
| Foto: Jonas Westling
Rekrytering
Att Scott White valde att lämna England beror till största delen på ett politiskt beslut – brexit.
– Vi har i många år drömt om att pensionera oss i Europa, så min fru och jag var inte alls nöjda med att Storbritannien valde att lämna EU. Jag hade redan börjat titta på alternativa vägar när den här möjligheten dök upp.
Möjligheten? En ettårig anställning i Skellefteå, drygt 2 600 kilometer från Kent i södra England där paret White bodde. Scott White såg det som ett äventyr – men också en chans att känna sig hemma.
– Jag har arbetat i Storbritannien i 17 år, men är ursprungligen från Kanada. Det kändes kul att få återuppleva ordentlig vinter igen.
Lagom till höstterminen anlände han och frun Berenice White – också hon lärare. Men deras upplevelser har sett olika ut. För Berenice White som är lärare i engelska har övergången varit enklare, medan Scott White i dagsläget har en något mer junior roll.
– Jag är lärare i NO och historia men sedan jag kom hit har jag hjälpt till med spanska och teknik. Det har verkligen varit en blandning och det handlar mycket om att skolan jag är på är projektbaserad, vilket innebär att vi ofta är två lärare i klassrummet. Nu jobbar till exempel en klass med antiken och då pågår det arbete i naturvetenskapliga ämnen, historia och svenska parallellt, förklarar Scott White.
De flesta av mina kollegor i England var ganska avundsjuka när jag flyttade.
Lektionerna på SFI en förmiddag i veckan och arbetet i skolan gör att han i dag talar grundläggande svenska, men undervisningen sker i dagsläget ändå på engelska.
– Många av eleverna kan prata hyfsad engelska, men att lyssna till språket en hel lektion blir för utmanande. Om jag håller i en lektion så kan en annan lärare därför ge en fem minuters sammanfattning så att alla elever hänger med. Jag tror att när vi närmar oss sommaren så kommer jag ta mig an en mer senior roll.
Om det svenska skolsystemet har han bara positivt att säga.
– De flesta av mina kollegor i England var ganska avundsjuka när jag flyttade, för att vara lärare i England just nu är väldigt utmanande. När saker inte fungerar inom utbildningsväsendet så skyller regeringen och föräldrarna på lärarna. Dessutom är klasstorlekarna för stora och det finns så många regler att barnen blir rebelliska. Det var därför uppfriskande att komma till ett skolsystem där eleverna har väldigt lite att vara rebelliska mot och man kan fokusera på att lära ut i stället, förklarar Scott White.
| Foto: Jonas Westling
Det är roligt att gå till jobbet igen.
Han menar att skillnaderna även märks av på ledningsnivå.
– När en rektor vill pröva något nytt i den svenska skolan har hen möten med personalen och diskuterar det – sedan tas besluten utifrån diskussionen. I Storbritannien är det massor av lager i organisationen, det finns ingen diskussion, du blir bara tillsagd vad du ska göra och det tas ofta beslut utan att ha i åtanke hur det kommer att påverka dig som lärare. I Sverige är det en mycket mer jämlik process.
Att det finns så mycket missnöjda lärare i England gör att Scott tror på att fortsätta rekrytera därifrån. Med anledning av brexit har han även föreslagit för förvaltningschefen att satsa på norra Kanada, som Scott White menar har en snarlik kultur.
– Anders Bergström försöker tänka utanför boxen, de vet inte ännu om det kommer att funka. Men hittills verkar både kommunen och rektorn på min skola nöjda, så det känns lovande. Dessutom tror jag att det finns en hel del i det här projektet för både personal och elever som inte är helt lätt att mäta. Alla blir mycket mer medvetna om världen utanför Skellefteå och Sverige och hur människor tänker olika. Jag lär mig av barnen och de lär sig av mig, säger Scott White.
Ser du dig själv i Skellefteå om fem år?
– Jag gör faktiskt det. Jag känner mig så mycket mer avslappnad och känner ett inre lugn. Luften är friskare, jag får mycket mer träning – min hälsa har aldrig varit bättre. Och det är roligt att gå till jobbet igen.
Panelen Så svarar panelen på frågan om då och nu.
Behörighet ”Som grundtes tycker jag det är bra att man samlar elever med liknande utmaningar”.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Musik Kliver upp på de stora festivalscenerna som DJ Özzi.
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.