
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Utredaren Åsa Lundkvist lämnade över utredningen till skolminister Lotta Edholm. Läraren Anna Niklasson (till höger) är orolig för mer belastning för lärare.
Elevhälsa
Regeringen har fått åtta förslag på hur stödet till eleverna i skolan ska förbättras.
Sveriges Lärare är positivt – men pekar på risken för ökad arbetsbelastning för lärarna.
Utredningen inleddes för ett år sedan för att analysera hur elevhälsan skulle kunna stärkas. Halvvägs in i arbetet kom ett tilläggsdirektiv: gör en översyn av stödinsatserna i skolan.
Nu har utredaren Åsa Lundkvist överlämnat åtta förslag gällande stödinsatser till regeringen:
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
– Sveriges Lärare är positivt till att avskaffa myllret av extra anpassningar och vi välkomnar hur elevhälsoutredningen vill satsa på stödundervisning och flexibla undervisningsgrupper vilket vi tror har stor potential att förbättra förutsättningarna för tidigt och träffsäkert stöd till eleverna, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Enligt utredaren Åsa Lundkvist och skolminister Lotta Edholm behövs förändringarna eftersom dagens system anses ineffektivt och har blivit en administrativ börda för lärarna.
Anna Olskog instämmer.
– Sveriges Lärare ser positivt på förslaget att avskaffa garantin för tidiga stödinsatser i dess nuvarande form. Trots goda intentioner har garantin inte fungerat effektivt i praktiken. Den har snarare ökat lärarnas administrativa börda utan att säkerställa snabbare eller bättre stöd till eleverna.
Anna Niklasson känner stor frustration över att inte hinna med alla elever.
Läraren Anna Niklasson, som tidigare berättat i Vi Lärare om stressen det innebär när halva klassen ska ha olika anpassningar, ser genast ett par faror med förslaget.
– Det låter bra i text, men det är viktigt att det också utförs på rätt sätt när och om detta ska börja gälla. Det behövs specialkunskap för att undervisa elever som behöver stöd. Jag är rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare, säger Anna Niklasson.
Oron delas av Sveriges Lärares förbundsordförande.
– Det finns en risk att reformernas syfte går förlorat om det inte finns tillräckligt med speciallärare och specialpedagoger. Arbetsgivarna behöver därför erbjuda bättre villkor för vidareutbildning – och den kompetensen måste också avspeglas i lönen, säger Anna Olskog.
Den föreslagna stödundervisningen ska vara kortvarig och intensiv. En månad som regel och aldrig längre än två månader eller i fler än tre ämnen.
– Flexibla undervisningsgrupper kan vara ett värdefullt verktyg, förutsatt att de används tillfälligt och på ett sätt som stödjer alla elevers delaktighet, säger Anna Olskog.
Enligt förslaget ska läraren eller mentorn anmäla elever med behov av särskilt stöd till rektorn som i samråd med speciallärare och specialpedagog beslutar om en utredning.
– Lärarens röst måste väga tungt i beslut om stödinsatser – men det får inte innebära att läraren lämnas ensam med ett större ansvar. Förslaget riskerar att öka lärarnas redan höga arbetsbelastning och därför måste finansieringen säkerställas. Det krävs tydliga riktlinjer för den nya stödformen och även ett starkt stöd från skolans elevhälsa och ledning, säger Anna Olskog.
LÄS MER:
Lärarnas larm: ”Kan inte ge eleverna stödet de behöver”
Regeringen vill slopa anpassningar för ökad elevhälsa
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.