
Den svenske astronauten Marcus Wandt på rymdstationen ISS. Foto: Tekniska museet
Olle Grejder från Kumla var en av dem som fick ställa frågor som svenske astronauten Marcus Wandt svarade på direkt från rymden. Foto: Tekniska museet
Matematik no teknik
Svenske astronauten Marcus Wandt har landat på rymdstationen ISS. På Tekniska muséet i Stockholm samlades elever från hela landet för att höra honom svara på frågor.
Åttondeklassaren Olle Grejder från Kumla var en av dem som fick ställa en fråga.
– Det var häftigt, säger Olle.
Vi lärare har tidigare skrivit om fysikläraren Kristoffer Åberg och hans elev Olle Grejder på Vialundsskolan i Kumla som fått möjlighet att ställa frågor till den svenska astronauten Marcus Wandt som befinner sig i rymden.
Av en ren slump hade Kristoffer Åberg hittat en tävling där grund- och gymnasieskolor över hela landet bjöds in för att ställa frågor till Marcus Wandt, direkt när han befinner sig i rymden. Initiativet Esero, som vill integrera rymden i undervisningen ligger bakom tävlingen.
Mängder av frågor skickades in som sedan togs ut av en jury bestående av ingenjörer och rymdexperter. En av frågorna som togs ut av juryn kom från Olle Grejder, elev till Kristoffer Åberg.
Klockan 14:25 på måndagen kopplade Tekniska museet i Stockholm upp sig mot rymden och den internationella rymdstationen ISS. Runt 200 elever i olika åldrar från hela landet hade samlats för att ta del av frågestunden med Marcus Wandt under tjugo minuter.
Marcus Wandt hade också sällskap nere på jorden av sin numera pensionerade astronautkollega Christer Fuglesang som kunde svara på de frågor som inte hanns med.
Den svenske astronauten Marcus Wandt på rymdstationen ISS. Foto: Tekniska museet
Frågorna från eleverna handlade om allt möjligt som hade med rymden att göra. Hur uppskjutningen hade gått, hur Marcus spenderar sina dagar i rymden, hur tidsuppfattningen blir när det blir dag och natt flera gånger per dygn och hur smälter en isbit i rymden?
Olle Grejder, som tillsammans med klasskamrater och sin lärare Kristoffer Åberg hade rest från Kumla till Tekniska museet, fick slutligen ställa sin fråga till Marcus Wandt.
– Vad visar en kompass i rymden? frågade Olle Grejder.
Svävande i tyngdlöshet svarade Marcus Wandt att det beror på hur långt ute i rymden man befinner sig eftersom kompassen rätar upp sig efter magnetfältet på jorden. På rymdstationen fungerar dock kompassen som den ska. Skulle man ha varit på månen skulle inte kompassen fungera alls, för då är man utanför jordens magnetfält.
Efter frågestunden pratade Vi Lärare med Kristoffer och Olle.
– Jätteroligt att Marcus gav så utförliga svar på elevernas frågor. Han tog sig verkligen tid på sig att svara bra på frågorna, säger Kristoffer Åberg.
Runt 200 elever från hela landet hade samlats på Tekniska museet för att ta del av frågestunden med astronauten Marcus Wandt. Foto: Tekniska museet
Hur kan man ta med sig den här dagen tillbaka in i klassrummet och i undervisningen om rymden?
– Tidigare har jag visat filmklipp för eleverna på andra astronauter som gör liknande saker som Marcus gör. Då har det kanske varit en astronaut från Kanada. Nu kan vi ju visa det här när vi själva har pratat med en svensk astronaut, säger Kristoffer Åberg.
Olle Grejder, som fick ställa sin fråga om hur kompassen beter sig i rymden, berättar att det var häftigt att få prata med någon i rymden.
Svaret på din fråga om kompassen, var det svaret du trodde att du skulle få?
– Ja, det var faktiskt det svaret jag hade förväntat mig, säger Olle Grejder.
Svenske astronauten svarar på elevernas frågor från rymden
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.