
Så här föreslår utredningen att implementeringen av reformen skulle kunna se ut.
Utbildningspolitik
Under hösten 2019 kom regeringen överens med Centerpartiet och Liberalerna om att genomföra en tioårig grundskola med skolstart från sex års ålder och kort därefter, i mars 2020, tillsattes en utredning för att analysera och föreslå hur en tioårig grundskola skulle kunna utformas.
På måndagen, den 10 maj, överlämnade regeringens särskilda utredare Eva Durhan sina förslag till utbildningsminister Anna Ekström (S).
Utbildningsminister Anna Elström tror att en tioårig grundskola skulle ge ökad tydlighet och förhoppningsvis bidra till en bättre likvärdighet i skolan.
– De problem som ska lösas med det här förslaget är framförallt att vi inte har haft den likvärdighet i förskoleklassen som vi hade velat ha. I Skolinspektionens granskningar ser man till exempel så får inte elever tidigt stöd på det sättet de skulle kunna ha behöv av, säger hon till Skolvärlden.
– Vi ser också att förskoleklassen var tänkt som en brygga mellan förskolan och grundskolan, men två byten av skolform så har den här bryggan blivit lite väl upphackad. Så jag hoppas att det ska bli en bättre kontinuitet.
Om man tittar på farhågorna kring införandet så handlar den främsta oron om att vidareutbilda personal i förskoleklass. Hur ser du på oron?
– Vad vi än gör i svensk skola så måste vi ta hänsyn till att vi har en lärarbrist och vi måste agera på ett sådant sätt så att vi kan ta tillvara kompetensen hos de lärare och förskollärare som redan finns i skolan. Vi måste också agera så att de trivs och stannar kvar i sina jobb.
I den nya lärarutbildningen får man från början utbildning för F–3 och om de här förslagen blir verklighet skulle det sådana fall bli F–4 framöver. Men vad gäller de som redan nu undervisar i förskoleklass föreslår utredningen en speciell kompetensutveckling och vidareutbildningsinsats som skulle innebära att de får behörighet att undervisa för nya årskurs 1.
Så fortbildningen kommer att vara ett krav för att få behålla sin behörighet och undervisa i den nya årskurs 1?
– Det här är en nöt som regeringen har haft att jobba med. Vi har erfarna förskolelärare som nu arbetar och gör ett bra jobb. Samtidigt vill vi att kontinuiteten ska öka mellan förskoleklass och det som i dag är den obligatoriska grundskolan. Då föreslår utredningen att vägen framåt blir att de förskolelärare som har jobbat ett bra tag i förskoleklassen ska gå en speciell utbildning som ger en behörighet. Men förskolelärare som har jobbat en kortare tid i förskoleklass där finns det andra behörighetsgivande fortbildningar som har ett annat innehåll.
Det här är en svår fråga som ska tas vidare, påpekar hon.
Så här föreslår utredningen att implementeringen av reformen skulle kunna se ut.
– Jag ser fram emot att höra remissinstansernas synpunkter på detta innan jag bestämmer hur vi ska gå vidare i den här frågan. Men redan nu finns det en fortbildning för befintliga förskolelärare som arbetar i befintliga förskoleklassen.
Vad är det för kompetens ni anser att förskolepersonalen saknar som måste kompletteras?
– Det rör sig om väldigt erfarna och kompetenta personer, men för att undervisa i tidig läsinlärning och tidigare matematikkunskaper så finns det särskilda utbildningsformer. Jag ser fram emot att ta del av remissinstanserna innan jag helt låser mig för hur vi ska gå vidare.
Lärarnas Riksförbund har tidigare tryckt på att om reformen ska bli framgångsrik måste alla så snabbt som möjligt få kompetens för undervisning i grundskolan. Men samtidigt kommer det besked i dag om en långsam implementeringsprocess. Hur ser du på den eventuella krocken kring behoven från bägge håll?
