
I Erik Winerös klassrum experimenterar eleverna med ChatGPT. Foto: Nicklas Elmrin
AI bör leda till större fokus på elevernas process snarare än resultatet, menar läraren och IT-doktoranden Erik Winerö. Foto: Nicklas Elmrin
Ai i skolan
Artificiell intelligens tar just nu sats för att förändra utbildningssystem över hela världen.
Ämnesläraren och it-doktoranden Erik Winerö följer utvecklingen på nära håll och ser både möjligheter och utmaningar.
Och han försäkrar: Världen kommer inte att gå under den här gången heller.
Deb 30 november 2022 slog chatboten ChatGPT ner som en bomb, först i tekniknördarnas flöden och strax därefter i nyhetsrapporteringen runt om i världen. Plötsligt fanns en avancerad textbaserad artificiell intelligens (AI) fritt tillgänglig för allmänheten, som kan skriva egna berättelser, redigera texter, programmera, resonera kring komplexa dilemman, sammanfatta svåra texter i punktform – eller tvärtom bygga ut en punktlista till en längre text genom att fylla på med relaterade fakta och kontext. Med mera. Det enda du som användare behöver göra är att be om det, med samma talspråk som om du chattade med en livs levande människa.
För alla personer utanför tekniklaboratorierna blev ChatGPT det första konkreta exemplet på hur AI har potential att förändra stora delar av samhället, inte minst inom utbildningsväsendet. Flertalet av de nyhetsartiklar, krönikor och ledare som lanseringen genererade hade en sak gemensamt: Ett fokus på potentialen för fusk i skolan.
En begriplig reaktion men alldeles för snäv och grund, menar Erik Winerö, gymnasielärare i svenska och religion samt doktorand i tillämpad it mot utbildningsvetenskap.
– Jag tror det är naturligt för lärare som ser den här tekniken att den första tanken blir att elever kan använda den för att fuska. Man frågar sig ”kan jag avgöra om en elev eller en dator skrivit det här?”. Den diskussionen är viktig och intressant, men inte den viktigaste eller intressantaste, säger han.
Han menar att AI, när det kommer till fusk, egentligen inte erbjuder något nytt. Det gör ingen skillnad om en spökskrivare är en förälder eller en AI. Det som är nytt är att ”hjälpen” genom AI blir mer tillgänglig.
– I grund och botten är det inte fråga om teknologi utan om bedömningskunskap, ett område som vi lärare behöver bli bättre på. Vad är det vi vill bedöma och hur gör vi det bäst? Det är frågor som vi behöver diskutera mer, i skolan och på lärarutbildningen. Det finns ju fler examinations- och studieformer än den skrivna inlämningsuppgiften, säger han.
I Erik Winerös klassrum experimenterar eleverna med ChatGPT. Foto: Nicklas Elmrin
Erik Winerö tycker att samtalet snarare borde kretsa kring grundläggande frågor om utbildningssystemets funktion och utformning.
– För att allting ska vara mätbart i skolan har vi hamnat i så kallad produktpedagogik. Vi tittar på en uppgift eleven har gjort och bedömer resultatet. Då bedömer vi form i stället för kreativitet och process. Jag tror att maskiner som skriver så här bra leder till att skolan behöver fokusera mer på processer och mindre på resultat.
– Skrivande och läsande är helt centrala förmågor. Därför behöver vi uppmärksamma värdet av skrivande som process när själva resultatet går att uppnå utan att faktiskt skriva själv, säger Erik Winerö.
Han jämför debatten om AI med den som utbröt när miniräknaren kom. Då sa vissa att det innebar slutet för elevernas eget tänkande – något som få skulle hävda i dag.
– Det är lätt att bli alarmistisk när omdanande teknologier kommer in i skolan. Men precis som vi har hanterat annan ny teknologi kommer vi lära oss att hantera den här sortens AI. Däremot tror jag att AI kan ha större konsekvenser för skola och lärande än miniräknaren eftersom det handlar om vårt sätt att läsa, skriva och tala.
Vi måste ju förhålla oss till detta – och eleverna är snabbare än vi är.
Enligt Erik Winerö ses digitaliseringen av skolan ofta ur ett sociokulturellt perspektiv där lärande förstås som en kollektiv process och införandet av ny teknologi inte ses som problematiskt. Men ur ett kognitivt perspektiv finns det risker.
– Vissa forskare talar om ”kognitiv offloading”, att man lägger information utanför sig själv och på så vis frigör kapacitet i hjärnan. Till exempel behöver jag inte kunna min frus telefonnummer för det finns i telefonen. Det är positivt. Men om skrivande inte längre ”behövs” på samma sätt kanske det är ett problem, eftersom att skriva hänger ihop med andra processer.
Han jämför med bärande och icke bärande väggar; vissa väggar kan man riva och andra bör man låta vara.
– Om du har multiplikationstabellerna lagrade i långtidsminnet kan du lösa ett komplicerat matematiskt tal. Om du inte har det behöver du hålla den informationen i arbetsminnet, som kan bli överbelastat. På samma sätt behöver vi ha tillgång till viss information i långtidsminnet för att kunna tänka kritiskt. Om vi då lägger den informationen utanför oss själva kan vi inte vara lika kritiska och kreativa längre. Då kan de här tekniska hjälpmedlen bli ett problem, säger han.
Det bästa tipset han kan ge till lärare, oavsett om de är nyfikna, oroliga eller likgiltiga är att testa själva. Alla kan skapa ett gratis konto på chat.openai.com och pröva vad AI:n går för. Erik Winerö har även låtit eleverna använda tjänsten i klassrummet, och diskuterat med dem kring fenomenet.
– Vi måste ju förhålla oss till detta, vi kan inte stoppa det. Och eleverna är snabbare på det än vi är. Utvecklingen går enormt fort och det är bara att testa. De här AI-systemen skapar ju också många möjligheter och tillsammans behöver vi utforska dem, och dela med oss. Men det här att elever skriver uppgifter hemma, det går ju inte längre, säger han.
ChatGPT är byggd på en befintlig så kallad språkmodell kallad GPT3. Målet med språkmodeller är AI som ”förstår” och kan bearbeta innehållet i skriven text, inklusive språkliga nyanser och kontext.
GPT3 släpptes redan 2020 och är inte den mest avancerade AI:n i sitt slag. Inom kort förväntas utvecklaren Open AI släppa GPT4 som ska vara betydligt kraftfullare.
Andra språkmodeller är exempelvis Microsofts MT-NLG, Googles två modeller PaLM och LaMDA, Metas (facebook) ESMFold och Huaweis Pangu NLP.
Det finns även AI-modeller som skapar och manipulerar bilder, videor och ljud på motsvarande sätt.
Dessa AI-teknologier är väldigt bra på att utföra en specifik uppgift, men ska inte förväxlas med den än så länge hypotetiska AI som benämns "artificiell generell intelligens" (AGI), det vill säga en AI som liknar mänsklig intelligens och kan utföra alla intellektuella uppgifter en människa klarar.
LÄS ÄVEN
Forskaren: AI kan göra skolan hälften så lång
Forskaren: Lärare behöver mer inflytande över AI
AI-boten svarar själv: "Kan inte ersätta lärare"
Maria Wiman: AI är bara ett medel – resten är upp till oss proffs
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.