
Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Utanför Risbergska skolan i Örebro samlades människor för att hedra offren med en tyst minut.
Våld i skolan
Hela Sverige stannade upp i en tyst minut för att hedra skolattackens offer i Örebro.
En vecka efter attentatet börjar ett lugn infinna sig.
– Nu förbereder vi oss för de mer långsiktiga följderna, säger Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Minnesstunden med en tyst minut på Stortorget i Örebro hölls nästan exakt en vecka efter attentatet mot Risbergska skolan där tio personer, däribland matematikläraren Aziza, dödades och fem skadades svårt.
Sorlet i folkhavet tystnade när kyrkklockorna klämtade. Runt om i landet stannade lokaltrafiken, företagens slamrande maskiner stoppades och myndigheternas tjänstemän gjorde gemensam sak med många, många andra: Sverige hedrade offren.
För Sveriges Lärares lokala ordförande Anna Nilsson har veckan som gått varit svår, den svåraste någonsin.
– Det har varit den svåraste arbetsveckan någonsin. Väldigt pressat men det har lugnat sig lite nu. Samtidigt som vi hanterar våra medlemmars alla frågor har många av oss egna barn som blivit inrymda och som har frågor. Det är mycket som behöver bearbetas på alla plan och nivåer.
Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Hon axlade ansvaret som följer med ordförandeskapet.
– Vi har varit en förening i chock. På en sekund gick hela staden, hela landet, från vardag till chock. Vi lärare är vana att leda och att ta kommandot men det går inte att förbereda sig för en sådan här händelse. Vi ska vara ett stöd för våra medlemmar samtidigt som vi själva brottas med känslorna och sorgen.
Under veckan har medlemmarnas frågor kommit i vågor. De akuta med koppling till attentatet dominerade men efterhand har det blandats upp med mer jordnära medlemsfrågor om ledigheter, arbetstid, lönesamtal.
Men lokalföreningen förbereder sig nu på en andra våg frågor kopplad till efterdyningarna. Redan någon dag efter attentatet när allt fortfarande var kaotiskt erbjöds hjälp utifrån.
– En erfaren ombudsman från en annan ort hörde av sig. Han la allt åt sidan och hjälper oss nu med planeringen för sådant som kan bli aktuellt framöver, krishjälp, olika sorters stöd, arbetsskador. Vi behöver ha den planeringen.
Sveriges Lärare i Örebro skickade snabbt efter attentatet ut ett brev till alla medlemmar med budskapet att föreningen bara fanns ett mejl eller ett samtal bort. Att ingen skulle behöva känna sig bortglömd.
– Vårt mejl går bara till medlemmar men i ett sådant här läge vill vi nå alla kollegor. Under veckan har vi ringt runt till arbetsplatserna. Behovet har varit stort och många uttrycker tacksamhet, säger Anna Nilsson.
Den mörka starten på februari har samtidigt tänt ett ljus.
– Det finns en nyvaken känsla av en sammanhållning i staden. Det är så fint. Vi vet att lärarna klarar en sådan här situation. Att personalen på förskolan Blåmesen distraherade barnen med dans och lek medan attentatet pågick och polisernas blåljus syntes i alla fönster. Att alla lärare på alla skolor tog sitt ansvar. Det är fint att veta men samtidigt väldigt sorgligt.
För Anna betyder gemenskapen en styrka.
– Även om jag ser mig själv som handlingskraftig har jag nära till känslor men det är okej här. Om jag någon gång vacklar så lyfter någon upp mig. Vi tar hand om varandra. Stödet från örebroarna, kollegorna, Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog, statsministern, kungahuset… det stärker.
LÄS MER:
Birgitta räddade sina tolv elever under skolattacken
Tyst minut i hela Sverige – så hedras offren
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Läraren Aziza dog i skolskjutningen: ”Vi sörjer vår kollega”
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.