Idrottslärarens galna schema – 30 lektioner i veckan

Man undrar hur ledningen ser på ämnet idrott och hälsa. Vill de inte ha kvalitet på undervisningen? säger Magnus Törnkvist om schemat. Foto: Privat
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Idrottsläraren Magnus Törnkvist tappade hakan när han fick se schemat för nästa läsår: 30 lektioner i veckan. Men biträdande rektorn tror att det kan fungera.

Magnus Törnkvist är ensam idrottslärare på Tingdammsskolan (F-6) i Malmö. I år har han 27 lektioner i veckan för drygt 350 elever i tvåan till sexan, redan det en ovanligt stor arbetsbörda.

– Jag har nätt och jämnt klarat det, berättar han.

Så när han såg förslaget till schema för nästa läsår fick han en chock.

– 30 lektioner! Jag trodde inte att det var sant. Jag förlorar min enda förmiddag för planering och annat som hela tiden måste fixas.

"Värsta jag sett"

Han lade ut sitt nya schema i en Facebookgrupp för idrottslärare och fick snabbt över hundra kommentarer av typen ”Jisses, är det ett skämt?” eller ”Något av det värsta jag sett efter 30 år i yrket”.

När han berättade för sin biträdande rektor Andreas Berntsen att ”det här kommer inte att funka” fick han svaret att han nu slipper mentorstiden och att han har förtroendetid under sena eftermiddagar som kan användas för planering.

– Man undrar hur ledningen ser på ämnet idrott och hälsa. Vill de inte ha kvalitet på undervisningen?

Biträdande rektor försvarar schemat

Andreas Berntsen vill först inte kommentera frågan då det är ett personalärende, men när Magnus Törnkvist ger honom klartecken svarar han på mejl:

– Magnus har 45 arbetstimmar per vecka där 21 timmar (30 lektioner) allokerats till undervisning. Det återstår därmed 24 timmar.

Han tillägger att detta är ”ett utkast till schema som inte avspeglar den dialog som arbetsgivare har med sin medarbetare”. Så ännu är inte sista ordet sagt. Hur ledningen ser på ämnet idrott och hälsa och var han själv tycker att smärtgränsen går för hur många lektioner som är rimligt – det avstår han från att kommentera. 

Lärarförbundet: Ökad risk för skador

Lärarförbundets kontor i Malmö har engagerat sig i ärendet och i ett första mejl till Magnus Törnkvist gör förbundet bedömningen att ”21 klocktimmars undervisning inte rimmar med det avtal vi just slutit”. Förbundets lokala ordförande, Marie Wall Almquist, skräder inte orden när hon får höra om arbetsbördan:

– Det handlar inte bara om brist på planeringstid, det är i högsta grad en arbetsbelastningsfråga också. För idrottslärare innebär ökad undervisningstid ökad risk för skador och förslitning.

Magnus Törnkvist har börjat titta efter andra jobb, men skulle helst stanna. Han vill inte behöva meddela eleverna att han inte kommer tillbaka till hösten. Han tycker inte att ledningen riktigt förstår hur tufft jobbet kan vara.

– Sex lektioner varje dag i veckan är en alldeles för hög belastning. Förtroendetimmarna räcker inte till för att planera och göra förberedelser.

LÄS ÄVEN

Han tar tag i elevernas allt sämre livsstil

Skola söker musiklärare – på fem procent

Morgan, 80, vägrar sluta arbeta som idrottslärare

Så får du fler att delta på idrotten