Det bästa sättet att förstöra en relation till ett barn på brukar vara att säga: Men du kan ju inte bli ledsen över det där, skriver idrottsläraren Alexander Skytte.

Idag reflekterar jag lite över hur enkelt det är att negligera barns känslor. Jag känner själv som vuxen hur lätt det är att glömma bort den världsuppfattning man själv hade som barn. Hur hela ens värld kunde falla samman när man missade en frisbee eller inte hamnade med sin bästis på capture the flag. Den där sorgen av att känna sig dålig eller ilskan av att inte lyckas.

Särskilt på idrotten skapas en miljö där sådana situationer frodas. Det är högt tempo, mycket ska hinnas med på kort tid och barnen använder sin kropp som medel för att uppvisa sina kunskaper och förmågor. Det är som upplagt för starka känslor. Dessutom har jag i min roll som lärare många olika undervisningsgrupper med olika behov som byter av varandra. Det blir så lätt att jag själv hamnar i stress och en viss uppgivenhet över att inte kunna räcka till eller ha tid att bemöta dessa känslor barnen uppvisar. En upplevelse som till slut leder till frustration och ett ”jag har inte tid för det här”-svar, precis som ”men du kan ju inte bli ledsen över det där” faktiskt är.

Negligerandet är skadligt

Oavsett hur fånigt eller larvigt jag tycker det är att ett barn blir ledsen av att inte få vara i samma lag som sin vän så är den känslan äkta. Och när jag bemöter den känslan på det sättet skapar det mer problem. För jag bekräftar inte barnet, snarare indikerar jag att din känsla är fel och du borde inte känna så. Men känslor är bara känslor. De bara är. De är ofta autonoma och inget varken barn eller vuxna har större kontroll över. Därför blir ett sådant negligerande alltid skadligt.

Visst, barn måste få lära sig att hantera motgångar och inte alltid få som de vill. Resa sig upp när de ramlat eller skadat sig. Det är viktiga egenskaper att ha med sig i livet. Men känslan de upplever kan fortfarande alltid bekräftas. För den är äkta. Den är genuin. De behöver inte få som de vill, men de behöver bli sedda i sin ilska och sin sorg. Precis på samma sätt som vi ser dem i deras glädje.

Och bästa sättet att förstöra en relation på brukar vara att säga: Men du kan ju inte bli ledsen över det där!

Alexander Skytte är idrottslärare på Skälbyskolan i Järfälla samt författare och föreläsare

LÄS ÄVEN

Skytte: Nej, ADHD är ingen superkraft i skolan

Skytte: Därför tillåts elever bete sig respektlöst mot lärare

Skytte: Ett skadat finger är inget hinder för att delta på idrotten

Skytte: Elever som triggas lätt får aldrig tvingas in i en oönskad roll

Skytte: Har elevernas uppförande påverkan på deras betyg?

Skytte: Omöjlig grupp fungerade när de fick leka med elden

Skytte: Lektionen gick åt helvete – skyll på mig!