– Jag ser nog mer fördelar med en ordentlig implementeringsperiod. Är det någonting vi har lärt oss den hårda vägen i svensk skola så är det hur besvärligt det blir när man sätter för hårda och tighta tidsgränser. Det här är en stor reform som vi talar om och som förtjänar att den införs på en viss tid, säger hon och tillägger:
– Tidsgränserna kommer att bli föremål för diskussion i och med remissinstanserna. Men ett långt liv har lärt mig att har man för bråttom med skolreformer då riskerar man att få lägga ännu mer tid på en bristande implementering – det är mycket värre.
Ekonomisk översikt från utredningen.
Införandet av en tioårig grundskola är en fråga som Lärarnas Riksförbund drivit under decennier. LR:s ordförande Åsa Fahlén tycker att det skulle vara skönt om införandet nu äntligen blir av.
– Det här är ett steg i rätt riktning eftersom vi ser att skriv-, läs och matematikinlärning bland elever är områden där vi inte får kontroll i svensk skola, säger hon.
Åsa Fahlén tror det är viktigt att sätta in stöten och satsa på en läs- och skrivinlärning under ”det viktiga fönstret” när barn är mellan 6–8 år gamla.
– Att få ett år till inom det obligatoriska skolväsendet hade ökat möjligheterna för eleverna att ta med sig en gedigen matte-, läs- och skrivinlärning.
Att grundskolan blir tioårig kommer leda till en tydlighet kring skolutformningen och en viktig pusselbit i att fler elever klarar kunskapskraven.
– Nu får man i stället samma mål och det kommer ge en ökad tydlighet. Det handlar också om ökade möjligheter att sätta in specialpedagogiskt stöd och det innebär i sin tur att man tidigt kan ge elever stödet man behöver för att kunna läsa, skriva och räkna, säger Åsa Fahlén.
Så här tänker utredningen att lågstadiets struktur skulle kunna se ut.
Farhågorna gällande införandet av en tioårig grundskola har mest handlat om personal i skolan än om kunskaps- och elevperspektiv. Den främsta oron har handlat om att vidareutbilda personal i förskoleklass, så att fler ska bli behöriga att undervisa enligt läro- och kursplanen för de lägre årskurserna.
– När det gäller förskolelärare så behöver man se till så att de antingen får en behörighetsgivande fortbildning, som enligt ett tidigare LR-förslag skulle omfatta ett år, där man ska fokusera på läs-, skriv- och matematikinlärning. Då får man behörighet att arbeta i nya årskurs 1. För att lyckas med det här alternativet behöver man tillsätta mycket mer pengar för att genomföra utbildningen av all personal.
Den här ettåriga behörighetsgivande fortbildningen skulle kunna ingå i det nya kompletterande lärarprogram som LR kallar för ”KLP” – som är ett program där det är möjligt att läsa i olika studietakt, beroende på individens behov och förutsättningar.
– När det gäller personal i förskoleklass som vill bli behöriga för hela nya lågstadiet, som naturligtvis bör vara huvudmålet, så behöver man läsa in en hel grundlärarexamen. Vi anser att det är viktigt att den erfarenhet och kompetens som de förskollärare som arbetar i förskoleklass i dag tas omhand in i det nya upplägget.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Arbetsmiljö Paul Carlbark tillbaka i klassrummet – släpper bok om maktmissbruk i skolan.
Lön & avtal Nya unika siffror: ”En skillnad på över 1 100 kronor i månaden går inte att acceptera”.
Hoten mot lärarna Ett halvår efter skolattacken i Örebro – så har Sveriges Lärare jobbat.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik ”Styrkan finns i kombinationen mellan tydlig lärarledd undervisning och socialt, likvärdigt lärande”, skriver Johanna Lüddeckens.
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Replik ”Lärare ska inte ha något som helst utrymme att använda ineffektiva och dåliga undervisningsmetoder”, skriver Linnea Lindquist.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk