![](/contentassets/09744ad8cf7945e590a7b316647ec867/elisabet-mossberg.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Elisabet Mossberg.
Hoten mot lärarna
Hot och våld i skolan är ett problem som ingen lyckas lösa. Tuffast är situationen i särskolan. Det visar Lärarens granskning av Arbetsmiljöverkets statistik från de senaste fem åren.
– Ingen ska behöva få stryk på jobbet, säger Johan Jakobsson, rektor på Sveriges mest anmälda skola.
Sedan 2015 har Arbetsmiljöverket fått 4 313 anmälningar om hot och våld i grund- och gymnasieskola. Siffrorna gäller både lärare och elever. Under samma period har 2 103 arbetsolyckor med samma orsak lett till sjukfrånvaro bland lärare och annan personal i grund- och gymnasieskola.
Skolan med flest anmälningar är gymnasiesärskolan Valdemarsro i Malmö. Sedan 2015 har den 100 anmälningar till Arbetsmiljöverket – medan tvåan på listan, Kirsebergsskolan i Malmö, har 31.
– Vi är en av Sveriges största, renodlade gymnasiesärskolor, med 160 elever. Det gör så klart att den överrepresentation som finns för särskolan blir extra tydlig hos oss, säger Johan Jakobsson, rektor på Valdemarsro.
Efter grundskolan är det ifrån särskolan de flesta anmälningarna kommer. Det visar Arbetsmiljöverkets ”Hot och våld inom grund- och gymnasieskola” från 2019.
– Vi kan inte få eleverna att sluta slå, men vi måste se till att vi inte hamnar i situationer där man blir slagen. Det kan vi göra genom att inte varje gång sätta elevperspektivet främst när det blir våldsamt, utan att agera för sin egen säkerhet och hålla sig borta. Ingen ska behöva få stryk på jobbet, säger han.
Jag skulle säga att en polisanmälan endast sker vid grovt hot eller våld som är direkt riktat till en person.
Valdemarsro ligger i Malmö. Det är också den kommun som toppar anmälningsstatistiken, totalt 331 anmälningar att jämföra med den betydligt större kommunen Stockholm, som står för 292 stycken.
– Hälften av incidenterna kommer från våra specialverksamheter, där vi har svårt utvecklingsstörda barn med autism. Det ser man inte i statistiken, säger Anders Malmquist, grundskolechef.
Han säger också att Malmö stad samarbetat med fackförbunden för att få lärare och annan personal i skolan att bli duktigare på att anmäla, vilket påverkar siffrorna.
– Att vi hamnar högt på listan beror på att vi är en kommun med många elever. Men så har vi icke-acceptabla situationer, framför allt där elever vräker ur sig verbalt. Det är inte sällan i områden där vi har hög social utsatthet och oförmåga att uttrycka sig på rätt sätt med språket, säger Anders Malmquist.
Elisabet Mossberg.
Polisanmälan är en het potatis i diskussionen om hot och våld i skolmiljö.
Lärarförbundets arbetsmiljöexpert Elisabet Mossberg säger att det inte är en enkel fråga att ta ställning till.
– Under 2018 gick JO ut med ett utlåtande om att skolan bör vara återhållsam med polisanmälningar mot barn under 12 år. Jag skulle säga att en polisanmälan endast sker vid grovt hot eller våld som är direkt riktat till en person, säger Elisabet Mossberg.
Mellan 2015 och 2019 ökade antalet anmälda fall av hot och våld i grundskola och gymnasium med 20 procent.
Men Kjell Blom, statistiker på Arbetsmiljöverket, menar att det är fel att tolka siffrorna som att problemet växer. I stället beror det på att det totala antalet anmälningar under perioden ökat ännu mer än så, med 24 procent.
För 2020 verkar anmälningarna i stället minska i antal, precis som antalet skolmedarbetare som haft sjukfrånvaro efter hot och våld. Det är förmodligen en covid-19-effekt.
– Skolor har varit stängda, och mycket arbete sker hemifrån. Samtidigt som att corona tar fokus från annat, säger Kjell Blom.
Siffrorna nedan gäller både anställda och elever i skolorna.
Det räcker att det finns risk för att någon ska ha skadats.
Siffran anger totala antalet 2015–2020.
Källa: Arbetsmiljöverket, antal anmälningar enligt 3 kap 3 a § Arbetsmiljölagen.
Siffrorna gäller både anställda och elever i skolorna. Det räcker att det finns risk för att någon ska ha skadats.
LÄS MER FRÅN SAMMA TEMA
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.