
Lärarens simgranskning väckte starka reaktioner och var på agendan hos flera stora medier. Reporter Lenita Jällhage syntes t ex i Morgonstudion och P1-studion.
Simundervisning
Moderaternas Kristina Axén Olin vill, efter Lärarens granskningar, att skolmyndigheterna ska kartlägga simkunnigheten och simsäkerheten i Sveriges skolor. Men utbildningsministern Anna Ekström är inte beredd att peka med hela handen åt myndigheterna.
– Jag är besviken och förvånad över att Anna Ekström inte tycker att det är allvarligt med de signaler vi fått, säger Kristina Axén Olin.
Under fredagen debatterades säkerheten och simundervisningen för Sveriges skolelever under riksdagens interpellationsdebatt. Lärarens stora granskning före sommaren av simsäkerheten på Sveriges skolor har väckt frågor som lett till att Kristina Axén Olin (M) i utbildningsutskottet begärt klargörande svar av utbildningsminister Anna Ekström (S).
Kristina Axén Olin vill veta om ministern har för avsikt att ge Skolinspektionen i uppdrag att särskilt granska hur skolornas simundervisning fungerar. Och ge Skolverket i uppdrag att kartlägga hur många barn som inte kan simma och om det finns behov ta fram riktlinjer hur simundervisning kan ske på ett säkert sätt.
Vid interpellationsdebatten hänvisade Kristina Axén Olin till Lärarens artiklar och tog bland annat upp att det inte har gjorts någon kontroll av simkunnigheten bland sjätteklassare sedan 2014 då 95 procent av sjätteklassarna kunde simma.
– Men sedan 2014 har skolan förändrats och ingen vet idag hur många skolbarn som idag kan simma, säger hon.
Förändringarna handlar om Sveriges stora flyktingmottagande 2015 av barn och familjer och nu en pandemi som har gjort att många skolor inte kunnat upprätthålla simundervisningen.
Som exempel tar Kristina Axén Olin upp en av de lärare i Malmö, som vittnat om problemen i Lärarens granskning. Läraren hade i våras bara 9 av 44 elever som var simkunniga i årskurs 6.
– Otroligt oroande, både ur ett säkerhetsskäl - men också socialt - att inte kunna simma som tonåring i Sverige. Det är förödande, säger hon.
Anna Ekström konstaterade att Skolinspektionen utifrån sina instruktioner har möjlighet att själva göra en behovsanalys och genomföra en kvalitetsgranskning utan att hon som minister blandar sig i.
Hon säger i debatten att det självklart är ”livsavgörande att kunna simma” och att det därför ställs kunskapskrav i idrott och hälsa på en detaljreglerad nivå kring simkunnighet som inte finns i något annat ämne. Det innebär att elever i årskurs 6 ska kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg för att få godkända betyg i ämnet.
Lärarens simgranskning väckte starka reaktioner och var på agendan hos flera stora medier. Reporter Lenita Jällhage syntes t ex i Morgonstudion och P1-studion.
– Simundervisning är därför inte ett fritt valt arbete i skolan. Det ingår i det centrala innehållet. Det ska undervisas om det. Och den elev som inte klarar av att simma de antal meter som är föreskrivna ska ju inte nå upp till betygssteget E så det här är inget som skolorna kan bortse ifrån. Skolorna har inte lyxen att på grund av organisatoriska skäl bortse från simkunskapskravet utan det här är något som ska utföras av skolorna, säger Anna Ekström.
Hon menar också att det redan finns kunskap från tidigare undersökningar som gjorts att skolornas problem med simundervisningen främst handlar om det organisatoriska. Och att det har varit extra svårt under pandemin med hallar som inte varit öppna, säger hon.
Hon konstaterar att regeringen har valt att ge myndigheterna ett brett uppdrag och inte detaljstyra dem. Hon har förtroende för att skolmyndigheterna kommer att agera om det behövs:
– Ska barn och elever få chansen att lära sig simma så måste vi ha goda resurser i skolan och god tillgång till hallar och det når vi inte genom mer inspektioner, säger Anna Ekström.
Hon hänvisar till att regeringen i vårändringsbudgeten satsat 200 miljoner på lovaktiviteter som kommuner kunnat använda till simundervisning och lek i vatten.
Kristina Axén säger att hon är förvånad över Anna Ekströms ointresse att ta tag i frågan:
– Ska man göra något åt det som många rektorer och idrottslärare vittnar om så måste man börja med att ta reda på hur det ser ut och varför och sedan agera. Jag hoppas att Skolinspektionen och Skolverket nu själva väljer att ta tag i frågan, säger hon.
Läraren stora granskning av simsäkerheten och simundervisningen i Sverige startade efter att en 6-årig pojke omkommit i en drunkningsolycka under en idrottslektion i augusti 2020 på Tångvallaskolan i Vellinge kommun. Den har fått gensvar i riksmedierna. Kommunens egen utredning av olyckan har visat på säkerhetsbrister och otillräckliga riktlinjer. Tre lärare och skolans rektor är fortfarande misstänkta för vållande till annans död genom arbetsmiljöbrott och väntar fortfarande på ett avgörande.
Lärarens artiklar och granskningar visade bland annat att:
• Sex av tio kommuner saknar centrala riktlinjer vid simundervisning och bad för att det ska kunna ske på ett säkert sätt med barn och elever.
• Ingen myndighet vet hur många barn som är simkunniga idag efter det stora flyktingmottagandet 2015 och coronapandemin. Skolverket misstänker att färre barn kan simma än vid tidigare undersökning våren 2014 då 95 procent kunde simma av sjätteklassarna.
• Mellan 60 och 120 barn – årligen – har varit nära att drunkna mellan åren 2003-2017, enligt en stor studie av Karolinska institutet.
• Ingen myndighet har fått ansvaret av regeringen att samordna det förebyggande arbetet för att minska drunkningsolyckor i Sverige, trots att MSB har föreslagit det.
• Lärare riskerar fängelse eller villkorlig dom och dagsböter om en olycka sker och ett barn dör i en olycka under bad eller simundervisning.
• Lärare vittnar om svår situation där elever inte kan simma – ens på högstadiet.
6 av 10 kommuner saknar riktlinjer för simning
Efter sexårige Rais död – nu ändras riktlinjerna
Hade 69 elever som inte kan simma: De sjunker direkt
Maggan tog strid – nu får alla som behöver simma
Ingen vet hur många som kan simma
Åklagaren: 4 råd till lärare som ska bada med barnen
8 sätt att förebygga drunkning, skriv ut och sätt upp!
LÄS ÄVEN
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare