![](/contentassets/1089eb1f1b6f43ababccdcbd380074ed/hemmasittare02.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Solveig Yacob trivs i skolan igen och hoppas komma in på ett ordinarie program till hösten. Foto: Therése Ny
Annat Snapchat, bil och tillgång till en lägenhet är några av framgångsfaktorerna i arbetet med att få hemmasittande elever på introduktionsprogrammet i Sundsvall, ofta med multidiagnosproblematik, att inte bara komma till skolan utan också få upp betygen.
”Sara och pernilla peppar en i stället för att få en att känna sig missnöjd över det man inte klarar.”
”Om jag hade en jobbig dag i skolan kunde jag prata med dem i stället för att åka från skolan, och om det inte var något jag ville prata med lärarna om så kunde de göra det åt mig.”
”De fick mig att fortsätta kämpa med att plugga upp mina betyg och inte ge upp.”
Im Possible startade hösten 2017 med hjälp av anslag från Sundsvalls kommuns sociala investeringsfond.
Av en rapport om projektet från i somras framgår att 90 procent av de elever som fått individuella insatser hade förbättrat sin närvaro jämfört med före projektstarten, 40 procent hade förbättrat sina betyg och nästan dubbelt så många av eleverna hade fått behörighet till nationellt program.
Svaren började droppa in tio minuter efter att enkäten hade skickats ut via Snapchat.
– Och då handlar det om elever som aldrig brukar svara på sms, telefon eller mejl, säger Pernilla Persson Lillbåsk där hon sitter i sitt och kollegan Sara Guldbrand Sandgrens kontor i Västermalmsskolan i Sundsvall.
Rummet är pyttelitet – å andra sidan är de inte här så ofta, utan rör sig mest ute i gymnasieskolan. Därigenom har de blivit kända ansikten här. Det märktes då vi gick genom de långa korridorerna med sina bruna klinkergolv och blev stoppade av elever som ville prata.
Solveig Yacob trivs i skolan igen och hoppas komma in på ett ordinarie program till hösten. Foto: Therése Ny
De två är behandlingspedagoger men kallas också motivatörer, ”och på lönebeskedet står det resurspedagog”, säger Sara Guldbrand Sandgren.
Spelar roll. Det viktiga är vad det står i deras arbetsplan.
Det handlar om projektet Im Possible som går ut på att stötta elever med hög frånvaro och/ eller stora motivationsproblem. De två ska dels fungera som en allmän resurs på skolans introduktionsprogram (IM), dels arbeta individuellt med vissa elever.
– Men inte förrän mentorn och elevhälsoteamet försökt, säger Pernilla Persson Lillbåsk.
Då kopplas alltså Im Possible in. De börjar med att ta kontakt med eleven och/eller hens vårdnadstagare.
– Så länge det gick besökte vi oftast deras hem också. Det var ett bra sätt att få en helhetsbild.
En viktig del av Sara Guldbrand Sandgrens (främst) och Pernilla Persson Båsks arbete är att röra sig runt på introduktionsprogrammet för att visa att de finns. Foto: Therése Ny
Därefter görs en plan. Inte sällan handlar det om att rent fysiskt hjälpa eleven till – och ibland från – skolan, med den bil som står till projektets förfogande.
– En tjej skjutsade vi i stort sett varje dag i en hel termin, säger Sara Guldbrand Sandgren.
Skjutsandet har av förklarliga skäl dragits ner på sedan pandemin kom.
– Å andra sidan har det ju varit en hel del distansundervisning nu, och det passar många av våra elever väldigt bra.
De två arbetar också med att följa eleverna till deras praktikplatser och göra handledare där medvetna om elevens problematik.
Under de första tre åren med projektet arbetade de två individuellt med 51 elever. Av rapporten från i somras framgår att ungefär hälften av dem hade någon form av diagnos, utredd eller outredd.
– Många har förstås flera diagnoser, sådana samspelar ju ofta, säger Sara Guldbrand Sandgren. Sedan kommer de flesta från socioekonomiskt utsatta områden, många lider av psykisk ohälsa och några har missbruksproblem.
Caroline Hedin tackar projektets för att hon numera går på vård- och omsorgsprogrammet. Foto: Therése Ny
Den där enkäten sände de ut i försomras, då projektet Im Possible var tänkt att avslutas och de skulle skriva en slutrapport. Men så blev det kvar ett tag till, i väntan på beslut från kommunpolitikerna. Nu sjunger projektet på sista versen, men det är sagt att vissa av metoderna från det ska integreras i verksamheten.
Den kanske viktigaste framgångsfaktorn för Im Possible är metoden att kommunicera med eleverna på Snapchat, både enskilt och i grupp.
– Det är ju där de finns och det funkar jättebra, säger Pernilla Persson Lillbåsk och berättar att en bonus är att eleverna inte sällan för diskussioner i gruppchatten och berättar sådant som hon och Sara Guldbrand Sandgren har nytta av att veta.
– Jag skulle aldrig ha varit där jag är nu utan Pernilla och Sara, säger Caroline Hedin, 18, som numera går på vård- och omsorgsprogrammet i en av Sundsvalls gymnasieskolor med sikte på att bli ambulanssjuksköterska.
När hon gick i högstadiet skilde sig hennes föräldrar.
– Det blev en smäll. Och jag är en sån som skiter i allt om det blir för mycket.
Resultatet blev hög frånvaro och så låga betyg att IM var enda alternativet. I det läget blev Pernilla Persson Lillbåsk och Sara Guldbrand Sandgren ett ovärderligt stöd, säger hon.
