Magnus Haake är docent i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.
Till startsidan
Utbildningskonsulten David Didau samt forskarna Agneta Gultz och Alva Appelgren var tre av föreläsarna på plats i Haninge.
Forskning
Hur ska lärare få ihop pusslet med kognitiv neurovetenskap, psykologi och pedagogik i sin egen undervisning? Den frågan fick många svar på den senaste upplagan av Research Ed, där kognitionsvetenskapen var i fokus.
– Med kunskap om hur arbetsminnet fungerar kan lärare undervisa mer effektivt, säger kognitionsvetaren Alva Appelgren som integrerar kognitionsvetenskapliga perspektiv i pedagogiken.
Att utbildning och undervisning ska baseras på vetenskaplig forskning och beprövad praktik är självklart, men hur ska lärare hitta det som passar i ens eget klassrum? Sedan drygt tio år har den lärarledda organisationen Research Ed försökt hjälpa lärare att svara på den frågan genom att föra samman lärare och forskare på konferenser runtom i världen.
LÄS ÄVEN: Lärarenkät: Vad tar du med dig från Research Ed?
Den svenska upplagan som i helgen hölls på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge har seglat upp som en av organisationens största forskningskonferenser för lärare och samlade i helgen över 70 föreläsare.
Kognitionsvetenskap har alltid haft en framträdande plats i Research Ed och bland föreläsarna fanns forskarna och kognitionsvetarna Agneta Gulz och Magnus Haake, båda vid Lunds universitet, som i både föreläsningar och panelsamtal påminde om att det inte går att dra generella slutsatser om undervisning och lärande från enskilda studier.
– I stort sett vilken tes som helst kan få stöd i en enskild studie och det kan bli väldigt fel när slutsatser används på fel sätt, menade Agneta Gulz i en föreläsning [URL] tillsammans med Magnus Haake.
Magnus Haake är docent i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.
Användningen av mobiltelefoner i skolan lyftes fram som exempel där enskilda studier har visat att undervisningen inte behöver ta skada, medan den samlade slutsatsen av flera studier visar att distraktion och andra nackdelar övervägande talar för att inte tillåta elevers mobiler i klassrummet. Hur undervisning ska utformas för att elever ska knäcka läskoden är ett annat exempel där Agneta Gulz menar att enskilda studier eller ovetenskapliga underlag lett till undervisning som inte hjälper alla elever.
Alva Appelgren har forskat om hur kognitiv neurovetenskap kan användas för att främja lärande och är i dag verksam som författare och föreläsare. Hon sammanfattade sitt föredrag [URL] om hur lärare kan använda kognitionsvetenskap med att lärare kan undervisa bättre om de vet mer om hur mycket information en elev kan bearbeta och lagra i arbetsminnet och anpassa sin undervisning efter det.
Alva Appelgren är doktor i kognitiv neurovetenskap och föreläser om hur lärare kan använda den vetenskapen för att hjälpa elever samarbeta, behålla fokus och tänka kritiskt.
Så kallad kognitiv belastningsteori menar hon kan användas för att designa undervisningsmetoder för klassrummet. En grundläggande teknik i undervisning är återkallning, retrieval practice, som innebär att eleverna på olika sätt aktivt får hämta information från minnet snarare än att bara läsa eller ta in informationen passivt.
Tvärdisciplinär forskning – att exempelvis forskare inom pedagogik och kognitionsvetenskap samarbetar i gemensamma projekt – är mindre vanligt än vad som skulle behövas, menade flera av forskarna som inom sina högskolor och universitet helt enkelt inte är på samma institutioner och avdelningar och inte träffas på ett självklart sätt.
Ett annat samarbete som besökarna på Research Ed var överens om måste stärkas är mellan lärare och forskare. En av forskarna på plats med lärarbakgrund var Eva Norén som i dag är professor i pedagogik vid Stockholms universitet och har medverkat i flera praktiknära studier. I hennes föredrag om flerspråkiga elever i matematikundervisning redovisade hon hur ett prov i matematik i själva verket kan bli ett prov i språk.
Drygt 500 lärare och forskare möttes på ResearchED 2025 i Haninge den 15 mars.
Som lärare förstod hon att elever som inte hade svenska som modersmål tydligt hade kraft, vilja och motivation att lära sig matematik, men att den förhärskande uppfattningen var att elever med utländsk bakgrund klarade sig dåligt i skolan. Varför var det ingen som visste då, men en slutsats som hennes forskning visar är att syftena med bedömning av de matematiska kunskaperna hos andraspråkselever kan gå förlorade om bedömningen inte tar tillräcklig hänsyn till behovet av att eleverna måste kunna förstå matematikuppgifterna och kunna redovisa sina resultat.
Kate Jones är lärare, föreläsare och författare till nio böcker om undervisning, återkoppling och läraryrket. Hon har undervisat i Abu Dhabi och Storbritttanien.
Kate Jones var en av föreläsarna med lärarbakgrund som delade med sig av konkreta metoder om hur vetenskapligt grundad undervisning kan ta hänsyn till både lärare och elever. Genom att exempelvis samtidigt rätta och återkoppla ett prov, använda digitala hjälpmedel och utforma genomtänkta flervalsfrågor kan prov utformas så att de förbättrar elevernas lärande samtidigt som de hanterar lärarnas arbetsbelastning på ett effektivt sätt.
Brittiska David Didau är utbildningskonsult och författare, kanske mest känd för boken ”What if everything you knew about education was wrong?” från 2016.
En av lärarna på plats i Haninge som också gjort sig känd internationellt var David Didau. Han har byggt upp en publik via sociala medier och föreläsningar och lyckas underhålla med anekdoter och redovisningar av vad han och forskare kommit fram till om undervisning och lärande. En par grundläggande principer för David Didaus undervisning är att lärare ska utgå från de minst gynnade studenternas resultat av undervisningen och att framgång ska föregå ansträngning. David Didau ser också återkallningstekniker som avgörande för att få med sig alla elever i undervisningen.
Flera föreläsningar och panelsamtal från Research Ed kommer att bli tillgängliga via Haninge kommuns webbplats för konferensen.
LÄS MER:
Lärarna: Det här tar jag med mig från Research Ed
Nu möts lärare och forskare: ”Klyftan är för stor”
Ny sajt om vetenskap och forskning – för alla lärare
Därför faller kollegialt lärande ofta platt i praktiken
Yrkeslärare uppfinner specialpedagogiska lösningar
Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”