
Foto: Elisabeth Ohlson
Forskning Systemskiftet i svensk skola har skett på tre plan; ekonomiskt, organisatoriskt och genom en pedagogisk decentralisering. Det hävdar sociologen och före detta aktivisten Majsa Allelin i en avhandling där hon menar att skolans lönsamhet hamnat helt i fokus.
Majsa Allelin är sociolog, forskare och före detta aktivist med en omväxlande bakgrund.
I sin avhandling, ”Skola för lönsamhet. Om elevers marknadsanpassade villkor och vardag”, tar hon ett helhetsgrepp på grundskolan, följer två skolor i Göteborg och undersöker vilken betydelse de senaste decenniernas skolreformer har haft.
Avhandlingen beskriver ett utbildningsväsende som har förändrats i grunden de senaste trettio åren.
Oavsett skolform och huvudmannaskap så är betygen den röda tråden. Det är det som lektionerna fokuserar på.
Majsa Allelin använder marxistiska begrepp för att förklara det hon ser.
– Reformerna och samhällsförändringarna de senaste decennierna har fått stora konsekvenser för det dagliga arbetet i skolan. Marknadstänkandet genomsyrar numera skolans hela verksamhet, oavsett om skolan är kommunal eller ägs av ett riskkapitalbolag, säger Majsa Allelin.
Men vi börjar där allt startade – med bilbränderna i Göteborg sommaren 2009. I centrum för händelserna stod bland annat bostadsområdet Backa. Majsa Allelin skrev sin kandidatuppsats om hur ungdomar, som bodde i Backa, förhöll sig till staden och sin stadsdel, efter bilbränderna. I uppsatsen intervjuade hon en ung kille som bodde i Backa, men som gick i skolan inne i stan. Hans första dag på den nya skolan fick alla elever presentera sig.
– Hej mitt namn är Ahmed, jag kommer från Backa.
Avhandlingen är en jämförelse mellan en kommunal och en friskola med stora likheter:
Källa: Majsa Allelins avhandling
Han blev genast avbruten av läraren:
– Jaha, men du bränner väl inga bilar?
Han tvingades försvara sig och förklara att han inte alls varit inblandad. Extremt utpekande, men tyvärr inte en särskilt ovanlig situation, konstaterar Majsa Allelin.
– Den här incidenten fick mig att börja intressera mig för på vilket sätt skolan bidrar till social reproduktion. Jag började förstå att det fria skolvalet faktiskt är en viktig del av den sociala reproduktionen.
I sitt avhandlingsarbete studerade hon sedan en koncernägd friskola i Göteborgs innerstad och en kommunal skola i en Göteborgsförort. Hon tillbringade en termin ute på skolorna.
– Jag följde eleverna och gjorde det de gjorde. Jag satt med i klassrummet. På en av skolorna skulle man stå i kö för att hälsa på läraren innan man gick in i klassrummet på morgonen. Jag stod också i kön. När det var håltimmar satt jag med eleverna i korridoren. Jag var med på avslutningsbalen och på utflyktsdagar.
Majsa Allelin hade trott att hon skulle hitta stora olikheter mellan skolorna, men det blev precis tvärtom.
– Jag trodde att jag skulle ställas mot två kontraster. Men det jag förvånades mest över var hur lika de båda skolorna var.
Utåt sett är skolorna väldigt olika. De presenterar olika betygsstatistik, har olika elevunderlag och ligger i geografiskt helt skilda områden. Men trots de sociala skillnaderna så resonerade både eleverna och lärarna på ett likartat sätt. Det ser Majsa Allelin som ett tydligt tecken på att resultatstyrningen är så stark att den genomsyrar verksamheten från statlig nivå ända ner till enskilda elev-lärar-relationer – oberoende av skolorganisationen.
– Den där mångfalden som man eftersökt både med kommunaliseringen och friskolereformen kunde jag hitta i det organisatoriska upplägget, däremot inte i det pedagogiska.
I avhandlingen beskriver hon elevernas vardag på de båda skolorna. De hanterar sin pressade skolvardag genom så kallat lönsamt lärande, fusk, sänkta förhoppningar och skolk. Och de är enormt betygsfokuserade.
– Oavsett skolform och huvudmannaskap så är betygen den röda tråden. Det är det som lektionerna fokuserar på.
Lärarna ägnade mer tid åt att beskriva betygskriterier än att undervisa. Majsa Allelin menar att lärarna ägnade sig åt kriterieförmedling snarare än kunskapsförmedling.
