![](/contentassets/97440b8c6a3546efa4fc2b0e81d57bd4/marcus-wandt.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Den svenske astronauten Marcus Wandt på rymdstationen ISS. Foto: Tekniska museet
Olle Grejder från Kumla var en av dem som fick ställa frågor som svenske astronauten Marcus Wandt svarade på direkt från rymden. Foto: Tekniska museet
Matematik no teknik
Svenske astronauten Marcus Wandt har landat på rymdstationen ISS. På Tekniska muséet i Stockholm samlades elever från hela landet för att höra honom svara på frågor.
Åttondeklassaren Olle Grejder från Kumla var en av dem som fick ställa en fråga.
– Det var häftigt, säger Olle.
Vi lärare har tidigare skrivit om fysikläraren Kristoffer Åberg och hans elev Olle Grejder på Vialundsskolan i Kumla som fått möjlighet att ställa frågor till den svenska astronauten Marcus Wandt som befinner sig i rymden.
Av en ren slump hade Kristoffer Åberg hittat en tävling där grund- och gymnasieskolor över hela landet bjöds in för att ställa frågor till Marcus Wandt, direkt när han befinner sig i rymden. Initiativet Esero, som vill integrera rymden i undervisningen ligger bakom tävlingen.
Mängder av frågor skickades in som sedan togs ut av en jury bestående av ingenjörer och rymdexperter. En av frågorna som togs ut av juryn kom från Olle Grejder, elev till Kristoffer Åberg.
Klockan 14:25 på måndagen kopplade Tekniska museet i Stockholm upp sig mot rymden och den internationella rymdstationen ISS. Runt 200 elever i olika åldrar från hela landet hade samlats för att ta del av frågestunden med Marcus Wandt under tjugo minuter.
Marcus Wandt hade också sällskap nere på jorden av sin numera pensionerade astronautkollega Christer Fuglesang som kunde svara på de frågor som inte hanns med.
Den svenske astronauten Marcus Wandt på rymdstationen ISS. Foto: Tekniska museet
Frågorna från eleverna handlade om allt möjligt som hade med rymden att göra. Hur uppskjutningen hade gått, hur Marcus spenderar sina dagar i rymden, hur tidsuppfattningen blir när det blir dag och natt flera gånger per dygn och hur smälter en isbit i rymden?
Olle Grejder, som tillsammans med klasskamrater och sin lärare Kristoffer Åberg hade rest från Kumla till Tekniska museet, fick slutligen ställa sin fråga till Marcus Wandt.
– Vad visar en kompass i rymden? frågade Olle Grejder.
Svävande i tyngdlöshet svarade Marcus Wandt att det beror på hur långt ute i rymden man befinner sig eftersom kompassen rätar upp sig efter magnetfältet på jorden. På rymdstationen fungerar dock kompassen som den ska. Skulle man ha varit på månen skulle inte kompassen fungera alls, för då är man utanför jordens magnetfält.
Efter frågestunden pratade Vi Lärare med Kristoffer och Olle.
– Jätteroligt att Marcus gav så utförliga svar på elevernas frågor. Han tog sig verkligen tid på sig att svara bra på frågorna, säger Kristoffer Åberg.
Runt 200 elever från hela landet hade samlats på Tekniska museet för att ta del av frågestunden med astronauten Marcus Wandt. Foto: Tekniska museet
Hur kan man ta med sig den här dagen tillbaka in i klassrummet och i undervisningen om rymden?
– Tidigare har jag visat filmklipp för eleverna på andra astronauter som gör liknande saker som Marcus gör. Då har det kanske varit en astronaut från Kanada. Nu kan vi ju visa det här när vi själva har pratat med en svensk astronaut, säger Kristoffer Åberg.
Olle Grejder, som fick ställa sin fråga om hur kompassen beter sig i rymden, berättar att det var häftigt att få prata med någon i rymden.
Svaret på din fråga om kompassen, var det svaret du trodde att du skulle få?
– Ja, det var faktiskt det svaret jag hade förväntat mig, säger Olle Grejder.
Svenske astronauten svarar på elevernas frågor från rymden
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.