● Undervisningen bedrivs på Palmbladsskolan.
● Förra läsåret hade man samarbete med 24 ”hemskolor”.
Uppsala fortsätter också i år med något mer fjärrundervisning än Göteborg – mycket styrs av hur elevunderlaget ser ut. Men skillnaderna mellan de två skolornas upplägg har minskat.
– Vi märkte allt eftersom att fjärrundervisningen trots allt inte fungerade så bra för en del av eleverna, säger Stefan Lucas. I dag får cirka en fjärdedel av eleverna schemalagd fjärrundervisning.
Han beskriver vilken typ av elever som har svårast att klara undervisningen, vare sig det handlar om fjärr- eller distansundervisning:
– Det är elever som varken klarar det sociala samspelet eller förmår organisera sitt självständiga arbete. Här måste vi jobba vidare med att utveckla metoder.
Det som glatt honom allra mest det gångna året är samma sak som kollegorna i Göteborg lyfter fram.
– Våra enkäter bland både elever och vårdnadshavare ger en tydlig bild: måendet har kraftigt förbättrats. Och det skapar helt nya förutsättningar att klara studierna.
LÄS ÄVEN
Diskriminerande skola? HD prövar mål för elev med autism
Tema Åtgärdsprogram: Skolor behöver stöd för att ge stöd