| Foto: Jonas Westling
Till startsidan
Rekrytering
Att Scott White valde att lämna England beror till största delen på ett politiskt beslut – brexit.
– Vi har i många år drömt om att pensionera oss i Europa, så min fru och jag var inte alls nöjda med att Storbritannien valde att lämna EU. Jag hade redan börjat titta på alternativa vägar när den här möjligheten dök upp.
Möjligheten? En ettårig anställning i Skellefteå, drygt 2 600 kilometer från Kent i södra England där paret White bodde. Scott White såg det som ett äventyr – men också en chans att känna sig hemma.
– Jag har arbetat i Storbritannien i 17 år, men är ursprungligen från Kanada. Det kändes kul att få återuppleva ordentlig vinter igen.
Lagom till höstterminen anlände han och frun Berenice White – också hon lärare. Men deras upplevelser har sett olika ut. För Berenice White som är lärare i engelska har övergången varit enklare, medan Scott White i dagsläget har en något mer junior roll.
– Jag är lärare i NO och historia men sedan jag kom hit har jag hjälpt till med spanska och teknik. Det har verkligen varit en blandning och det handlar mycket om att skolan jag är på är projektbaserad, vilket innebär att vi ofta är två lärare i klassrummet. Nu jobbar till exempel en klass med antiken och då pågår det arbete i naturvetenskapliga ämnen, historia och svenska parallellt, förklarar Scott White.
De flesta av mina kollegor i England var ganska avundsjuka när jag flyttade.
Lektionerna på SFI en förmiddag i veckan och arbetet i skolan gör att han i dag talar grundläggande svenska, men undervisningen sker i dagsläget ändå på engelska.
– Många av eleverna kan prata hyfsad engelska, men att lyssna till språket en hel lektion blir för utmanande. Om jag håller i en lektion så kan en annan lärare därför ge en fem minuters sammanfattning så att alla elever hänger med. Jag tror att när vi närmar oss sommaren så kommer jag ta mig an en mer senior roll.
Om det svenska skolsystemet har han bara positivt att säga.
– De flesta av mina kollegor i England var ganska avundsjuka när jag flyttade, för att vara lärare i England just nu är väldigt utmanande. När saker inte fungerar inom utbildningsväsendet så skyller regeringen och föräldrarna på lärarna. Dessutom är klasstorlekarna för stora och det finns så många regler att barnen blir rebelliska. Det var därför uppfriskande att komma till ett skolsystem där eleverna har väldigt lite att vara rebelliska mot och man kan fokusera på att lära ut i stället, förklarar Scott White.
| Foto: Jonas Westling
Det är roligt att gå till jobbet igen.
Han menar att skillnaderna även märks av på ledningsnivå.
– När en rektor vill pröva något nytt i den svenska skolan har hen möten med personalen och diskuterar det – sedan tas besluten utifrån diskussionen. I Storbritannien är det massor av lager i organisationen, det finns ingen diskussion, du blir bara tillsagd vad du ska göra och det tas ofta beslut utan att ha i åtanke hur det kommer att påverka dig som lärare. I Sverige är det en mycket mer jämlik process.
Att det finns så mycket missnöjda lärare i England gör att Scott tror på att fortsätta rekrytera därifrån. Med anledning av brexit har han även föreslagit för förvaltningschefen att satsa på norra Kanada, som Scott White menar har en snarlik kultur.
– Anders Bergström försöker tänka utanför boxen, de vet inte ännu om det kommer att funka. Men hittills verkar både kommunen och rektorn på min skola nöjda, så det känns lovande. Dessutom tror jag att det finns en hel del i det här projektet för både personal och elever som inte är helt lätt att mäta. Alla blir mycket mer medvetna om världen utanför Skellefteå och Sverige och hur människor tänker olika. Jag lär mig av barnen och de lär sig av mig, säger Scott White.
Ser du dig själv i Skellefteå om fem år?
– Jag gör faktiskt det. Jag känner mig så mycket mer avslappnad och känner ett inre lugn. Luften är friskare, jag får mycket mer träning – min hälsa har aldrig varit bättre. Och det är roligt att gå till jobbet igen.
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.