
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Det finns risker med de centralt rättade nationella proven som lösning på glädjebetyg, menar forskaren.
Skolpolitik
I regeringens förslag för skolan får centralt rättade nationella prov en viktig roll i arbetet mot glädjebetygen. Men det finns risker:
– Det kan bli punktinsatser med begränsat genomslag eller får oönskade bieffekter, menar Anna Sjögren, docent i nationalekonomi på Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (Ifau).
Vi Lärare har gått igenom regeringens skolpolitik. Ett av problemen är glädjebetygen, och skolminister Lotta Edholm (L) har tillsatt en utredning.
Ett av förslagen där är centralt rättade nationella prov som ska stävja glädjebetygen.
Men Anna Sjögren, docent i nationalekonomi vid IFAU, menar att det är en lösning med begränsad kraft om man inte också normerar betygsättningen.
– Men en risk om de nationella proven i några ämnen styr betygen i alla ämnen är också att de andra ämnena dräneras på tid och resurser eftersom skolorna måste satsa mer på att eleverna ska klara sig bra i nationella proven. Vi vet att skolorna är duktiga på att agera på de incitament som finns och blir det starka signaler om att något spelar roll så flyttas resurserna dit, säger Anna Sjögren.
Anna Sjögren.
Anna Sjögren är en av forskarna bakom utredning ”Jämlikhet i möjligheter och utfall” från 2019. Den visade att kvalitetsskillnaderna ökar i svensk skola, med störst negativ effekt på landsbygdsskolorna.
– Vi vet egentligen väldigt lite om de exakta orsakerna till kvalitetsskillnaderna, säger hon.
Men betygen är en måttstock. Och här blir glädjebetyg och snäll-E ett problem.
– Det är en kvalitetsangelägenhet att måtten vi använder mäter det vi vill mäta. Vi har inte kommit någonvart eftersom det bromsats politiskt, men nu finns äntligen från flera politiska håll en erkänsla för att det finns en problematik och att den är kopplad till den övergripande incitamentsstrukturen, säger Anna Sjögren.
Ändå är betyg just en sådan fråga som är politiskt infärgad, säger hon.
– En viss typ av inriktning på förslag har en rödmärkning och andra en blåmärkning. Det blir lätt politiska ställningstaganden i stället för att se skolan som den allmänna angelägenhet den är. En historisk frågeställning är för och emot betyg, den har harvats fram och tillbaka länge, säger hon.
Ett annat tänkbart kvalitetsmått är elevernas närvaro i skolan. Skolverket har fått i uppdrag att ta fram förslag på hur den kan mätas och samlas in.
– Idag vet vi tyvärr inte hur mycket av skillnaderna i skolresultat kan förklaras av skillnader i elevers frånvaro. Hur mycket undervisning som faktiskt pågår är en väsentlig faktor och för att nå målen måste eleverna ta del av undervisningen. För att utveckla skolan vore därför värdefullt att kunna jämföra hur man lyckas med att ha hög närvara mellan skolor och kommuner, säger Anna Sjögren.
Att ansvaret för skolan ligger på kommunala och fristående huvudmän gör det också svårare för regeringen att påverka vad som sker i skolan.
Ett exempel är regeringsbidraget till fysiska läromedel, ungefär en halv miljard om året fram till 2025.
– Staten har inte så många verktyg att styra skolan, det är riktade bidrag eller tvingande regleringar. Utan detaljreglering blev det för få skolböcker och bibliotek, nu försöker man med tvingande regler och bidrag.
Samtidigt upphäver man poängen med en decentraliserad skola om man ändå måste detaljreglera, säger Anna Sjögren.
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”