
Svenskläraren Orsolya Vas valde själv att prata engelska under tonåren i Sverige. Foto: Privat
Inkludering Svenskläraren Orsolya Vas menar att många ungdomar pratar engelska för att skapa likvärdiga förutsättningar för sin identitet. Hon använde själv engelskan som ett coolt, skyddande försvar när hon kom till Sverige som tonåring.
Orsolya Vas är lärare i svenska, svenska som andraspråk och SO-ämnen och ordförande för Lärarförbundet i Bräcke kommun där hon arbetar. Hon jobbar också som språk– och kunskapsutvecklare i kommunen. Hon kom själv till Sverige som 12-åring från före detta Jugoslavien. Sina första år tillbringade hon i Svappavaara i Kiruna innan hon flyttade med sin familj till Jämtland.
I hemlandet tillhörde hon en ungersk minoritet men myndighetsspråket var serbokroatiska. Orsolya konstaterar att det är vanligt i många länder att barn lär sig kommunicera på olika språk. Inte minst i länder med ett kolonialt förflutet där exempelvis engelska, franska eller spanska varit det akademiska språket eller myndighetsspråket vid sidan om modersmålet.
Svenskläraren Orsolya Vas valde själv att prata engelska under tonåren i Sverige. Foto: Privat
– Jag är flerspråkig sedan så länge jag kan minnas. För mig är det inget konstigt att man talar ett språk i hemmet, ett i skolan och ett annat med grannen. Det är mer ett undantag som vi har i Sverige med ett stort fokus på svenskan och till viss del på engelskan, säger hon.
Hon använde själv engelskan som tonåring i Sverige för att prata med kompisar. När hon började i skolan i Sverige ansåg lärarna att hon i första hand skulle fokusera på svenskan och inte vara med på engelskan trots att hon hade läst engelska sedan årskurs 5 i sitt hemland.
Jag tror att jag markerade med att prata engelska och tala om att jag inte var svensk för att slippa höra någon annan säga det till mig
– Jag kände mig väldigt bedrövad över det, som om man tog ifrån mig något. Jag byggde upp en sorts trots och lärde mig engelskan av mina kompisar. Vi pratade jättemycket engelska på kvällarna på ungdomsgården. Det var lite coolt och vi kunde utmärka oss. Det var nästan som en försvarsmekanism. Jag tror att jag markerade med att prata engelska och tala om att jag inte var svensk för att slippa höra någon annan säga det till mig och riskera att de kritiserade min svenska, säger hon.
Trots att hon i dag undervisar svenska elever i svenska så har hon fortfarande kvar ett sorts mindervärdeskomplex.
– Jag kan fortfarande känna ibland, platsar jag här?
Hon tycker att det är logiskt att många barn använder engelska i högre grad i dag. Det är ett språk som hörs hela tiden runt omkring oss. Det blir ett gemensamt språk där alla har samma förutsättningar.
– Engelskan kan elever med annan språkbakgrund till och med bli bättre i än svenskarna och det kan ingen ta ifrån dem. Språk är så identitetsbyggande. Du är den du är utifrån hur du uppfattas av andra. Många barn har kommit till mig och frågat: Är du svensk? De vill liksom förstå hur de ska uppfatta sig själva och den här rotlösheten påverkar barnen inte minst när de är på väg att lämna tryggheten i grundskolan i nian, säger hon.
Språk är så identitetsbyggande. Du är den du är utifrån hur du uppfattas av andra.
Många familjer får inte permanenta uppehållstillstånd i dag vilket också har påverkat barnens motivation att lära sig svenska, upplever hon. När barnen inte vet om de får stanna eller var de ska härnäst använder de engelskan som ett universalspråk.
– Självklart går det att arbeta med svenskan och träna bort en brytning men det är mycket jobb bakom. Barn vill ofta ha en quick fix och känna att de duger här och nu.
LÄS ÄVEN:
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.