9 nybörjarmisstag – och hur du hanterar dem

Gymnasieläraren Tilde Jansson delar med sig av nybörjarmisstagen hon gjorde som nyexad lärare.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Tilde ”Lilla T” Jansson har varit lärare i ett och ett halvt år. För Läraren delar hon med sig av sina nybörjarmisstag – och ger tips på hur du kan göra istället.

Kanske känner du igen henne från Lärartwitter, där hon är aktiv som ”Lilla T”. Tilde Jansson arbetar som svensk- och SO-lärare på högstadiet, men är utbildad gymnasielärare och undervisar just nu på Svenska skolan i Paris.

För Läraren listar hon vanliga misstag nyblivna lärare gör, och tipsar om andra alternativ.

1. Strunta i lunchen för att hinna med

”För att göra ett bra jobb måste du må bra. På högstadiet har du många lektioner, och det är lätt att bli superstressad och tänka att man måste förbereda sig. Korta ställtider kan göra att du tänker att du inte hinner äta eller gå på toa. Men ingen tackar dig när du står i klassrummet kissnödig och utan energi, även om du 'tjänar' fem minuter lektionstid på att skippa toaletten.”

2. Lägga fritiden på mejlkorgen

”Mejl och annan dokumentation kan oftast vänta, även om det inte känns så. Med tillgång till mejlen i mobilen är det lätt att gå in och kika när du är hemma, men koppla bort det från arbete och fritid. I början är det extra svårt att släppa saker, och det är inte bra för psyket att sitta och scrolla i mejlen när du kommit hem. Men svarar du på mejl efter skoltid så kommer vårdnadshavare och elever förvänta sig att du är tillgänglig. Det blir en ond cirkel.”

3. Inte våga be om hjälp

”Det är okej att vara upprörd, ledsen och arg. Saker går fel, de kommer att gå fel. Du är ny. Allt från lektionsplanering till det sociala i klassen, eller kommunikation med vårdnadshavare; du har hur många omkring dig som helst som varit med om samma saker tidigare. Använd dig av dem, och våga erkänna när det går dåligt.”

4. Fastna i matriserna

”Om du tänker mer utifrån att du ska klicka i alla boxar, i stället för att fundera på vad klassen har lärt sig, kan du ha fastnat i matriserna. Det är lätt hänt. Jag planerar utifrån vad jag vill att eleverna ska lära sig utifrån det centrala innehållet, och jag visar inte kunskapskraven för eleverna. Jag funderar på vad jag vill att eleverna ska kunna när kursen är klar, i stället för vilka kunskapskrav som finns och vilka förmågor de ska lära sig. Det kommer per automatik.”

5. Jobba efter ett taskigt schema 

”Lärare ska inte ha fem minuters rast mellan två lektioner. Det finns inte en chans att du hinner. Våga säga ifrån. Och vet du inte hur ett schema ska se ut, fråga din fackrepresentant. Om du inte säger ifrån så fortsätter rektor lägga omöjliga scheman – att säga ifrån hjälper hela arbetslaget.”

6. Arbeta utan läromedel

”Du behöver inte uppfinna hjulet. Det är proffs som skriver läromedel, läromedlen är granskade, svinbra och de har räddat mig tusen gånger. Bra läromedel är guld.”

7. Anpassa för mycket

”Det kan kännas övermäktigt att så många elever behöver extra anpassningar. Anpassa främst för gruppen, lita på att du känner dina elever, glöm inte att du är en enda person som gör det bästa du kan för dina elever utifrån de förutsättningar du har.” 

8. Lova elever för mycket

”Du lovar att påminna en elev om något nästa svensklektion, och plötsligt står du med tusen påminnelser som du kommer att glömma bort. Dels flyttar du ansvar från eleverna, dels glömmer du bort att du bara är en person.”

9. Misstro dig själv

”Det är lätt att tvivla, att tänka att lektionerna går dåligt, att du inte lär eleverna något. Och det är svårt i början, så är det i alla jobb. Men tänk på att du har fem års utbildning. Du kan det här! Du är okej! Du gör ditt bästa! Men har du en dålig dag, med lektioner som inte går bra, så kommer det en ny lektion nästa dag, eller senare i veckan. Ingen kan förvänta sig 110 procent varenda dag.”

 

Ny som lärare? Tips och råd från Sveriges Lärare