– Det var tydligt att lärarna ville ha ryggen fri. Eftersom betygen är hårdvaluta i konkurrensen så blir de också föremål för konflikt. Svenska elever överklagar sina betyg i allt större utsträckning. Det är en väldigt olycklig utveckling som främst drabbar lärarna. De redan betvivlade lärarna – lärarna ifrågasätts ju av media, föräldrar och i samhällsdebatten – är nu också ifrågasatta av eleverna.
Det ges också litet utrymme åt elevernas tankar och frågor, till sådant som inte ska betygsättas, upptäckte Majsa Allelin.
Foto: Elisabeth Ohlson
– När eleverna väl sökte kunskap på ett djupare plan, så fick de inte mycket gehör för det. Det här är en ganska tung börda för eleverna. Genom det pedagogiska upplägget uppmanades de att själva ta ansvar för sin utbildning. Man pratar ofta om att eleverna ska vara självständiga, men i själva verket vill man att de ska vara självgående. Den självgående eleven förväntas inte förhålla sig kritiskt till skolarbetet, utan bara avklara betygskriterierna och vara följsam.
Betygshetsen är en effekt av decentraliseringen och friskolereformen, menar Majsa Allelin. Reformerna har lett till att myndigheterna fått mindre inblick i skolorna och för att kompensera för det försöker de kontrollera skolan på andra sätt – via skolinspektionen, ny betygsskala och olika utvärderingar.
Men om allt är mätbart och observerbart så sker det på bekostnad av det dunkla och oprecisa. Och där uppstår klyftan mellan bildning och utbildning, menar Majsa Allelin. I avhandlingen lanserar hon egna förslag på lösningar för en mer kunskapsfokuserad och stressfri skola. Hon tycker att betygen i grundskolan ska slopas och ersättas med godkänd och icke godkänd. Dessutom vill hon skära ner på kunskapskraven i kursplanerna, det skulle kunna ge större utrymme för lärarna och skapa ett bättre samspel med eleverna, tror hon.
– Vi talar om en grundläggande skola som dessutom är obligatorisk – vad finns det för poäng att skikta eleverna? Men i tider när det pushas för betyg längre ner i åldrarna så framstår antagligen mitt förslag om slopade betyg som naivt.
Hon är dock övertygad om att en betygslös skola skulle gynna skolkvaliteten, och ge utrymme för nyfikenhet och bildningslust. Dessutom skulle en tung administrativ börda lyftas från lärarnas axlar.
– Om man slapp kontraktsrelationen mellan lärare och elev skulle det ge läraren högre status. Eleverna skulle kunna se läraren som en vägledare i stället för någon som bara ska straffa en och göra ens framtid sämre. Det skulle också leda till hälsosammare klimat, i dag är ju var och varannan elev stressad. Vi ska heller inte glömma att betygsapparaten kostar mycket att kontrollera. De pengarna skulle kunna läggas på annat.
Segregation har varit ett genomgående tema i all forskning signerad Majsa Allelin. Ungas livsvillkor i samhället är det hon brinner för.
– Jag är själv uppvuxen med en ensamstående mamma bland annat i förorten. Samtidigt har jag släkt utomlands, vängrupper i olika stadsdelar … De olika världarna har gett mig en förståelse på metanivå för olika situationer. De har också gjort att jag har känt mig gångbar i många olika miljöer. Samtidigt har jag tyckt att det har varit jobbigt med de olika världarna. Jag har velat ena splittringen mellan dem.
Majsa Allelin har sina rötter i Iran. Hennes mormor och morfar hade åtta barn och de jobbade hårt för att barnen skulle få utbilda sig på högskolenivå. Majsa Allelins mamma läste till dietist.
– Jag kommer från en familj där det var självklart att man skulle utbilda sig. Jag växte upp i ett hem med böcker och jag hade en positiv bild av skolan. För mig var skolan en plats att få vara duktig. Samtidigt var det en trygg plats som gav mig ett socialt sammanhang.
Att hon skulle sluta som forskare är alltså inte särskilt långsökt. Ändå betraktar hon på sätt och vis sociologin som sitt livs räddning.
– Jag drivs av en vilja att förstå min omgivning. Och att förstå mig själv i omgivningen.
”Skola för lönsamhet. Om elevers marknadsanpassade villkor och vardag.” Gjord vid sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet, utgiven av Arkiv Förlag 2019.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.