– Jag kände ingen på IM. Men då tog Pernilla och Sara emot, och det var som att få två jättebra kompisar. Vi skrev en massa på Snap och de kunde höra av sig på fritiden också och kolla vad man gjorde och så.
Caroline tyckte ofta att det var jobbigt att ta bussen till skolan eftersom hon skämdes över att gå på IM och var rädd att människor hon kände skulle få veta det.
– Då kom Pernilla eller Sara och hämtade mig med bilen. Det var jättebra!
– Om det varit mycket fylla i helgen, till exempel.
De har också anordnat aktiviteter som alla elever på programmet är välkomna till. Det har rört sig om studiebesök, boxning och ”torsdagsgruppen”, då de efter skoltid möttes i en stor lägenhet som kommunen hade tillgång till.
– Vi brukade laga mat, se på film. Och alltid fika, säger Sara Guldbrand Sandgren med saknad i rösten, eftersom denna aktivitet också fått stryka på foten i och med pandemin.
Hon berättar att de till en början bad eleverna anmäla sig till aktiviteterna.
– Men det var önsketänk. En anmälan innebär ju att man lovat komma, och det här ju elever som är väldigt känsliga för krav. Så det tog vi bort.
Vi följer med Pernilla Persson Lillbåsk och Sara Guldbrand Sandgren på en runda till skolans kafédel, som är stängd till följd av corona men där elever hänger lite här och var. En av dem är Solveig Yacob, 18, som gått på IM i två och ett halvt år. Hon gick ut nian utan betyg efter att i stort sett inte ha varit närvarande alls under högstadiet, på grund något hon beskriver som privata relationsproblem.
Alla elever på introduktionsprogrammet vet var de kan hitta Pernilla och Sara. Foto: Therése Ny
Solveig har inte själv behövt individuell hjälp under sina år på IM men hon har deltagit i gruppaktiviteter. Nu har hon snart betyg i såväl svenska som matte och engelska och menar att de två motivatörerna bidragit till det. Nu hoppas hon komma in på bageri- och konditorsprogrammet.
De tre sätter sig vid ett bord och småpratar om vad de gjort föregående helg.
– Jag friade till min sambo. Han sa ja, säger Pernilla med ett stort leende.
Att prata med eleverna på kompisnivå är ännu en av de ”metoder” som hon och Sara Guldbrand Sandgren satsat på.
– Vi kollar inte närvaro och vi sätter inga betyg. Det gör det förstås lättare för eleverna att öppna sig för oss.
Solveig Yacob bekräftar bilden:
– Man kan berätta vad som helst för dem. Sånt man inte kan säga till lärare och annan personal.
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Vi lärare debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Vi lärare debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Vi lärare debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Vi lärare debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger vad de anser om detta senaste utspel från skolministern – och om EHT i stort.
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Fackböcker Psykologen Jenny Nordin Hertzberg har skrivit en guide för alla som arbetar eller lever med traumatiskt utsatta barn och unga.
Fackböcker Metoder och hjälpmedel för elever i anpassade skolformer.
Krönika Vi kan inte förminska skolan och debatten till att enbart handla om att kunna rabbla utantill, skriver Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling.
Fackböcker Heltäckande handbok för transinkludering i skolan – främjande, förebyggande och åtgärdande, med många praktiska exempel.
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Fackböcker Det talas alltmer om hur hjärnan fungerar, och hur undervisningen kan formas utifrån den vetskapen. Den här boken tar ett förskolegrepp på samma ämne.
Krönika Sveriges Lärare har kommit ett steg närmare en ny förbundsordförande. Nu måste skolan våga ta ett steg bort från tyckonomin. Specialläraren Niclas Fohlin vill vara med och bygga upp en tillit till professionen och en skola i världsklass.
Enkätundersökning ”Vi vet exakt vad som krävs men har inte rätt förutsättningar”, säger specialpedagogerna Ulrika Stenbäck och Caroline Wernqvist, som deltog i Specialpedagogiks enkätundersökning och bjöd in oss till sin skola i Stockholm för att berätta mer.
Enkätundersökning I bristen på främjande och förebyggande arbete har den svenska skolan blivit reaktiv. Specialläraren och skolutvecklaren Niclas Fohlin skriver själv om både problemen och lösningen han ser i sina kontakter med elevhälsoteam.
Enkätundersökning Vi fick in väldigt många spontana fritextsvar i vår stora enkätundersökning bland Sveriges alla speciallärare och specialpedagoger. Här är ett axplock.
Enkätundersökning ”Det handlar om att släcka bränder, eller sopa upp askan”, säger en speciallärare i Specialpedagogiks granskning.
Inlärning Individuellt lärande kan lösa problem i vissa situationer, men skapa större problem i andra, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Porträtt En familjär skola med fokus på kunskapsutveckling – så beskriver specialpedagogen Laine Laks Sivertun Estniska skolan i Stockholm.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik, som redovisar en stor enkät där speciallärare och specialpedagoger berättar om sin arbetssituation – och om hur elevernas intressen alltid måste sättas främst.
Krönika Specialläraren Mikael Vestman skriver om eleverna ”som behöver ramar och regler men framför allt förståelse från trygga vuxna, som står pall när svordomarna haglar och matteboken förvandlas till konfetti”.
Fackböcker Elevhälsan kan behöva denna djupa kunskapsöversikt om missbruksproblematik.