Under samtalet med barnen gör Vi Lärares reporter Jan Huss misstaget att anteckna vad som sägs.
Till startsidan
Vi Lärares reporter Jan Huss fick en minnesvärd pratstund med Laura, Adem och Meliya.
Förskola
Laura, Adem och Meliya har inte fyllt tre år än.
På Fröhuset har de ingått i Stockholms universitets språkbefrämjande projekt.
Vi Lärare tog ett runda bords-samtal med trion.
– Hej, vad heter du? säger Meliya och tittar på mig genom ett förstoringsglas.
– Jan, vad heter du?
– Meliya. Jag ser dig,
– Oj, vilket fint namn. Jag ser dig också.
– Jag ser också dig, säger Laura, även hon genom ett förstoringsglas. Jag heter Laura.
Adem har inte tid att prata än. Han behöver byta kläder och bygga ett torn först. Tjejerna hjälper till.
– Det ska bli ett torn och det ska stå här hela dagen, förklarar Adem sekunderna innan det rasar.
Han börjar om. Tjejerna hävdar oväntat att några rosa bitar av byggmaterialet är saft.
– Rosa saft. Här, smaka, uppmanar Meliya och erbjuder mig sin salivdrypande kloss.
Jag tackar för erbjudandet men avböjer.
– Vad är det för smak? frågar jag. Jordgubbe?
– Det är rosa saft-smak. Ja, jordgubbesaft. Jordgubbe är gott. Min pappa fick ont i ögat. Vi måste åka till läkaren, oj. Min pappa är så busig. Han kan snurra runt så här snabbt, säger Meliya och snurrar.
Här, vi ska fika. Vi fikar ofta här.
Adem koncentrerar sig på bygget och läraren Carita Söderberg ser ett tillfälle att prata med honom 1–1. Han lyssnar och bygger och pratar. Tjejerna byter om.
– Jag ska ha balettskor, säger Meliya och sätter på sig ett par sandaler.
– Jag ska också ha balettskor, säger Laura och sätter på sig ett par tofflor.
Tyllkjolar plockas fram och båda verkar nöjda.
Laura försvinner till rummet intill och kommer tillbaka med en träkloss formad och målad som en tårtbit.
– Här, vi ska fika. Vi fikar ofta här.
Hon visar tydligt att jag ska följa med, ”kom!”. Medan Laura ställer sig i köksmodulen börjar Meliya duka fram.
– Kaffe. Salt. Peppar. Mat. Vatten. Apelsin. Ketchup. Tårta. Godis, men det här är inte godis, det är medicingodis.
Laura serverar kaffet och tar en låtsassipp.
– Inget salt, jag tycker inte om salt, det är så äckligt, säger hon med en grimas.
Under samtalet med barnen gör Vi Lärares reporter Jan Huss misstaget att anteckna vad som sägs.
Meliya fortsätter duka fram. Bilder på olika grönsaker läggs på bordet.
– Vad är det här? frågar jag.
– Meh, broccoli, svarar Laura lika misstroget som självklart.
Laura håller i en tygkossa, Meliya en tyggroda.
– Vad är det här? säger hon och pekar på grodans mun.
– Det är munnen, säger Carita Söderberg.
– Jag menar det här, säger Meliya och pekar.
– Det där är mungipan, förklarar Carita Söderberg.
– Det här är också mungipan, säger Adem. Och den här.
Han pekar på sig själv och tappar samtidigt en träcitron.
– Oj, nu föll den.
Adem plockar upp citronen men den rullar iväg.
– Haha, nu studsade den iväg igen. Jag fångade den, säger han triumferande.
Carita Söderberg, lärare på förskolan Fröhuset, följer barnens samtal och lek.
Meliya lägger sin groda på fikabordet. Laura kastar iväg den.
– Laura slängde grodan, min grodbebis, klagar Meliya.
– Jag ska lägga päron här bara, förklarar Laura.
Jag antecknar vad som sägs.
– Vad skriver du, frågar Laura?
– Jag skriver det ni säger.
Laura tystnar, begrundar. Jag inser att jag precis gått i dokumentationsfällan.
– Nu ska vi ha picknick under bordet, säger Laura.
Jag blir inte medbjuden.
LÄS MER:
Lön Spela, samla coins – och se om du egentligen har rätt lön.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.