
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Utredaren Åsa Lundkvist lämnade över utredningen till skolminister Lotta Edholm. Läraren Anna Niklasson (till höger) är orolig för mer belastning för lärare.
Elevhälsa
Regeringen har fått åtta förslag på hur stödet till eleverna i skolan ska förbättras.
Sveriges Lärare är positivt – men pekar på risken för ökad arbetsbelastning för lärarna.
Utredningen inleddes för ett år sedan för att analysera hur elevhälsan skulle kunna stärkas. Halvvägs in i arbetet kom ett tilläggsdirektiv: gör en översyn av stödinsatserna i skolan.
Nu har utredaren Åsa Lundkvist överlämnat åtta förslag gällande stödinsatser till regeringen:
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
– Sveriges Lärare är positivt till att avskaffa myllret av extra anpassningar och vi välkomnar hur elevhälsoutredningen vill satsa på stödundervisning och flexibla undervisningsgrupper vilket vi tror har stor potential att förbättra förutsättningarna för tidigt och träffsäkert stöd till eleverna, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Enligt utredaren Åsa Lundkvist och skolminister Lotta Edholm behövs förändringarna eftersom dagens system anses ineffektivt och har blivit en administrativ börda för lärarna.
Anna Olskog instämmer.
– Sveriges Lärare ser positivt på förslaget att avskaffa garantin för tidiga stödinsatser i dess nuvarande form. Trots goda intentioner har garantin inte fungerat effektivt i praktiken. Den har snarare ökat lärarnas administrativa börda utan att säkerställa snabbare eller bättre stöd till eleverna.
Anna Niklasson känner stor frustration över att inte hinna med alla elever.
Läraren Anna Niklasson, som tidigare berättat i Vi Lärare om stressen det innebär när halva klassen ska ha olika anpassningar, ser genast ett par faror med förslaget.
– Det låter bra i text, men det är viktigt att det också utförs på rätt sätt när och om detta ska börja gälla. Det behövs specialkunskap för att undervisa elever som behöver stöd. Jag är rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare, säger Anna Niklasson.
Oron delas av Sveriges Lärares förbundsordförande.
– Det finns en risk att reformernas syfte går förlorat om det inte finns tillräckligt med speciallärare och specialpedagoger. Arbetsgivarna behöver därför erbjuda bättre villkor för vidareutbildning – och den kompetensen måste också avspeglas i lönen, säger Anna Olskog.
Den föreslagna stödundervisningen ska vara kortvarig och intensiv. En månad som regel och aldrig längre än två månader eller i fler än tre ämnen.
– Flexibla undervisningsgrupper kan vara ett värdefullt verktyg, förutsatt att de används tillfälligt och på ett sätt som stödjer alla elevers delaktighet, säger Anna Olskog.
Enligt förslaget ska läraren eller mentorn anmäla elever med behov av särskilt stöd till rektorn som i samråd med speciallärare och specialpedagog beslutar om en utredning.
– Lärarens röst måste väga tungt i beslut om stödinsatser – men det får inte innebära att läraren lämnas ensam med ett större ansvar. Förslaget riskerar att öka lärarnas redan höga arbetsbelastning och därför måste finansieringen säkerställas. Det krävs tydliga riktlinjer för den nya stödformen och även ett starkt stöd från skolans elevhälsa och ledning, säger Anna Olskog.
LÄS MER:
Lärarnas larm: ”Kan inte ge eleverna stödet de behöver”
Regeringen vill slopa anpassningar för ökad elevhälsa
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.