Det här kan du själv göra vid en akut situation

Foto: Pixabay
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Prata igenom, se till att ha rutiner och öva på olika scenarier i kollegiet. Och om det blir skarpt läge: backa, tillkalla hjälp och försök behålla lugnet.

Det är inte ofta riktigt allvarliga incidenter sker, men om de gör det, är det viktigt att vara mentalt förberedd. Det menar Martin Karlberg, universitetslektor i Uppsala. Han undervisar i klassrummets ledarskap på lärarutbildningen och håller också i vidareutbildningar för yrkesverksamma.

– Jag brukar råda till att ha rollspel med kollegor och tänka sig olika scenarier. Även om många kan tycka att det känns konstigt ger det en mental förberedelse att vara i situationer redan innan något sker, säger Martin Karlberg.

Om en allvarlig incident uppstår ska lärare snabbt försöka backa ur situationen i stället för att lägga till aggression som kan elda på, råder han. Det är samma princip som inom lågaffektivt bemötande och det har stött på kritik. För det är inte alltid så lätt att vara ”den vuxna i rummet” när rädsla eller adrenalinpåslag är stort, hur professionell eller erfaren man än är.

– Det handlar inte om att inte sätta gränser och säga ifrån. Men man behöver välja situationer. Om en elev är våldsam är det inte rätt läge att gå i diskussion. Mitt bästa råd är att ta några djupa andetag för att lugna sig själv.

Så ta några steg tillbaka och försäkra dig samtidigt om att ingen annan elev kommer till skada. Eller att eleven skadar sig själv.

– Då ska man ingripa. Men inte om det är fara för ens eget liv, om en gymnasie- eller högstadieelev hotar med kniv exempelvis.

Då gäller det i stället att utrymma och försöka se till att alla närvarande har flyktvägar. Blir du påhoppad måste du dock försvara dig, säger Martin Karlberg.

– Men använd aldrig mer fysiskt motstånd än absolut nödvändigt, det går lätt över styr och då gör du dig skyldig till en brottslig handling.

Nästa steg är att tillkalla hjälp så fort som möjligt. För även om situationen tillfälligt ser ut att lugna ner sig, kan ilskan snabbt blossa upp igen.

– Kommer du inte ifrån själv så ropa åt någon elev att springa efter fler vuxna.

Gör så här vid akuta situationer

  • Backa ur situationen och tänk på reviravstånd. Men vänd inte ryggen till. Försök se till att du har en flyktväg.
  • Behåll lugnet, gå inte i diskussion och gör inga hastiga rörelser, det kan elda på situationen.
  • Se till att eleven inte skadar sig själv eller någon annan.
  • Tillkalla hjälp, antingen själv eller be någon närvarande. Situationen kan snabbt eskalera.
  • I efterhand: kontakta alltid skolledningen och se till att ärendet ­dokumenteras. Gå igenom situationen och analysera om det finns något som elevens starka aggression var en reaktion på. Försök förebygga genom att förändra situationer som riskerar att utlösa liknande reaktioner.