Inger Enkvist, professor emerita i spanska vid Lunds universitet. Foto: Wikimedia commons
Till startsidan
Den ojämställda skolan
Statusen sjönk, arbetsvillkor försämrades och pedagogiken förändrades.
Det är några orsaker till varför lärare blivit ett kvinnoyrke.
I mitten av 80-talet var närmare 35 procent av lärarna i grundskolan män. I dag är de 25 procent; en minskning med nästan 30 procent.
Samtidigt gick andelen kvinnliga rektorer på grundskolan från 19 till 70 procent. En ökning med nästan 270 procent.
Förändringen handlar främst om att män sökt sig bort från skolan, menar Eva Gannerud, tidigare docent i pedagogik och författare till den i dag klassiska ”Lärares liv och arbete i ett genusperspektiv”.
– Det handlar om makt och status. För män är det ett steg nedåt statusmässigt att bli lärare. Jag tror kanske inte att individer tänker så men sammantaget fungerar det så. Lönen tror jag inte spelar så stor roll. Det finns många andra yrken där det är många män som har lägre löner än lärare, säger Eva Gannerud som menar att det är svårt att bryta trenden.
– Ja, män söker sig till sammanhang med män och kvinnor söker sig till sammanhang med kvinnor. En kvinna som väljer att bli lärare gör det som betraktas som naturligt, utan motstånd. För en man är det inte ett statusval utan det måste vara en stark och dedikerad man som väljer att bli lärare.
Per Kornhall, skoldebattör och tidigare undervisningsråd på Skolverket lyfter statusen som en av flera orsaker till att männen lämnat skolan.
– Ett tidigare fokus på omvårdnad kopplad med en generellt sjunkande status för läraryrket på grund av kommunaliseringen och lönesättningsmodeller med mera tror jag har påverkat under väldigt lång tid. Vi ska veta att i yngre åldrar har det alltid varit mest kvinnor. Men det har skett en förändring från mellanstadiet och uppåt.
Inger Enkvist, professor emerita i spanska vid Lunds universitet och flitig skoldebattör, menar att det också hänger ihop med att det är en annan typ av kvinnor som blir lärare i dag än tidigare.
– Det skedde en stor förändring på 60- och 70-talen. Då öppnades flera möjligheter för kvinnor att göra annat. Fram till dess var läraryrket ett av huvudvalen för energiska och intelligenta kvinnor. Nu öppnades dörren för yrken som ingenjör, läkare och arkitekt på vid gavel.
Inger Enkvist, professor emerita i spanska vid Lunds universitet. Foto: Wikimedia commons
Många av de kvinnor som kom in i skolan i stället var, enligt Inger Enkvist, inte lika intellektuellt lagda. Samtidigt med att lärarrekryteringen ändrades infördes också pedagogiska och organisatoriska förändringar som gjorde att kvaliteten på undervisningen sjönk, anser Inger Enkvist.
– Som en följd av det lämnade männen skolan.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”