
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Utredaren Åsa Lundkvist lämnade över utredningen till skolminister Lotta Edholm. Läraren Anna Niklasson (till höger) är orolig för mer belastning för lärare.
Elevhälsa
Regeringen har fått åtta förslag på hur stödet till eleverna i skolan ska förbättras.
Sveriges Lärare är positivt – men pekar på risken för ökad arbetsbelastning för lärarna.
Utredningen inleddes för ett år sedan för att analysera hur elevhälsan skulle kunna stärkas. Halvvägs in i arbetet kom ett tilläggsdirektiv: gör en översyn av stödinsatserna i skolan.
Nu har utredaren Åsa Lundkvist överlämnat åtta förslag gällande stödinsatser till regeringen:
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
– Sveriges Lärare är positivt till att avskaffa myllret av extra anpassningar och vi välkomnar hur elevhälsoutredningen vill satsa på stödundervisning och flexibla undervisningsgrupper vilket vi tror har stor potential att förbättra förutsättningarna för tidigt och träffsäkert stöd till eleverna, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Enligt utredaren Åsa Lundkvist och skolminister Lotta Edholm behövs förändringarna eftersom dagens system anses ineffektivt och har blivit en administrativ börda för lärarna.
Anna Olskog instämmer.
– Sveriges Lärare ser positivt på förslaget att avskaffa garantin för tidiga stödinsatser i dess nuvarande form. Trots goda intentioner har garantin inte fungerat effektivt i praktiken. Den har snarare ökat lärarnas administrativa börda utan att säkerställa snabbare eller bättre stöd till eleverna.
Anna Niklasson känner stor frustration över att inte hinna med alla elever.
Läraren Anna Niklasson, som tidigare berättat i Vi Lärare om stressen det innebär när halva klassen ska ha olika anpassningar, ser genast ett par faror med förslaget.
– Det låter bra i text, men det är viktigt att det också utförs på rätt sätt när och om detta ska börja gälla. Det behövs specialkunskap för att undervisa elever som behöver stöd. Jag är rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare, säger Anna Niklasson.
Oron delas av Sveriges Lärares förbundsordförande.
– Det finns en risk att reformernas syfte går förlorat om det inte finns tillräckligt med speciallärare och specialpedagoger. Arbetsgivarna behöver därför erbjuda bättre villkor för vidareutbildning – och den kompetensen måste också avspeglas i lönen, säger Anna Olskog.
Den föreslagna stödundervisningen ska vara kortvarig och intensiv. En månad som regel och aldrig längre än två månader eller i fler än tre ämnen.
– Flexibla undervisningsgrupper kan vara ett värdefullt verktyg, förutsatt att de används tillfälligt och på ett sätt som stödjer alla elevers delaktighet, säger Anna Olskog.
Enligt förslaget ska läraren eller mentorn anmäla elever med behov av särskilt stöd till rektorn som i samråd med speciallärare och specialpedagog beslutar om en utredning.
– Lärarens röst måste väga tungt i beslut om stödinsatser – men det får inte innebära att läraren lämnas ensam med ett större ansvar. Förslaget riskerar att öka lärarnas redan höga arbetsbelastning och därför måste finansieringen säkerställas. Det krävs tydliga riktlinjer för den nya stödformen och även ett starkt stöd från skolans elevhälsa och ledning, säger Anna Olskog.
LÄS MER:
Lärarnas larm: ”Kan inte ge eleverna stödet de behöver”
Regeringen vill slopa anpassningar för ökad elevhälsa
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.