”Specialpedagogik är en social investering”
Olga Victorsdotter-Sapkina vädjar till regeringen att värna specialpedagogiken.
Debatt Slopa specialpedagogiken? Det bryter mot lag och riskerar barns hälsa, skriver Olga Victorsdotter-Sapkina.
Specialpedagogik är inte en kostnadspost att ”effektivisera bort”. Det är en social investering med stark återbäring i minskad kriminalitet, bättre hälsa och högre sysselsättning.
Regeringen utreder nu förändringar som kan innebära att extra anpassningar avskaffas, beslut om enskild undervisning och särskild undervisningsgrupp förenklas, och att specialpedagogisk kompetens bryts loss från elevhälsan och flyttas till undervisningen.
”Systemskifte”
Det här är inte en teknikalitet. Det är ett systemskifte som rör barns hälsa, likvärdighet och rätt till utbildning och som saknar en transparent, fullgod risk- och konsekvensanalys.
Regeringens förslag riskerar att bryta mot Diskrimineringslagen, som omfattar utbildning, och Ny förordning om konsekvensutredningar, som kräver konsekvensanalys inför nya regler. Att gå fram utan fullgod konsekvensutredning strider mot den nya förordningen (2024:183).
”Blir dyrt”
”Sparad” specialpedagogik blir dessutom dyrt. Forskning visar samhällsekonomisk vinst av tidiga stödinsatser och ökade kostnader för ungdomar som inte etableras i utbildning/arbete (NEET ~150 000 i åldrarna 16–29).
Forskning och regeringens egna texter är tydliga: en lyckad skolgång minskar risken för kriminalitetdå närvaro, trygghet och ett starkt elevhälsoteam är avgörande.
Skärs specialpedagogiken ned, försvagas just dessa skyddsfaktorer.
”Tidiga insatser”
Forskningen och myndighetsstödet är samstämmigt: tidiga insatser är samhällsekonomiskt lönsamma och hälsofrämjande. En nationalekonomisk analys visar positiva nettoutfall redan inom elva år – utan att ens räkna livskvalitetseffekter. Skolverket och Socialstyrelsen uppmanar huvudmän att satsa tidigt och tänka långsiktigt, just för att hälsa och lärande hänger ihop.
Lagens krav är tydliga: specialpedagogiken är en del av elevhälsan, stödet ska ges tidigt, och barnets bästa ska väga tyngst.
Att försvaga eller flytta ut specialpedagogiken från elevhälsan underminerar lagens helhetssyn på hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete.
Olika uppdrag
Specialpedagogens system-, handlednings- och förändringsledningsuppdrag är inte liktydigt med speciallärarens mer undervisningsnära, ämnesspecifika fördjupning. Om specialpedagogiken ”ersätts” av speciallärare uppstår ett tomrum i skolans organisations- och utvecklingsarbete, precis där många skolor behöver mest stöd.
Elevhälsogaranti och nytt huvudmannaskap utan tydlig finansiering ger risk för undanträngning: resurser flyttas från undervisning till omställning, rekrytering och nya processer/IT-stöd. Tiden för ordnad implementering snäv, vilket ökar risken för glapp i stöd.
”Högriskprojekt”
Att montera ned extra anpassningar och flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt. Det skaver mot Barnkonventionen, mot skollagens helhetssyn på elevhälsa och stöd, och ökar risken för diskrimineringsärenden genom bristande tillgänglighet.
Om regeringen menar allvar med “förbättrat stöd i skolan” måste kursen läggas om: stärk, inte försvaga specialpedagogiken i elevhälsan, kvalitetssäkra stödkedjan och gör en lagstadgad, öppen konsekvensutredning innan ett enda skruvdrag tas i elevens stödapparat.
Politiken har ett enkelt val
Gör det lagen kräver och forskningen rekommenderar:
- Säkra specialpedagogiken i elevhälsan som lagstadgad del av skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete.
- Ange miniminivåer för faktisk tillgång och tid till handledning/utvecklingsarbete. Kvalitetssäkra de tidiga stödinsatserna (3 kap. SFS 2010:800), förenkla administrationen men behåll lågtröskel stödet med tydlig uppföljning .
- Barnrättstesta varje förslag enligt Barnkonventionen (art. 3 och 24) och redovisa hur reformer stärker – inte försvagar – barns rätt till hälsa och utbildning.
- Full konsekvensutredning före regeringens beslut enligt 2024:183, inklusive samhällsekonomisk kalkyl av brott, ohälsa och utanförskap om specialpedagogiken försvagas.
Politiken har ett enkelt val: följ lagens anda och vetenskapens evidens – stärk specialpedagogiken.
Olga Victorsdotter–Sapkina, leg lärare, specialpedagog och f d rektor
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN: