
Göteborg var en av flera orter där Sveriges Lärare manifesterade mot nedskärningar under våren.
Sveriges Lärares kommunikationschef Malin Thiel och förbundsordförande Åsa Fahlén.
Sveriges lärare Höstterminen 2023 är startskottet för Sveriges Lärares första hela skolår. Genom fortsatta lokala initiativ och en nationell kampanj är det dags att sätta det nya förbundet ordentligt på beslutsfattarnas och offentlighetens radar.
Sedan bildandet av Sveriges Lärare den 1 januari har det pågått en febril aktivitet i det dolda för att implementera allt nytt, från fackets vision till en ny grafisk profil och nya IT-system. Samtidigt har de lokala föreningarna valt nya ombud.
Nu är det mesta på plats och det är dags att ta ytterligare ett tydligt kliv ut på den offentliga arenan, genom en bred lanseringskampanj med syfte att öka synligheten för det nya förbundet. Kampanjen kommer att synas i sociala medier, på TV, utomhus och i pressen.
– Man kan fråga sig varför man ska lägga så mycket pengar på att synas. Men i dagens samhälle är det så att syns du inte, så finns du inte. Och då behöver man inte prata med dig, det är lättare att nonchalera dig. Vi måste finnas och därför måste vi synas, säger Åsa Fahlén, som tagit över efter Johanna Jaara Åstrand som aktiv förbundsordförande fram till kongressen i maj 2024.
– Sveriges Lärare är ett nytt förbund och vi både vill och behöver skapa kännedom om vilka vi är, vad vi gör och varför lärare och studie- och yrkesvägledare ska vara medlemmar, säger förbundets kommunikationschef Malin Thiel.
Kampanjen ska både hylla lärare och vägledare och problematisera för att väcka opinion för bättre förutsättningar för lärare att vara lärare.
– Vi tycker ju ibland att man inte riktigt uppskattar eller förstår vad våra yrken innebär. Vi vill visa på vilken otroligt viktig roll förskollärare, lärare och studie- och yrkesvägledare har, säger Åsa Fahlén.
Samtidigt som kansliet sjösätter sin kampanj planeras på lokal nivå en fortsättning på de manifestationer som hölls i våras, från Umeå i norr till Malmö i söder. De manifestationerna tar Åsa Fahlén som intäkt för att löftet om ett starkare gemensamt förbund redan infrias.
– Det är ett kvitto på att vi är starkare tillsammans. Att genomföra det som ett enat förbund har ju visat sig väldigt kraftfullt, säger hon.
Göteborg var en av flera orter där Sveriges Lärare manifesterade mot nedskärningar under våren.
Från kansliets håll stöttar man de lokala initiativen på många olika sätt – mest konkret kanske genom att skicka plakaten som användes vid manifestationerna land och rike runt. Men nu kan man behöva trycka upp nya.
– Plakaten är utslitna för att de har använts så mycket, och det ledde i flera fall till förändring. Nu ska vi nyttja kraften i våra 300 000 medlemmar för att skapa mer förändring, säger Malin Thiel.
Med 300 000 medlemmar är Sveriges Lärare landets största akademikerfack. Och det finns fortfarande utrymme att växa ytterligare på sikt, trots en redan stark anslutningsgrad hos de professioner som samlas i förbundet.
– Av alla behöriga är 92 procent redan medlemmar. Men det är alldeles för många som inte är behöriga som är ute och arbetar. Så vår nästa utmaning blir att se till att alla de som arbetar som lärare och studie- och yrkesvägledare utan att ha en korrekt utbildning får en sådan, säger Åsa Fahlén.
En annan utmaning är att det finns många arbetsplatser som saknar ombud idag, trots den höga anslutningsgraden.
– Hela poängen med ett fackförbund är att man inte själv behöver ta varje strid, utan att man går ihop som ett kollektiv och utser ett ombud som representerar gruppen. Vi hoppas ju att medlemmarna utser ombud så att vi blir starka på alla arbetsplatser, säger Åsa Fahlén och tillägger:
– Ett förbund är ju inte ett kansli i Stockholm, eller en förbundsordförande. Det är medlemmarna som är förbundet.
Fem års kamp – nu lyssnar IES på lärarna
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.