Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Till startsidan
Utanför Risbergska skolan i Örebro samlades människor för att hedra offren med en tyst minut.
Våld i skolan
Hela Sverige stannade upp i en tyst minut för att hedra skolattackens offer i Örebro.
En vecka efter attentatet börjar ett lugn infinna sig.
– Nu förbereder vi oss för de mer långsiktiga följderna, säger Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Minnesstunden med en tyst minut på Stortorget i Örebro hölls nästan exakt en vecka efter attentatet mot Risbergska skolan där tio personer, däribland matematikläraren Aziza, dödades och fem skadades svårt.
Sorlet i folkhavet tystnade när kyrkklockorna klämtade. Runt om i landet stannade lokaltrafiken, företagens slamrande maskiner stoppades och myndigheternas tjänstemän gjorde gemensam sak med många, många andra: Sverige hedrade offren.
För Sveriges Lärares lokala ordförande Anna Nilsson har veckan som gått varit svår, den svåraste någonsin.
– Det har varit den svåraste arbetsveckan någonsin. Väldigt pressat men det har lugnat sig lite nu. Samtidigt som vi hanterar våra medlemmars alla frågor har många av oss egna barn som blivit inrymda och som har frågor. Det är mycket som behöver bearbetas på alla plan och nivåer.
Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Hon axlade ansvaret som följer med ordförandeskapet.
– Vi har varit en förening i chock. På en sekund gick hela staden, hela landet, från vardag till chock. Vi lärare är vana att leda och att ta kommandot men det går inte att förbereda sig för en sådan här händelse. Vi ska vara ett stöd för våra medlemmar samtidigt som vi själva brottas med känslorna och sorgen.
Under veckan har medlemmarnas frågor kommit i vågor. De akuta med koppling till attentatet dominerade men efterhand har det blandats upp med mer jordnära medlemsfrågor om ledigheter, arbetstid, lönesamtal.
Men lokalföreningen förbereder sig nu på en andra våg frågor kopplad till efterdyningarna. Redan någon dag efter attentatet när allt fortfarande var kaotiskt erbjöds hjälp utifrån.
– En erfaren ombudsman från en annan ort hörde av sig. Han la allt åt sidan och hjälper oss nu med planeringen för sådant som kan bli aktuellt framöver, krishjälp, olika sorters stöd, arbetsskador. Vi behöver ha den planeringen.
Sveriges Lärare i Örebro skickade snabbt efter attentatet ut ett brev till alla medlemmar med budskapet att föreningen bara fanns ett mejl eller ett samtal bort. Att ingen skulle behöva känna sig bortglömd.
– Vårt mejl går bara till medlemmar men i ett sådant här läge vill vi nå alla kollegor. Under veckan har vi ringt runt till arbetsplatserna. Behovet har varit stort och många uttrycker tacksamhet, säger Anna Nilsson.
Den mörka starten på februari har samtidigt tänt ett ljus.
– Det finns en nyvaken känsla av en sammanhållning i staden. Det är så fint. Vi vet att lärarna klarar en sådan här situation. Att personalen på förskolan Blåmesen distraherade barnen med dans och lek medan attentatet pågick och polisernas blåljus syntes i alla fönster. Att alla lärare på alla skolor tog sitt ansvar. Det är fint att veta men samtidigt väldigt sorgligt.
För Anna betyder gemenskapen en styrka.
– Även om jag ser mig själv som handlingskraftig har jag nära till känslor men det är okej här. Om jag någon gång vacklar så lyfter någon upp mig. Vi tar hand om varandra. Stödet från örebroarna, kollegorna, Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog, statsministern, kungahuset… det stärker.
LÄS MER:
Birgitta räddade sina tolv elever under skolattacken
Tyst minut i hela Sverige – så hedras offren
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Läraren Aziza dog i skolskjutningen: ”Vi sörjer vår kollega”
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Lärarbrist Mer pengar och lägre lånedel under studierna – lärarstudenterna vill se tarifflöner.
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Arbetsmiljö Skyddsombudet som larmade: ”Jag kunde inte sova på natten.”
Arbetsmiljö Skyddsombudsstoppen: Hot, våld och dåligt klimat.
Arbetsmiljö Huvudskyddsombudet: ”När ord inte hjälper får vi ta fram lagarna”.
Debatt ”Det handlar inte om bestraffningar – måste möta tydliga följder”.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Stipendier ”De flesta lärare har saker de vill göra, men saknar tid”
Stipendier Startade läsprojekt i hemkommunen efter stipendieresan till Oxford.
Juridik Kontaktade Skolinspektionen – fick kritik av rektor: ”Särskilt allvarligt”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”