”Lokalpolitikerna måste göra något åt livslöneutvecklingen för lärare i Dals-Ed”, säger Thomas Grönlund.
Till startsidan
Den ojämställda skolan
Dals-Ed lyckas sämst. Nästan nio av tio lärare är kvinnor. Vingåker är bäst.
I alla fall när det gäller könsfördelningen mellan lärarna.
Dals-Ed, den naturliga hållplatsen, där man värnar varandra, vårdar sitt arv och bygger framtiden tillsammans.
Så beskriver kommunalrådet Martin Carling Dalslandskommunen i en färsk 36-sidig reklamskrift som är fylld av superlativer.
Att skolorna har den snedaste könsfördelningen i Sverige nämns inte.
– Jag blir lite förvånad, säger Anna Andersson, skolchef i Dals-Ed, när Läraren berättar om statistiken.
– På gymnasiet är det betydligt fler män. Men det är naturligtvis inte roligt att höra att vi ligger sämst till i grundskolan.
Jobbar ni aktivt för att få fler manliga lärare?
– Det gör vi ibland genom att skriva i annonsen att vi gärna ser manliga sökanden. Men vi har haft svårt att över huvud taget få sökande lärare. Så lärarbristen har varit nummer ett att hantera, inte att få män att söka, säger Anna Andersson, som ändå tror på fler män i Dals-Eds skolor framöver.
Dels är det många av vikarierna som är män och några av dem funderar på att ta en lärarexamen, dels har söktrycket på lärartjänsterna ökat.
– Ja, vi ser en helt ny trend med fler behöriga sökanden på våra tjänster. I och med det kan vi arbeta mer medvetet framöver med att få fler manliga lärare.
Vad behövs för att få fler män att utbilda sig till lärare?
– Jag tror lönen är viktig, faktiskt mer viktig för män. I Dals-Ed har vi fått upp lönerna och står oss ganska bra, säger Anna Andersson.
Det sista påståendet vill inte Tomas Grönlund skriva under på. Han är ordförande för Lärarförbundet i Dals-Ed och lärare i låg- och mellanstadiet.
– Jag har drivit lönefrågan länge och skrivit till våra lokalpolitiker att de måste göra något åt livslöneutvecklingen för lärare i Dals-Ed. Det är en kompetensförsörjningsfråga, säger Tomas Grönlund.
”Lokalpolitikerna måste göra något åt livslöneutvecklingen för lärare i Dals-Ed”, säger Thomas Grönlund.
Vad får du för svar?
– Att Dals-Ed inte ska eftersträva de högsta lönerna utan att vi ska satsa på andra värden. När jag frågar vad det är kan de säga arbetsmiljön eller Dals-Eds natursköna läge. Men det hjälper ju inte i det långa loppet.
Tomas Grönlund förstår att många lärare väljer andra kommuner än Dals-Ed.
– Ja, det är ju en dålig affär för en lärare att hamna här. Lönerna är väldigt ojämnt fördelade. De som stannat i kommunens tjänst länge ligger efter de som nyanställs. Men även de som är nya och får en bra ingångslön får sen en sämre löneutveckling, säger han.
Nyligen fick Tomas Grönlund visst gehör för sin långvariga kritik mot lönebildningen. Dals-Ed har inlett ett arbete för att motverka den negativa livslöneutvecklingen bland lärarna.
– Erfarenhet är ju en faktor som lyftes fram i HÖK 21 och som nu arbetsgivarna tar fasta på.
En annan orsak till de få männen i Dals-Eds två kommunala grundskolor är närheten till Norge, menar Tomas Grönlund.
– Vi gränsar till Norge och många jobbar där för att det är högre löner. Några lärare också. Män tenderar också att söka jobb längre bort än kvinnor, säger Tomas Grönlund.
|
Kommun |
Andel män, procent |
|
Dals-Ed |
11,7 |
|
Tjörn |
12,4 |
|
Vansbro |
13 |
|
Kiruna |
13,2 |
|
Norsjö |
13,2 |
|
Arjeplog |
14 |
|
Eda |
14,4 |
|
Malung-Sälen |
14,6 |
|
Orsa |
14,6 |
|
Åsele |
14,6 |
|
Kommun |
Andel män, procent |
|
Vingåker |
35,6 |
|
Perstorp |
33,9 |
|
Hallsberg |
32,3 |
|
Burlöv |
31,9 |
|
Hällefors |
31,8 |
|
Mörbylånga |
31,3 |
|
Storfors |
30,3 |
|
Umeå |
30,3 |
|
Krokom |
29,2 |
|
Lindesberg |
29,2 |
Källa: Skolverket, grundskolan, 2020/2021. Omräknat till heltidstjänster
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”